aktualizacja wyrazów

English translation: word retrieval, word recovery

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:aktualizacja wyrazów
English translation:word retrieval, word recovery
Entered by: Polangmar

20:03 Oct 26, 2013
Polish to English translations [PRO]
Medical - Medical (general) / Speech Therapy / Aphasia
Polish term or phrase: aktualizacja wyrazów
Opinia logopedyczna pacjentki po przebytym udarze niedokrwiennym struktur ciemieniowych lewej półkuli mózgu.

Powtarzanie jest zachowane, trudności pojawiają się w nazywaniu, aktualizacji wyrazów.

Myślałem na "recalling", ale nie wiem czy idę w dobrym kierunku.

Dziękuję za pomoc.
Dariusz Saczuk
United States
retrieval of words
Explanation:


--------------------------------------------------
Note added at 22 mins (2013-10-26 20:26:27 GMT)
--------------------------------------------------

W mówieniu, czyli w konkretnych aktach mowy ludzi zdrowych, gdy mówiący wie, co chce powiedzieć (ma jasną intencję semantyczną wypowiedzi), „odszukanie" właściwych językowych wykładników i zrealizowanie ich w odpowiedniej sekwencji fonetycznej nie jest dla mówiącego problemem. Operacje te w dużym stopniu przebiegają automatycznie, podświadomie1.
Inaczej jest u osób z afazją. Aktualizacja wyrazów bywa utrudniona. Stopień i rodzaj utrudnienia zależą od rodzaju i głębokości afazji, a także od zmienności reakcji afatycznych2 polegającej najogólniej na tym, że ten sam wyraz, u tej samej osoby czasem aktualizuje się bez trudności, czasem z trudnościami, a czasem wcale nie aktualizuje się. (...) Jako niespecyficzne, trudności z aktualizacją wyrazów pojawiają się sporadycznie we wszystkich rodzajach afatycznych zaburzeń mowy. Warto uprzytomnić sobie, że trudności tego typu doświadczają i osoby zdrowe: Mam ten wyraz na końcu języka.
http://phkowalska.osdw.pl/ksiazka/Strachalska-Bozena-/Cwicze...

...the retrieval of words from memory is...
http://tinyurl.com/kraumym

--------------------------------------------------
Note added at 35 mins (2013-10-26 20:39:46 GMT)
--------------------------------------------------

"Word retrieval" też się bardzo dobrze googluje w tym kontekście - znalazłem nawet opis podobny do polskiego.

Aphasia is a word-retrieval disorder characterized by the inability to think of the right word to say or write ["Mam ten wyraz na końcu języka."], or an inability to name common...
http://tinyurl.com/lz9vsst

--------------------------------------------------
Note added at 41 mins (2013-10-26 20:45:18 GMT)
--------------------------------------------------

Nieco rzadziej "word recovery".

Dynamics of successful word recovery after intensive training in chronic aphasia...
http://tinyurl.com/qbp57qw

Tu wymiennie "word retrieval" i "word recovery": http://aphasiology.pitt.edu/archive/00000896/01/16-12.pdf
Selected response from:

Polangmar
Poland
Grading comment
Thanks.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1retrieval of words
Polangmar
3 +1word finding
geopiet
4word actualization
Tomasz Chyrzyński


Discussion entries: 2





  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
word actualization


Explanation:
Jako językoznawca (nie logopeda) mogę podpowiedzieć, ze polskie słowo aktualizacja w tym przypadku jest kalką angielską, ponieważ (w lingwistyce przynajmniej) przez aktualizację rozumie się po prostu urzeczywistnienie, tj. aktualizacją jest odniesienie znaku językowego do rzeczywistości pozajęzykowej. W tym przypadku mamy moim zdaniem podobną sytuację: osoba z afazją (jak sądzę) wie, co chce powiedzieć, nazwać, ale brakuje jej konkretnego słowa, czyli właśnie aktualizacji. Obstawałbym więc przy actualization.

Tomasz Chyrzyński
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Polangmar: Tak, ale nie tłumaczymy na RuE, PolE, GeE: http://tinyurl.com/l8q97o5 - ale na AmE (BrE). Żadnych "natywnych" wystąpień. || Po przeczytaniu linków z dyskusji jest już pewne, że to rosyjsko-polska kalka (zmieniam na disagree).
5 mins
  -> Myślę, że specjalista nie będzie miał problemu ze słowem actualization także w AmE (BrE). Google nie wszystko "wie".

agree  George BuLah (X): jak w Dyskusji :)
1 hr

17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
retrieval of words


Explanation:


--------------------------------------------------
Note added at 22 mins (2013-10-26 20:26:27 GMT)
--------------------------------------------------

W mówieniu, czyli w konkretnych aktach mowy ludzi zdrowych, gdy mówiący wie, co chce powiedzieć (ma jasną intencję semantyczną wypowiedzi), „odszukanie" właściwych językowych wykładników i zrealizowanie ich w odpowiedniej sekwencji fonetycznej nie jest dla mówiącego problemem. Operacje te w dużym stopniu przebiegają automatycznie, podświadomie1.
Inaczej jest u osób z afazją. Aktualizacja wyrazów bywa utrudniona. Stopień i rodzaj utrudnienia zależą od rodzaju i głębokości afazji, a także od zmienności reakcji afatycznych2 polegającej najogólniej na tym, że ten sam wyraz, u tej samej osoby czasem aktualizuje się bez trudności, czasem z trudnościami, a czasem wcale nie aktualizuje się. (...) Jako niespecyficzne, trudności z aktualizacją wyrazów pojawiają się sporadycznie we wszystkich rodzajach afatycznych zaburzeń mowy. Warto uprzytomnić sobie, że trudności tego typu doświadczają i osoby zdrowe: Mam ten wyraz na końcu języka.
http://phkowalska.osdw.pl/ksiazka/Strachalska-Bozena-/Cwicze...

...the retrieval of words from memory is...
http://tinyurl.com/kraumym

--------------------------------------------------
Note added at 35 mins (2013-10-26 20:39:46 GMT)
--------------------------------------------------

"Word retrieval" też się bardzo dobrze googluje w tym kontekście - znalazłem nawet opis podobny do polskiego.

Aphasia is a word-retrieval disorder characterized by the inability to think of the right word to say or write ["Mam ten wyraz na końcu języka."], or an inability to name common...
http://tinyurl.com/lz9vsst

--------------------------------------------------
Note added at 41 mins (2013-10-26 20:45:18 GMT)
--------------------------------------------------

Nieco rzadziej "word recovery".

Dynamics of successful word recovery after intensive training in chronic aphasia...
http://tinyurl.com/qbp57qw

Tu wymiennie "word retrieval" i "word recovery": http://aphasiology.pitt.edu/archive/00000896/01/16-12.pdf

Polangmar
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 1548
Grading comment
Thanks.
Notes to answerer
Asker: Retrieval jest dobre. Dzięki.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  LilianNekipelov: Words retrieval.
13 hrs
  -> Dziękuję.:)

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
word finding


Explanation:
Jedynym objawem afazji amnestycznej jest trudność w aktualizacji słów – nazw. Zaburzenie przybiera postać zapaści amnestycznych, werbalnych parafazji. U chorych z afazją amnestyczna zachowana jest syntagmatyczna organizacja mowy. Próbują oni więc, wykorzystując syntaktyczne konstrukcje, znaleźć właściwe słowo. Na przykład chory, poszukując słowa „Jabłko”, mówi – To jest… ja to doskonale wiem. Rozumie pani. To jest do jedzenia, smaczne. Robi się z tego kompot z jabłek. O właśnie – jabłko! - http://www.klubpsychologa.pl/rehabilitacja-neuropsychologicz...

------------

Dr. Rachel Holland, where we are looking at more effective forms of treatment for anomia (word finding difficulties) in aphasic stroke patients. - http://goo.gl/vq5F5w

-------------

In tests with recovering stroke patients with speech difficulties, investigators at University College London found that tDCS quickened the word-finding ability in stroke patients as well as healthy older adults - http://goo.gl/4gWCFm

----------

Anomic aphasia (anomia) is a type of aphasia characterized by problems recalling words or names. Subjects often use circumlocutions (speaking in a roundabout way) in order to express a certain word for which they cannot remember the name. Sometimes the subject can recall the name when given clues. In addition, patients are able to speak with correct grammar; the main problem is finding the appropriate word to identify an object or person. - http://en.wikipedia.org/wiki/Anomic_aphasia

geopiet
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 369

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  LilianNekipelov: Finding words, finding the right words.
10 hrs
  -> dziękuję

neutral  Polangmar: Sens oddaje, natomiast nie oddaje rejestru: "aktualizacja wyrazów" to termin fachowy/naukowy, a "znajdowanie wyrazów" (word finding) to określenie z języka potocznego (fakt, czasem używane w tekstach popularnonaukowych - ale tutaj mamy termin fachowy).
15 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search