odpisy amortyzacyjne

German translation: Absetzung für Abnutzung

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:odpisy amortyzacyjne
German translation:Absetzung für Abnutzung
Entered by: Jerzy Czopik

06:22 Jun 8, 2004
Polish to German translations [PRO]
Economics
Polish term or phrase: odpisy amortyzacyjne
sprawozdanie finansowe, kontrola, biegły rzeczoznawaca
james18
Poland
Abschreibung für Abnutzung
Explanation:
Lub AfA - np. w ten sposob odpisuje samochod, komputer itp. Nie polegal bym z az tak absolutna pewnoscia na slownikach, jak Kolega.
Drugi link jest bardzo interesujacy i powinien Ci sie przydac.
Mowi on miedzy innymi:
"Grundsätzlich gehören alle Wirtschaftsgüter des Anlagevermögens, deren Nutzung einem bestimmten technischen oder wirtschaftlichen Verschleiß unterliegt, zu den abnutzbaren Wirtschaftsgütern. Diese unterliegen der planmäßigen Abschreibung für Abnutzung (AfA) gemäß den gültigen AfA-Tabellen, ggf. den Branchentabellen.

Geringwertige Wirtschaftsgüter sind zwar auch abnutzbar, sie können aber im Jahr der Anschaffung voll abgeschrieben werden.

Eine planmäßige Abschreibung ist auf nicht abnutzbare Gegenstände unzulässig. Sie können lediglich durch außerplanmäßige Abschreibungen wertmäßig gemindert werden (Teilwert)."
Jeszcze kilka informacji tutaj: http://www.tews.at/untkind/afa.htm (lineare AfA - najprostsza metoda; odpisujesz np. auto przez piec lat co roku po 1/5, a nie odpowiednio do rzeczywistej utraty wartosci)


--------------------------------------------------
Note added at 45 mins (2004-06-08 07:08:19 GMT)
--------------------------------------------------

Od 1990 pracuje jako \"Freiberufler\" i od 1990 stosuje AfA. Juz wtedy w swoich rozliczeniach z fiskusem uzywalem tego pojecia. Wiec nie wiem, o jakich sprawozdaniach Ty mowisz...

--------------------------------------------------
Note added at 828 days (2006-09-14 10:06:02 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Abschreibung scheint der "umgangssprachliche" Begriff zu sein.
Wikipedia hällt dazu eine sehr schöne Erklärung: http://de.wikipedia.org/wiki/AfA - aufgrund dieser Erklärung habe ich auch das KOG korrigiert.
Selected response from:

Jerzy Czopik
Germany
Grading comment
dziêki, wiêcej wyjaœnieñ, wiêc punkty dla Ciebie, dziêki równie¿ dla Staszka
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3Abschreibungen für Abnutzung
SATRO
4 +2Abschreibung für Abnutzung
Jerzy Czopik
5Abschreibung, Abschreibungsbetrag
Haldir


  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
Abschreibung, Abschreibungsbetrag


Explanation:
słownik ekon.-prawniczy

Haldir
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jerzy Czopik: nie polegal bym az z tak niezachwiana pewnoscia na slownikach (zwlaszcza, jezeli ich wydawca jest Kanion...)
15 mins

31 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
Abschreibungen für Abnutzung


Explanation:
Coraz czêœciej siê to stosuje. W sprócie AfA.

--------------------------------------------------
Note added at 37 mins (2004-06-08 06:59:57 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.luk-korbmacher.de/Schule/Mathe/wirt05.htm

SATRO
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jerzy Czopik: Zawsze sie stosuje, patrz wyjasnienia nizej/wyzej /// popatrz komentarz
1 min
  -> (...) Jeszcze ze dwa lata temu we wszystkich sprawozdaniach po prostu pisano Abschreibung i już, a to nie do końca to samo... // Ja to wiem, Ty to wiesz, ale dwa latka temu u nas się tego w tłumaczeniach nie spotykało... :(

agree  Alicja Butkiewicz-Hübscher
5 hrs

agree  Alina Brockelt
2 days 2 hrs

32 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
Abschreibung für Abnutzung


Explanation:
Lub AfA - np. w ten sposob odpisuje samochod, komputer itp. Nie polegal bym z az tak absolutna pewnoscia na slownikach, jak Kolega.
Drugi link jest bardzo interesujacy i powinien Ci sie przydac.
Mowi on miedzy innymi:
"Grundsätzlich gehören alle Wirtschaftsgüter des Anlagevermögens, deren Nutzung einem bestimmten technischen oder wirtschaftlichen Verschleiß unterliegt, zu den abnutzbaren Wirtschaftsgütern. Diese unterliegen der planmäßigen Abschreibung für Abnutzung (AfA) gemäß den gültigen AfA-Tabellen, ggf. den Branchentabellen.

Geringwertige Wirtschaftsgüter sind zwar auch abnutzbar, sie können aber im Jahr der Anschaffung voll abgeschrieben werden.

Eine planmäßige Abschreibung ist auf nicht abnutzbare Gegenstände unzulässig. Sie können lediglich durch außerplanmäßige Abschreibungen wertmäßig gemindert werden (Teilwert)."
Jeszcze kilka informacji tutaj: http://www.tews.at/untkind/afa.htm (lineare AfA - najprostsza metoda; odpisujesz np. auto przez piec lat co roku po 1/5, a nie odpowiednio do rzeczywistej utraty wartosci)


--------------------------------------------------
Note added at 45 mins (2004-06-08 07:08:19 GMT)
--------------------------------------------------

Od 1990 pracuje jako \"Freiberufler\" i od 1990 stosuje AfA. Juz wtedy w swoich rozliczeniach z fiskusem uzywalem tego pojecia. Wiec nie wiem, o jakich sprawozdaniach Ty mowisz...

--------------------------------------------------
Note added at 828 days (2006-09-14 10:06:02 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Abschreibung scheint der "umgangssprachliche" Begriff zu sein.
Wikipedia hällt dazu eine sehr schöne Erklärung: http://de.wikipedia.org/wiki/AfA - aufgrund dieser Erklärung habe ich auch das KOG korrigiert.


    Reference: http://www.projektmagazin.de/glossar/gl-0356.html
    Reference: http://www.rechnungswesen-office.de/inhalt/hro_anlagevermoeg...
Jerzy Czopik
Germany
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish, Native in GermanGerman
PRO pts in category: 43
Grading comment
dziêki, wiêcej wyjaœnieñ, wiêc punkty dla Ciebie, dziêki równie¿ dla Staszka

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  SATRO: To i Tobie dam agrija, byłeś tyllko minutę później, ale twoje wyjaśnienie jest bardziej wyczerpujące...// Raporty z badania sprawozdań rocznych...
8 mins

agree  Alicja Butkiewicz-Hübscher: zastanawiam sie, jak Wy to robicie, bo zanim informacja o zapytaniu do mnie dojdzie, to odpowiedz juz jest! Hut ab!
5 hrs

disagree  moser.ilja: Amortisationsabschreibungen
5 hrs
  -> Ehrlich? Dann muss mein Steuerberater seinen Beruf wechseln...

agree  Alina Brockelt
2 days 2 hrs

neutral  rjz: AfA/AfaA --> steuerrechtlich; handelsrechtlich--> Abschreibungen; beides oft (nicht ganz korrekt) wahlweise benutzt.
826 days
  -> nie wiem szczerze mówiąc - ekonomia to nie moja specjalność; ale AfA jest na pewno OK, przynajmniej w moim zakresie dzałalności gospodarczej // danke. korrigiert, siehe Antwort




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search