PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

wstrząsorodny

English translation: susceptible to shock

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:wstrząsorodny
English translation:susceptible to shock
Entered by: Kamila Ołtarzewska

12:28 Feb 26, 2020
Polish to English translations [PRO]
Medical - Medical (general) / Orthopaedics
Polish term or phrase: wstrząsorodny
Opis badania.
O miednicy:
"Jest to kość bardzo „wstrząsorodna", dlatego pacjenci po tych zabiegach wymagają dobrej analgezji."

Koniec kontekstu.
Podejrzewam że chodzi o wrażliwość na wstrząsy, ale byłoby dobrze, gdyby to ktoś potwierdził, kto się na tym zna.
MMcHugh
susceptible to shock
Explanation:
or shock prone
Selected response from:

Kamila Ołtarzewska
Poland
Grading comment
Dziękuję!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1susceptible to shock
Kamila Ołtarzewska
3causing shock / leading to shock
Robert Foltyn


Discussion entries: 2





  

Answers


20 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
susceptible to shock


Explanation:
or shock prone

Example sentence(s):
  • Securing Stability and Growth in a Shock Prone Region: The Policy Challenge for Latin America
  • Is a blood filled heart more susceptible to electric shock?

    https://publications.iadb.org/en/publication/11971/securing-stability-and-growth-shock-prone-region-policy-challenge-latin-america
    https://www.resuscitationjournal.com/article/S0300-9572(16)30124-1/fulltext
Kamila Ołtarzewska
Poland
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 24
Grading comment
Dziękuję!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Frank Szmulowicz, Ph. D.
1 hr
  -> Thank you, Professor!

1 day 2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
causing shock / leading to shock


Explanation:
Orzeczenie chirurga ortopedy (który wykonał chyba tysiące operacji stawów biodrowych w Polsce, Szwecji i Norwegii).
a) Tekst jest bardzo dużym skrótem myślowym i uproszczeniem.
b) Tu nie chodzi o to, że miednica jest wrażliwa na wstrząsy, ale że jej urazy (a więc także interwencje chirurgiczne w jej okolicy) mogą doprowadzić do wstrząsu. Zasadniczo chodzi o ewentualne uszkodzenia naczyń krwionośnych (np. tętnica udowa).

Wstrząs
Wstrząs jest ogólnym określeniem niewydolności organizmu, występującej wskutek niewystarczającego zaopatrzenia tkanek w tlen.
https://www.medonet.pl/choroby-od-a-do-z/urazy-i-stany-nagle...

c) Druga część skrótu myślowego związana jest ze wspomnianą analgezją, czyli znoszeniem bólu. Sam ból przyczyną wstrząsu nie jest, ale może być dodatkowym czynnikiem wstrząsorodnym, czyli doprowadzającym do wstrząsu. Miednica sama w sobie żadnego wstrząsu nie "rodzi".

Stąd moja propozycja, żeby zrobić z tego coś takiego:
Injuries of and surgical interventions in the area of the pelvis can cause...

Porównaj:

Złamanie miednicy jest bardzo wstrząsorodnym obrażeniem ciała, wymagającym niekiedy u dziecka leczenia operacyjnego, zwłaszcza...
https://docplayer.pl/8173604-Postacie-i-nastepstwa-urazow-mi...

W przypadku zamkniętego złamania kości udowej, utrata krwi do tkanek może wynieść do 2000 ml, przy złamaniu miednicy do 5000 ml.
Spowodowane złamaniem bóle są dodatkowym czynnikiem wstrząsorodnym.
https://docplayer.pl/6253836-Objawy-pierwsza-pomoc-i-transpo...

Robert Foltyn
Poland
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 370




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search