model nauki

English translation: educational model

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:model nauki
English translation:educational model
Entered by: Frank Szmulowicz, Ph. D.

11:06 Nov 21, 2017
Polish to English translations [PRO]
Social Sciences - Philosophy
Polish term or phrase: model nauki
Koncepcja uniwersytetu zaproponowana przez Kazimierza Twardowskiego byłaby modelem nauki opartej na wytworach poznawczych, innym konceptem byłby model nauki skupionej na czynie, stanowiącym wynaturzenie samej idei uniwersytetu.
izabela28
educational model
Explanation:
Propozycja.

--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2017-11-21 21:07:54 GMT)
--------------------------------------------------

cccccccccccc
Pedagogika pozytywistyczna
Ewolucja orientacji pozytywistycznej
Pojecie pozytywizmu (fr. positivisme) jest pojęciem wieloznacznym. W filozofii oznacza dążenie do stworzenia programu naukowej filozofii i naukowego światopo¬glądu. W niniejszym rozdziale pojęcie to zastosowano do opisania, wyjaśnienia i zinterpretowania pewnej formacji intelektualnej oraz stylu myślenia o edukacji i oświacie, mających swoje uzasadnienie w „filozofii pozytywnej", korespondującej z nią koncepcji nauki powstałej w świecie nowoczesnym oraz wpisującej się w ten nurt pedagogiki jako dyscypliny naukowej.
Orientacja pozytywistyczna związana więc jest z powstaniem nowej formy myślenia o edukacji, zwanego naukowym, obok już wcześniej istniejącego myślenia potocznego i filozoficznego. Kryterium oceny tej nowej formy myślenia i jej rezultatów w postaci wiedzy stały się standardy wypracowane w nowoczesnym modelu nauki, naukowości i racjonalności.
....
W Polsce tendencje bliskie empiryzmowi logicznemu prezentowała szkoła Iwowsko-warszawska, której założycielem był Kazimierz Twardowski
http://sciaga.pl/tekst/112882-113-pedagogika-pozytywistyczna...
Selected response from:

Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Grading comment
thank you
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2educational model
Frank Szmulowicz, Ph. D.
3scientific model
VirtualKat
3research model
Stanislaw Semczuk


Discussion entries: 1





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
research model


Explanation:
może być też: research organisation model

por. moje disagree do 'education model'

Stanislaw Semczuk
Native speaker of: Native in EnglishEnglish

46 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
educational model


Explanation:
Propozycja.

--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2017-11-21 21:07:54 GMT)
--------------------------------------------------

cccccccccccc
Pedagogika pozytywistyczna
Ewolucja orientacji pozytywistycznej
Pojecie pozytywizmu (fr. positivisme) jest pojęciem wieloznacznym. W filozofii oznacza dążenie do stworzenia programu naukowej filozofii i naukowego światopo¬glądu. W niniejszym rozdziale pojęcie to zastosowano do opisania, wyjaśnienia i zinterpretowania pewnej formacji intelektualnej oraz stylu myślenia o edukacji i oświacie, mających swoje uzasadnienie w „filozofii pozytywnej", korespondującej z nią koncepcji nauki powstałej w świecie nowoczesnym oraz wpisującej się w ten nurt pedagogiki jako dyscypliny naukowej.
Orientacja pozytywistyczna związana więc jest z powstaniem nowej formy myślenia o edukacji, zwanego naukowym, obok już wcześniej istniejącego myślenia potocznego i filozoficznego. Kryterium oceny tej nowej formy myślenia i jej rezultatów w postaci wiedzy stały się standardy wypracowane w nowoczesnym modelu nauki, naukowości i racjonalności.
....
W Polsce tendencje bliskie empiryzmowi logicznemu prezentowała szkoła Iwowsko-warszawska, której założycielem był Kazimierz Twardowski
http://sciaga.pl/tekst/112882-113-pedagogika-pozytywistyczna...

Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 39
Grading comment
thank you

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Robert Foltyn
18 mins
  -> Dziękuję Robercie. Serdecznie pozdrawiam.

agree  Darius Saczuk
19 mins
  -> Dziękuję Dariuszu. Serdecznie pozdrawiam.

disagree  Stanislaw Semczuk: Twardowski zajmował się filozofią nauki, a nie edukacji. Nauka doskonale obchodzi się bez edukacji i taki przekład zakłamuje sens pism Twardowskiego
48 mins
  -> My answer is based on the provided context. It clearly addresses the idea and a model of a university.

agree  Andrzej Mierzejewski: IMO: education model.
22 hrs
  -> Całkiem możliwe Andrzeju. Dziękuję za sugestię i pozdrawiam serdecznie.

18 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
scientific model


Explanation:
'Nauka,' w tym przypadku, to 'science' IMO.


    Reference: http://plato.stanford.edu/entries/twardowski/
VirtualKat
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search