KudoZ home » Polish » General / Conversation / Greetings / Letters

skladki czlonkowskie czy skladki czlonkoskie?

Polish translation: członkowskie


21:51 Dec 18, 2003
Polish to Polish translations [PRO]
Art/Literary - General / Conversation / Greetings / Letters
Polish term or phrase: skladki czlonkowskie czy skladki czlonkoskie?
i czy jest jakas na to regula?

Dziekuje.
Lota
Lota
United States
Polish translation:członkowskie
Explanation:
zawsze.

Magda

--------------------------------------------------
Note added at 6 mins (2003-12-18 21:58:50 GMT)
--------------------------------------------------

PS reguła chyba jest taka, że formę przymiotnikową od czasownika rodzaju męskiego tworzymy za pomocą końcówki -wski (a nie -ski) - me thinks. :)
M.
Selected response from:

Magda Dziadosz
Poland
Grading comment
thank you all!
Lota
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +5członkowskie
Magda Dziadosz
5 +5-ski // -owski
lim0nka
5czlonoskie? Krakow pozdrawia!
Immo
5czlonkowskie
A_Lex
4członkowskiemedyk


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
członkowskie


Explanation:
członkowie - członkowie
my¶liwy - my¶liwstwo
Latynosi - latynoskie
itd.
reguła jest chyba do¶ć prosta - tam, gdzie słychać "w" w temacie słowotwórczym

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-18 21:57:57 (GMT)
--------------------------------------------------

o-o! Magda była pierwsza - to ja się żegnam ;)

aha - miało być \"członkowie - członkowskie\"

medyk
Poland
Native speaker of: Polish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Magda Dziadosz: Twoja reguła chyba lepsza...:)
5 mins
  -> Chyba nie, bo wytknęli jej słabe punkty. :)

disagree  lim0nka: myślistwo! tylko i wyłącznie!
47 mins
  -> Punkt - przyjmuję wykładnię Bralczyka. Tylko że trzeba być cholernie oblatanym w historii języka, żeby wiedzieć, które rzeczowniki kiedy¶ były przymiotnikami... A poza tym miało być "my¶liwski", a wyszło - jak wszyscy widz±. Pozdrowienia.

neutral  Macieks: tak? a w moim slowniku jest "mysliwski" i "myslistwo" bez "w". Pewnie zaraz mnie leff zapyta czy go dokladnie przeczytalem :)
49 mins
  -> Dobrze przeczytałe¶, nie znęcajcie się już...

1 min   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +5
członkowskie


Explanation:
zawsze.

Magda

--------------------------------------------------
Note added at 6 mins (2003-12-18 21:58:50 GMT)
--------------------------------------------------

PS reguła chyba jest taka, że formę przymiotnikową od czasownika rodzaju męskiego tworzymy za pomocą końcówki -wski (a nie -ski) - me thinks. :)
M.

Magda Dziadosz
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 12
Grading comment
thank you all!
Lota

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anna Bittner
2 mins

agree  Maciej Andrzejczak
5 mins

agree  Jerzy Czopik: Jestes pewna, ze chodzi tu o czasownik rodzaju meskiego? Czlonek - czlonkostwo - czlonkowski, ale o regule nie pytaj, bo nie wiem
10 mins
  -> NIE! No pewnie, że miał być RZECZOWNIK!!! :))

agree  leff
32 mins

agree  MonikaSojka: i nie inaczej
34 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +5
-ski // -owski


Explanation:
-ski
przyrostek tworzący przymiotniki od podstaw rzeczownikowych,
głównie od męskich nazw osobowych na -arz, -ak, np. aptekarski, malarski, piekarski,
od nazw pochodzenia obcego, np. korektorski, profesorski, prokuratorski, zecerski,
a także od nazw geograficznych, np. karczewski, kołobrzeski, kubański, winiarski, wileński, koniński, kalifornijski.

-owski
rozszerzony wariant przyrostka, tworzący derywaty od niektórych nazw osobowych, np. społecznikowski,
oraz od skrótowców, np. pewuenowski, panowski, zeteselowski.

Słownik poprawnej polszczyzny PWN

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 17 mins (2003-12-18 23:09:10 GMT)
--------------------------------------------------

i jeszcze wyjaśnienie podobnego problemu w Poradni języka polskiego:

myślistwo


Mam pytanie do Profesora Bralczyka.
Problem dotyczy tworzenia zakończeń rzeczowników -stwo i -wstwo: mówimy szewc - szewstwo, wykonawca - wykonawstwo, językoznawca - językoznawstwo, ale myśliwy - dlaczego: myślistwo?

Anna Jurek
Instytut Studiów Edukacyjnych
Uniwersytet Opolski


-stwo jest przyrostkiem tworzącym m.in. rzeczowniki od czasowników (znawstwo), rzeczowników (wykonawca, szubrawiec, szewc) i przymiotników (leniwy, plugawy). Zasady gramatyczne mówią, że na -wstwo kończą się rzeczowniki pochodzące od tych czasowników i tych rzeczowników, które w zakończeniu mają -w-, natomiast rzeczowniki pochodzące od przymiotników zakończonych na -wy mają -stwo (plugastwo, lenistwo). Wprawdzie myśliwy jest dziś rzeczownikiem, kiedyś jednak był przymiotnikiem i do dziś zachował odmianę przymiotnikową. Równie problematyczne chciwstwo wywodzi się od chciwca - chciwy dało chciwość.
Pozdrawiam serdecznie,
— Jerzy Bralczyk, Uniwersytet Warszawski

http://slowniki.pwn.pl/poradnia/lista.php?szukaj=mylistwo&k...


    Reference: http://slowniki.pwn.pl
    Reference: http://so.pwn.pl/slowo.php?begin=cz%B3onkowski
lim0nka
United Kingdom
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  leff
35 mins

agree  Jerzy Czopik: Az mnie powalilo od tych madrosci. Tzn. jak pisze, to musze to wszystko wiedziec? Od jutra zmieniam zawod...
37 mins
  -> skąd! wystarczy dobry program do sprawdzania pisowni, no i słownik ortograficzny :) ale Lota pytała o reguły, więc je podałam

agree  Agnieszka Hayward: amen
5 hrs
  -> :o)

agree  vladex: nie ma to jak intuicja natywa - takie skomplikowane, a przecież mało kto się myli :-)
9 hrs
  -> zdziwiłbyś się, ile osób robi w tym błędy

neutral  medyk: A jaki jest dobry program do kontroli pisowni? Moduł w MSOffice ma tyle błędów, że ręce opadaj±. Kiedy¶ z okazji "Dyktanda" była chryja o skrótowce "SA", które większo¶ć pisała z kropkami, powołuj±c się na Worda. Microsoft przepraszał, ale nie poprawił.
10 hrs
  -> do pewnego czasu S.A. było poprawne, kiedy zmieniają się zasady pisowni różnych słów, trzeba się po prostu ich nauczyć, zapisać, a co się da, poprawić samemu w Wordzie; poza tym, wyrocznią w takich sprawach jest zawsze słownik, nie program komputerowy

agree  Anna Bittner
4 days

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
czlonkowskie


Explanation:
tylko czlonkoWSKIE!
ale: czlonkoSTWO, tak jak i mysliSTWO (chociaz jest: mysliWSKI) ;)))

A_Lex
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish

9 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
czlonoskie? Krakow pozdrawia!


Explanation:
Jesli chodzi o forme czlonkoskie to czesto slyszalam taka forma w Krakowie, gdzie skraca sie koncowke -wski w mowie potocznej i tak np powstaje charakterystyczna forma 'krakoski' zamiast krakowski.


Immo
Native speaker of: Native in PolishPolish, Native in EnglishEnglish