skrót \"R\" w zaleceniach leków

English translation: flat rate/lump sum

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:Zskrót \\\"R\\\" w zaleceniach leków
English translation:flat rate/lump sum
Entered by: Lota

03:49 Oct 2, 2017
Polish to English translations [PRO]
Medical: Pharmaceuticals
Polish term or phrase: skrót \"R\" w zaleceniach leków
Epikryza szpitalna podaje zalecenia, w których znajduje się kilka leków. Niektóre z nich mają adnotację właśnie R
na przykład:
DIGOXIN (TEVA) 0.1 MG 1 op a 30 TAB, D.S 1x1 tabl. R

Tutaj chodzi mi o R.

Moźliwe jest, że chodzi o Rano, jednakże, nie wszystkie leki, które przepisane są do brania rano opatrzone są tym R.
Na przykład:
Diuver 5 mg 1x1 tab. do brania rano, nie ma w epikryzie z dawkami i lekami zaznaczenia R

Dziękuję.
Lota
United States
flat rate/lump sum
Explanation:
Odpłatność: ryczałt („R”)

Odpłatność ryczałtowa dotyczy bowiem wyłącznie jednostkowego opakowania leku zawierającego nie więcej niż 30 DDD, a w przypadku większej liczby DDD w opakowaniu odpłatność ta zwiększana jest proporcjonalnie do ilorazu liczby DDD w opakowaniu i 30 DDD.

--
Według najnowszych przepisów ryczałt liczony jest zawsze za 30 DDD (30 tabletek po 15 mg), tymczasem w opakowaniu naszego leku jest 30 tabletek po 20 mg. Stanowi to więc 1,3333 ryczałtu (1,3333 x 3,20 zł ≈4,27 zł).

Liczymy odpłatność pacjenta. Do wysokości limitu pacjent płaci 4,27 zł, a NFZ refunduje 7,39zł - 4,27 zł = 3,12 zł.

To nie wszystko! Nie zapominajmy o różnicy między limitem finansowania a ceną detaliczną. Pacjent musi zapłacić jeszcze wszystko, co powyżej limitu.

Łączna opłata pacjenta wyniesie więc: 4,27 zł + (26,49 zł – 7,39 zł) = 23,37 zł. Kwota zupełnie nie przypominająca ryczałtu...

Reasumując - nie zawsze ryczałt to 3,20 zł, a czasem trzeba za bezpłatny lek zapłacić…
https://www.doz.pl/czytelnia/a2568-Skad_sie_bierze_cena_moje...
Selected response from:

Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Grading comment
Thank you.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3reimbursed, reimbursable drug
geopiet
2 +1flat rate/lump sum
Frank Szmulowicz, Ph. D.


Discussion entries: 5





  

Answers


6 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
flat rate/lump sum


Explanation:
Odpłatność: ryczałt („R”)

Odpłatność ryczałtowa dotyczy bowiem wyłącznie jednostkowego opakowania leku zawierającego nie więcej niż 30 DDD, a w przypadku większej liczby DDD w opakowaniu odpłatność ta zwiększana jest proporcjonalnie do ilorazu liczby DDD w opakowaniu i 30 DDD.

--
Według najnowszych przepisów ryczałt liczony jest zawsze za 30 DDD (30 tabletek po 15 mg), tymczasem w opakowaniu naszego leku jest 30 tabletek po 20 mg. Stanowi to więc 1,3333 ryczałtu (1,3333 x 3,20 zł ≈4,27 zł).

Liczymy odpłatność pacjenta. Do wysokości limitu pacjent płaci 4,27 zł, a NFZ refunduje 7,39zł - 4,27 zł = 3,12 zł.

To nie wszystko! Nie zapominajmy o różnicy między limitem finansowania a ceną detaliczną. Pacjent musi zapłacić jeszcze wszystko, co powyżej limitu.

Łączna opłata pacjenta wyniesie więc: 4,27 zł + (26,49 zł – 7,39 zł) = 23,37 zł. Kwota zupełnie nie przypominająca ryczałtu...

Reasumując - nie zawsze ryczałt to 3,20 zł, a czasem trzeba za bezpłatny lek zapłacić…
https://www.doz.pl/czytelnia/a2568-Skad_sie_bierze_cena_moje...


Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 71
Grading comment
Thank you.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  redoktor
1 hr
  -> Dziękuję redaktorze.

6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
reimbursed, reimbursable drug


Explanation:
Często spotykanym błędem jest pomijanie przez lekarzy wielkości opakowania jednostkowego przy wypisywaniu recepty na większą ilość leku. W podanym przykładzie najmniejsze, refundowane opakowanie preparatu zarejestrowane jest po 30 tabletek.
Poprawny zapis na recepcie powinien wyglądać następująco:


Przykład
Rp Odpłatność

Formetic 500 mg 2 op. po 30 tabl. R

https://serwiszoz.pl/nfz/najczestsze-bledy-na-receptach-anal...

--------------------------------------------------
Note added at 21 hrs (2017-10-03 01:08:42 GMT)
--------------------------------------------------

poprawiony odnośnik - https://serwiszoz.pl/nfz/najczestsze-bledy-na-receptach-anal...

geopiet
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 16




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search