głosowanie nogami

Polish translation: niżej

10:01 Apr 19, 2005
Polish to Polish translations [PRO]
Social Sciences - Government / Politics
Polish term or phrase: głosowanie nogami
To znaczy nie glosowac? Skad to powiedzenie?

Dzieki!!!
Paola Dentifrigi
Italy
Polish translation:niżej
Explanation:
pedibus in sententiam
ire - głosować nogami (w senacie rzymskim) ... Senatorowie przemiszczali się w odpowiednie miejsca sali posie3dzeń, aby wyrazić swój głos.
O ile wiem, to własnie tutaj ten zwrot ma swoje korzenie (czyli nomen omen w ojczyźnie Pytającej). Znaczy tyle, co wyrażać swoją opinię przez przmieszczanie się, niewerbalnie np. przez chodzenie na zakupy do tańszych sklepów czy banków oferujacych lepsze warunki kredytowe

--------------------------------------------------
Note added at 38 mins (2005-04-19 10:40:25 GMT)
--------------------------------------------------

albo właśnie w czasie wyborów, nie idąc głosować, wyborcy wyrażają swoją dezaprobatę np. dla elit politycznych
Selected response from:

Haldir
Grading comment
Bravo, pedibus in sententiam!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3niżej
Haldir
4 +2inaczej: wytupać
Andrzej Lejman
4 +1wyjaśniam
pidzej
4 +1refraining from voting, disinterest in voting
Maciej Andrzejczak
4 +1nie wzi±ć udziału w wyborach
bartek
2poniżej
ZenonStyczyrz


Discussion entries: 1





  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
głosowanie nogami
refraining from voting, disinterest in voting


Explanation:
głosowanie nogami”, czyli nie uczestniczenie w głosowaniu. Ale, jak mówię,
to są spekulacje. Liczę, że wszyscy, którzy coś zdeklarowali w przeszłości, ...
www.radio.com.pl/print/?schema=13&iID=4546 - 31k - 17 Kwi 2005
========
Notice of intent to dissent--Refraining from voting--Effect of failure.
If the proposed corporate action is submitted to a vote at a meeting of ...
legis.state.sd.us/statutes/ index.aspx?FuseAction=DisplayStatute&Type=Statute&Statute=47-6-42 - 3k
=======
However, growing disinterest in voting in Britain is by no means restricted to.
European elections (see Figure 1). At the 1992 general election more ...
www.ucd.ie/dempart/brusselsconference/ presentations/plymouthtext.pdf

generalnie dwie propozycje

Maciej Andrzejczak
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  ZenonStyczyrz: przed chwilą ukryłem moje tłumaczenie - chodzi tylko o wyjaśnienie w języku polskim
1 min

agree  Katarzyna Landsberg-Polubok
29 mins

neutral  pidzej: owszem, ale to za mało, wybory nie są niezbędne by głosować nogami
36 mins

11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
głosowanie nogami
nie wzi±ć udziału w wyborach


Explanation:
po prostu :-)
czyli nie pojsc do urn wyborczych - pozostac w domu
Nie ruszasz nozkami i nie udajesz się tam :-)))

bartek
Specializes in field
Native speaker of: Polish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Katarzyna Landsberg-Polubok
26 mins

neutral  pidzej: jw
34 mins

11 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
głosowanie nogami
poniżej


Explanation:
www.softax.pl/prywatne/marcink/ artykuly/karty_niebezpieczenstwa
bankom zainteresowanie tymi sprawami, domagać się od nich korzystniejszych uregulowań i "głosować nogami" czyli wybierać najbezpieczniejsze oferty

ZenonStyczyrz
Native speaker of: Native in PolishPolish

15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
głosowanie nogami
inaczej: wytupać


Explanation:
Wyrażenie dezaprobaty, odrzucenie; często połączone z wygwizdaniem.

Myślę, że wzięło się właśnie od tupania.

ALE: jest jeszcze drugie znaczenie - klienci głosują nogami (inna wersja - portfelami), to znaczy wybierają określony towar, usługę, firmę - po prostu przychodzą i kupują.


    Reference: http://www.google.pl/search?hl=pl&q=g%C5%82osuj%C4%85+nogami...
Andrzej Lejman
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Olga Bobrowska - Braccini: wycofuje moja propozycje i goraco popieram AL
1 min

agree  Marek Daroszewski (MrMarDar): jasne! to pochodzi z senatu rzymskiego, w którym nie wszystkim wolno bylo zabierac glos i musieli milczec, vide: http://isis.library.adelaide.edu.au/cgi-bin/pg-html/pg/etext... ; http://www.elzab.com.pl/~michalp/aforyzmy/aforyzmy_lacinskie...
13 mins

neutral  pidzej: nie wzięło się od tupania IMO, ani rzymski senat nie tupał tylko panowie wychodzili (nie przychodzili!)
29 mins
  -> To kolejna możliwość

neutral  Katarzyna Landsberg-Polubok: zgadzam się z drugim znaczeniem, co do pierwszego, to wydaje mi się, że raczej chodzi o niewzięcie udziału w głosowaniu, albo np. demonstracyjne opuszczenie sali obrad. Tu link: http://www.tp.com.pl/portal/modules.php?name=News&file=artic...
34 mins

36 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
głosowanie nogami
wyjaśniam


Explanation:
skąd się wzięło? myślę, że kalka z "vote with one's feet", i jak to bywa z kalkami, niekoniecznie precyzyjna. vote with one's feet to nie jest ani tupanie, ani kupowanie u kogoś, to właśnie wychodzenie, omijanie - podatnicy vote with their feet przenosząc się do rajów podatkowych, widzowie vote wychodząc z nudnego filmu.
zatem nie jest to wcale termin związany z wyborami w sensie głosowania, ważny jest element negatywny ale nie tupanie żeby wykoonawca się wyniósł ino wytuptanie z sali żeby sobie nie myślał;

pidzej
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  leff: wytuptanie skądś albo nieprzytuptanie (lub przytuptanie) gdzieś
23 mins

35 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
głosowanie nogami
niżej


Explanation:
pedibus in sententiam
ire - głosować nogami (w senacie rzymskim) ... Senatorowie przemiszczali się w odpowiednie miejsca sali posie3dzeń, aby wyrazić swój głos.
O ile wiem, to własnie tutaj ten zwrot ma swoje korzenie (czyli nomen omen w ojczyźnie Pytającej). Znaczy tyle, co wyrażać swoją opinię przez przmieszczanie się, niewerbalnie np. przez chodzenie na zakupy do tańszych sklepów czy banków oferujacych lepsze warunki kredytowe

--------------------------------------------------
Note added at 38 mins (2005-04-19 10:40:25 GMT)
--------------------------------------------------

albo właśnie w czasie wyborów, nie idąc głosować, wyborcy wyrażają swoją dezaprobatę np. dla elit politycznych

Haldir
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bravo, pedibus in sententiam!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Andrzej Lejman: Nie tylko w senacie; stosowane również kiedyś podczas konklawe
12 mins
  -> Dzięki!

agree  leff: dokładnie tak
25 mins
  -> Dzięki wielkie!

agree  Marek Daroszewski (MrMarDar)
33 mins
  -> Dzięks!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search