zwrot brzmieniowy

English translation: tonal expression

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:zwrot brzmieniowy
English translation:tonal expression
Entered by: Frank Szmulowicz, Ph. D.

12:29 Apr 23, 2019
Polish to English translations [PRO]
Art/Literary - Music
Polish term or phrase: zwrot brzmieniowy
Przypominane są jedynie jej charakterystyczne zwroty brzmieniowe, m.in. początkowa komórka interwałowa (2>-4
HelenaWu
tonal expression
Explanation:
Komórka interwałowa
Język dźwiękowy większości kompozycji Panufnika po roku 1968 opiera się na komórce interwałowej złożonej z dźwięków E-F-H. Jej transpozycje i przekształcenia stają się podstawą rozwoju kolejnych utworów. I mimo że często obok tej podstawowej komórki kompozytor używał komórek dodatkowych lub – w późnej twórczości – łączył ją z liniami melodycznymi o charakterze quasi-tonalnym, to właśnie komórka E-F-H, złożona z sekundy małej i trytonu, w największym stopniu kształtuje oblicze muzyki Panufnika od końca lat 60.

https://ninateka.pl/kolekcje/panufnik/alfabet/komorka-interw...


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2019-04-23 13:49:40 GMT)
--------------------------------------------------

Brzmieniowy horyzont Sonaty B-dur rozjaśni czarujące rondo (Allegretto), w którym nie zabrakło wyraźnych aluzji do Czarodziejskiego fletu
The B major Sonata's tonal horizon is illuminated by a charming rondo (Allegretto) in which there is no shortage of references to The Magic Flute..
https://issuu.com/narodoweforummuzyki/docs/chiaroscuro
Selected response from:

Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1tonal expression
Frank Szmulowicz, Ph. D.
3 +1melodic pattern/phrase
mike23


Discussion entries: 1





  

Answers


28 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
melodic pattern/phrase


Explanation:
characteristic melodic pattern/phrase

--------------------------------------------------
Note added at 38 mins (2019-04-23 13:07:54 GMT)
--------------------------------------------------

Opcja 2: characteristic intervallic pattern

--------------------------------------------------
Note added at 40 mins (2019-04-23 13:09:36 GMT)
--------------------------------------------------

characteristic interval pattern

mike23
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Frank Szmulowicz, Ph. D.: Rozsądna propozycja.
8 mins
  -> Dziękuję Frank. Pozdrawiam.

neutral  PAS: nie jestem przekonany... "phrase" to by była fraza - formalna część utworu; poza tym "brzmieniowy" ≠ melodyczny
9 mins
  -> Dziękuję za komentarz. Zgadzam się. Może bardziej pasować będzie "interval pattern"

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
tonal expression


Explanation:
Komórka interwałowa
Język dźwiękowy większości kompozycji Panufnika po roku 1968 opiera się na komórce interwałowej złożonej z dźwięków E-F-H. Jej transpozycje i przekształcenia stają się podstawą rozwoju kolejnych utworów. I mimo że często obok tej podstawowej komórki kompozytor używał komórek dodatkowych lub – w późnej twórczości – łączył ją z liniami melodycznymi o charakterze quasi-tonalnym, to właśnie komórka E-F-H, złożona z sekundy małej i trytonu, w największym stopniu kształtuje oblicze muzyki Panufnika od końca lat 60.

https://ninateka.pl/kolekcje/panufnik/alfabet/komorka-interw...


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2019-04-23 13:49:40 GMT)
--------------------------------------------------

Brzmieniowy horyzont Sonaty B-dur rozjaśni czarujące rondo (Allegretto), w którym nie zabrakło wyraźnych aluzji do Czarodziejskiego fletu
The B major Sonata's tonal horizon is illuminated by a charming rondo (Allegretto) in which there is no shortage of references to The Magic Flute..
https://issuu.com/narodoweforummuzyki/docs/chiaroscuro

Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 99

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  mike23
34 mins
  -> We could sing harmony together. I take the low part.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search