nie ma bardziej nieokreslonego slowa niz kultura

German translation: (Kultur). Nichts ist unbestimmter als dieses Wort,...

09:38 Feb 20, 2004
Polish to German translations [PRO]
Art/Literary - Philosophy / philosophy, culture,philosophie, kultur
Polish term or phrase: nie ma bardziej nieokreslonego slowa niz kultura
slowa J.G.Herdera z "Mysli o filozofii dziejow",t.I s.4- niestety nie mam dostepu do wydania niemieckiego,a potrzebny mi jest cytat w oryginale. niemiecki tytul dziela to: Ideen zur Philosophie der Geschichte der Menschheit"
AnnaWarso
German translation:(Kultur). Nichts ist unbestimmter als dieses Wort,...
Explanation:
to cytat oryginalny; slowo "kultura" wystepuje w zdaniu porzedzajacym,
Selected response from:

Heinrich Liebing
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5Kultur - nichts ist unbestimmter als dieses Wort...
Alicja Butkiewicz-Hübscher
5Nichts ist unbestimmter als dieses Wort...
Angela Nowicki
5(Kultur). Nichts ist unbestimmter als dieses Wort,...
Heinrich Liebing
3 +1es gibt kein mehrdeutigeres Wort als Kultur
SATRO
3Es gibt kein schwammigeres Wort als Kultur
NOK
2es gibt kein anderes Wort, das so unpräzise wie Kultur wäre
Jerzy Czopik


Discussion entries: 2





  

Answers


23 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Es gibt kein schwammigeres Wort als Kultur


Explanation:
A moze tak?

--------------------------------------------------
Note added at 25 mins (2004-02-20 10:03:24 GMT)
--------------------------------------------------

Niestety, rowniez nie posiadam oryginalu.

NOK
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Alina Brockelt: s. unten und oben :-)
1 hr

5 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
es gibt kein mehrdeutigeres Wort als Kultur


Explanation:
Mo¿e to i przewrotna propozycja, ale ja osobiœcie odwróci³bym kota ogonem i napisa³ o wieloznacznoœci, a nie jak w oryginale o "nieokreœlonoœci"...

To tylko propozycja

HTH

--------------------------------------------------
Note added at 39 mins (2004-02-20 10:17:52 GMT)
--------------------------------------------------

Jeszcze jako propozycje do rozwa¿enia:
weniger aussagendes
weniger deutendes / deutsames

SATRO
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  bartek: po ile te szczęki? A Pawłow ma się dobrze :-)))
4 mins
  -> Szczęki opchnę za dychę, jak mi dasz zdjęcie Bartka :)

neutral  Alina Brockelt: A skad wiesz, ze w oryginale jest mowa o "nieokreslonosci"?
35 mins
  -> No tak, mnie też dopadły kły psa Pawłowa :)

1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
es gibt kein anderes Wort, das so unpräzise wie Kultur wäre


Explanation:
To nie tlumaczenie cytatu, lecz precyzyjna interpretacja nieprecyznyjnej wypowiedzi :-)

Jerzy Czopik
Germany
Native speaker of: Native in PolishPolish, Native in GermanGerman

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Alina Brockelt: Nie, zebym sie czepiala, ale jaki sens ma tlumaczenie tlumaczenia, tym bardziej ze z pytania jednoznacznie wynika, ze asker szuka oryginalu?
18 mins
  -> Sensu nie ma, ale przyjemnosc sprawia :-)

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
(Kultur). Nichts ist unbestimmter als dieses Wort,...


Explanation:
to cytat oryginalny; slowo "kultura" wystepuje w zdaniu porzedzajacym,

Heinrich Liebing
Native speaker of: Native in GermanGerman
PRO pts in category: 4

8 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
Nichts ist unbestimmter als dieses Wort...


Explanation:
Und wie sehr käme der Plan der Vorsehung zu kurz, wenn zu dem, was wir Kultur nennen und oft nur verfeinte Schwachheit nennen sollten, jedes Individuum des Menschengeschlechts geschaffen wäre? Nichts ist unbestimmter als dieses Wort, und nichts ist trüglicher als die Anwendung desselben auf ganze Völker und Zeiten.

J.G.Herder "Ideen zur Philosophie der Geschichte der Menschheit", 1. Teil, Vorrede


    Reference: http://www.odysseetheater.com/goethe/herder/ideen_vorrede.ht...
Angela Nowicki
Works in field
Native speaker of: Native in GermanGerman

11 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
Kultur - nichts ist unbestimmter als dieses Wort...


Explanation:
zalezy, czy zdanie zostalo "zywcem" wziete z oryginalu, czy zostalo tylko zapozyczone z tekstu. Moja propozycja odnosi sie do tego drugiego..

Alicja Butkiewicz-Hübscher
Germany
Native speaker of: Polish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search