tajnopis

English translation: secret message

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:tajnopis
English translation:secret message
Entered by: Frank Szmulowicz, Ph. D.

16:42 May 11, 2015
Polish to English translations [PRO]
Military / Defense / intelligence
Polish term or phrase: tajnopis
metody ukrywania tajnopisów
MaggieF
Poland
secret message
Explanation:
proposition

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2015-05-11 18:00:50 GMT)
--------------------------------------------------

clandestine communication
Selected response from:

Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Grading comment
thanks
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4secret codebook
Jacek Konopka
2 +1secret message
Frank Szmulowicz, Ph. D.
Summary of reference entries provided
"Notatka ujmująca formy i metody stosowane przez placówkę BND z agentem"
geopiet

Discussion entries: 4





  

Answers


37 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
secret codebook


Explanation:
In cryptology, a code is a method used to transform a message into an obscured form so it cannot be understood. Special information or a key is required to read the original message. The usual method is to use a codebook with a list of common phrases or words matched with a codeword. Encoded messages are sometimes termed codetext, while the original message is usually referred to as plaintext.

http://en.wikipedia.org/wiki/Code_(cryptography)





Jacek Konopka
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 12

23 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
secret message


Explanation:
proposition

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2015-05-11 18:00:50 GMT)
--------------------------------------------------

clandestine communication

Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 432
Grading comment
thanks

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Andrzej Mierzejewski: Prawdopodobnie, ale Szanownej Pytaczce sugerowałbym uzyskac od autora definicję wyrazu "tajnopis".
4 hrs
  -> Dziękuję Andrzeju.




Reference comments


7 hrs
Reference: "Notatka ujmująca formy i metody stosowane przez placówkę BND z agentem"

Reference information:
Sprawę wyjaśniła "Notatka ujmująca formy i metody stosowane przez placówkę BND z agentem". Opisując wyposażenie wykrytego szpiega, autor wymienia "kalkę sympatyczną do sporządzania tajnopisów w postaci papieru do pakowania".

Sposób posługiwania się kalką poznaliśmy z tej samej notatki. "Na pierwszej stronie normalnej, białej kartki agent miał napisać zwykły list. Do drugiej, nie zapisanej strony listu, przyłożyć arkusz kalki, a na to kolejną kartkę białego, nie zapisanego papieru. Na tej trzeciej kartce należało ołówkiem lub na maszynie, drukowanymi literami, w poprzek oficjalnego tekstu, pisać tajną wiadomość".

Tak przekalkowany na list meldunek był niewidoczny gołym okiem. Kolumny cyfr ukrywające zaszyfrowane wiadomości ujawniały się dopiero po wywołaniu listu w specjalnych odczynnikach chemicznych. Na jednym ze znalezionych w piwnicy zdjęć odczynnik wyglądał jak czarne, podobne do węgla lekarskiego pastylki opakowane w folię. Inny agent, cierpiący na astmę, dostał proszek do wywoływania w opakowaniu od zagranicznego lekarstwa na tę chorobę.

http://niniwa22.cba.pl/prl_szpieg_na_szpiegu.htm

-------------

3, 4 - Tajnopis oraz sposoby ukrywania mikrofilmów w listach jako przykłady prowadzenia łączności szpiegowskiej przy wykorzystaniu tradycyjnej korespondencji; mat. pochodzą z Biuletynu Informacyjnego Kd/sBP, znajdującego się pośród dokumentów o sygn. IPN 0297/43 tom 211.

http://ipn.gov.pl/buiad/archiwalia-ipn/buiad-centrala/dokume...

http://ipn.gov.pl/__data/assets/image/0008/45746/1-4086.jpg

geopiet
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 225




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search