12,5 e. w.

English translation: 12.5 Plato

12:46 Apr 6, 2005
Polish to English translations [PRO]
Food & Drink / beer
Polish term or phrase: 12,5 e. w.
np. - Kasztelan Jasne Pełne 12,5% e.w. - chodzi o ekstrakt wagowy, ale na niepolskich piwach tej informacji w ogóle się nie podaje. Co z tym zrobić?
Pawel Bartoszewicz
English translation:12.5 Plato
Explanation:
Professional brewers often use the Plato (oP) scale, instead of specific gravity, as a measure of the sugar levels in wort and beer. ...
www.briansbelly.com/glossary2.shtml

A 2° Plato beer contains 2 grams of dissolved solids per 100 mL of beer or 7.1 ... measurements in beer and the real number is higher than 2° Plato. ...
byo.com/mrwizard/733.html

e.w. to (12,5) ekstraktu wagowego



--------------------------------------------------
Note added at 45 mins (2005-04-06 13:32:18 GMT)
--------------------------------------------------

dlaczego nie \'original gravity\' - teraz piwa produkuje sie w technologii \'high gravity\' - brzeczka jest warzona w duzym stezeniu (duzo wyzszy ekstrakt niz w wyrobie gotowym), a pozniej rozcienczana przed samym rozlewem z woda. wynika to z prob zwiekszenia mocy produkcyjnych - latwiej rozcienczac \'stezone\' piwo niz budowac nowe lezakownie, fermentownie, etc.
Kiedys rzeczywiscie to do bylo uwarzone bylo rozlewane, ale \"to se ne wrati\"

Selected response from:

Marek Daroszewski (MrMarDar)
Grading comment
Bardzo dziekuje za uczone wywody w tej specjalistycznej dziedzinie - very appreciated.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +212.5 Plato
Marek Daroszewski (MrMarDar)
4O.G.
grzes


  

Answers


24 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
O.G.


Explanation:
a według mnie chodzi o to: Until recently the strength of beer was quoted by "O.G." or Original Gravity. This was determined by how much sugar was dissolved in the liquor before the yeast was added. The more sugar the more alcohol will be present after fermentation. Hence a "high gravity" beer is a strong one.




    Reference: http://www.johnharvards.com/brews.html
    Reference: http://www.fatbadgers.co.uk/Britain/beer.htm
grzes
United States
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Marek Daroszewski (MrMarDar): OG odnosi się do ekstraktu brzeczki podstawowej (warzonej metodami tradycyjnymi - nie metodą 'high-gravity', ktora jest teraz stosowana) a "e.w." dotyczy wyrobu gotowego (własne doświadczenie z prawie 10 lat tłumaczenia dla browarów)
14 mins
  -> wygląda na to, że Plato to jednostka OG. OG również stosuje się do wyrobów gotowych warzonych metodą high gravity patrz:http://byo.com/departments/1169.html Poza tym nie jest wiadome jaką metodą Kasztelan jest warzony tradycyjną czy high gravity

6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
12.5 Plato


Explanation:
Professional brewers often use the Plato (oP) scale, instead of specific gravity, as a measure of the sugar levels in wort and beer. ...
www.briansbelly.com/glossary2.shtml

A 2° Plato beer contains 2 grams of dissolved solids per 100 mL of beer or 7.1 ... measurements in beer and the real number is higher than 2° Plato. ...
byo.com/mrwizard/733.html

e.w. to (12,5) ekstraktu wagowego



--------------------------------------------------
Note added at 45 mins (2005-04-06 13:32:18 GMT)
--------------------------------------------------

dlaczego nie \'original gravity\' - teraz piwa produkuje sie w technologii \'high gravity\' - brzeczka jest warzona w duzym stezeniu (duzo wyzszy ekstrakt niz w wyrobie gotowym), a pozniej rozcienczana przed samym rozlewem z woda. wynika to z prob zwiekszenia mocy produkcyjnych - latwiej rozcienczac \'stezone\' piwo niz budowac nowe lezakownie, fermentownie, etc.
Kiedys rzeczywiscie to do bylo uwarzone bylo rozlewane, ale \"to se ne wrati\"



Marek Daroszewski (MrMarDar)
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 95
Grading comment
Bardzo dziekuje za uczone wywody w tej specjalistycznej dziedzinie - very appreciated.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  pidzej: raczej ekstraktu wagowo//zresztą: extract by weight, right?
16 mins
  -> być może masz rację :-) tutaj jest inaczej pkwiu.polbi.pl/15.96.10-00.1.html ale nie spieram się // by weight it is :-)

agree  grzes: zgoda przekonałeś mnie, to niesamowite ile człowiek się może nauczyć próbując rozgryźć pytania Kudoz. Co do rozlewania tego co się uwarzy to mam nadzieję, że 'to se wrati'
1 hr
  -> original gravity dotyczy (zazwyczaj) brzeczki - final lub terminal gravity dotyczy wyrobu gotowego (piwa) http://bbc.bloomington.com/terms/terms.html




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search