dziad

English translation: strawman

16:11 Oct 14, 2019
Polish to English translations [PRO]
Art/Literary - Folklore / strachy na wróble
Polish term or phrase: dziad
Opracowanie nt. strachów na wróble jako wskaźników zmian w krajobrazie rolniczym.

"Dziad" to inne określenie stracha.

(...) Dziady polowe pilnowały warzyw od momentu ich posiania. (...) Byle jakich i niestarannie wykonanych dziadów nikt nie stawiał ponieważ były powodem do wstydu i kąśliwych uwag ze strony mieszkańców wsi. Dziady polowe wykonywane były zawsze ze starych ubrań, czyli były to dziady tekstylne.

(...) W Iwkowej dziady odróżniano od strachów. Strachy były mniej eleganckie. Na zrobienie stracha potrzebne były tylko dwa kije i trochę szmat. Kije zbijane były na krzyż. Dziady były łudząco podobne do człowieka, strachy zaś wyglądały jak „kupa nieszczęścia”.

(...) W pobliżu domów, w sadach i obejściach gospodarskich stawiane były tzw. dziady przydomowe. Podczas gdy najszykowniejszy był zawsze dziad polowy, ten przydomowy bywał nieco skromniejszy i przeważnie przyjmował postać stracha.
tabor
Poland
English translation:strawman
Explanation:
strawman
an effigy in the shape of a man to frighten birds away from seeds

w odróżnieniu od scarecrow

Disclaimer: nie daję żadnej gwarancji, że to rozróżnienie jest choć trochę prawidłowe :)
Selected response from:

Robert Foltyn
Poland
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
1 +2strawman
Robert Foltyn
3straw man, (bird-) scarer
Darius Saczuk
2vegetable garden scarecrow
Frank Szmulowicz, Ph. D.


  

Answers


20 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +2
strawman


Explanation:
strawman
an effigy in the shape of a man to frighten birds away from seeds

w odróżnieniu od scarecrow

Disclaimer: nie daję żadnej gwarancji, że to rozróżnienie jest choć trochę prawidłowe :)

Robert Foltyn
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Robin Gill
8 hrs

agree  Szczepan Witaszek
1 day 15 hrs

20 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
straw man, (bird-) scarer


Explanation:
Two options

Darius Saczuk
United States
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 8

21 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
vegetable garden scarecrow


Explanation:
Propozycja.
http://www.vegetable-gardening-online.com/images/xscarecrow-...
http://www.vegetable-gardening-online.com/vegetable-garden-s...

Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 8




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search