gramatyka

Polish translation: -

08:15 Apr 22, 2005
Polish to Polish translations [PRO]
Art/Literary - Linguistics
Polish term or phrase: gramatyka
Takie przeciwutleniacze, jak witamina A, C, E, cynk i magnez,..
[czy przed "jak" ma być przecinek, czy nie?]
nnowak (X)
Polish translation:-
Explanation:
http://hamlet.pro.e-mouse.pl/uczen/index.php?id=interpunkcja
umieszcza się przecinek przed wyrazem jak wprowadzającym wyliczenie lub wyszczególnienie przykładowe, dopowiadane po zapowiedzi ogólnej [Z masy drzewnej uzyskuje się różne artykuły przemysłowe, jak papier, celulozę, farby, olejki, garbniki, esencję octową, wyroby żywiczne i wiele innych.];

HTH

--------------------------------------------------
Note added at 4 mins (2005-04-22 08:20:26 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.poradniajezykowa.us.edu.pl/odpowiedz.php?id=12&su...
Pytanie: Czy w zdaniu „Są nimi takie kategorie, jak: ludzie, miejsce i czas” przed „jak” na pewno stawiamy przecinek?

Odpowiedź: W wyliczeniu z „jak” przed wyrazem tym stawiamy przecinek. [Katarzyna Wyrwas]
Selected response from:

Marek Daroszewski (MrMarDar)
Grading comment
Dziękuję.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2-
Marek Daroszewski (MrMarDar)
3gramatyka
A_Lex


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
-


Explanation:
http://hamlet.pro.e-mouse.pl/uczen/index.php?id=interpunkcja
umieszcza się przecinek przed wyrazem jak wprowadzającym wyliczenie lub wyszczególnienie przykładowe, dopowiadane po zapowiedzi ogólnej [Z masy drzewnej uzyskuje się różne artykuły przemysłowe, jak papier, celulozę, farby, olejki, garbniki, esencję octową, wyroby żywiczne i wiele innych.];

HTH

--------------------------------------------------
Note added at 4 mins (2005-04-22 08:20:26 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.poradniajezykowa.us.edu.pl/odpowiedz.php?id=12&su...
Pytanie: Czy w zdaniu „Są nimi takie kategorie, jak: ludzie, miejsce i czas” przed „jak” na pewno stawiamy przecinek?

Odpowiedź: W wyliczeniu z „jak” przed wyrazem tym stawiamy przecinek. [Katarzyna Wyrwas]


Marek Daroszewski (MrMarDar)
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 31
Grading comment
Dziękuję.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  leff
16 mins
  -> dzięki

agree  Lucyna Długołęcka
3 hrs
  -> dzięki

9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
gramatyka


Explanation:

http://slowniki.pwn.pl/poradnia/lista.php?szukaj=przecinek&k...

taki (,) jak

„Narzędzie składa się z elementów, takich jak X, Y, Z” czy raczej „Narzędzie składa się z elementów takich jak X, Y, Z”? Wiem, że kwestia przecinka w podobnych miejscach była już kilkakroć podejmowana, jednak za każdym razem wyja¶niana była na zasadzie porównań paralelnych. W powyższych przypadkach nie mamy wszak żadnego porównania, a jedynie wyliczenie. Zatem – jak poprawnie powinna wygl±dać konstrukcja tego typu?
Pozdrawiam
L.

Wydaje mi się, że kluczem do tej zagadki może być akcent zdaniowy. „Narzędzie to składa się z różnych ELEMENTÓW, takich jak X, Y, Z” albo „Narzędzie to składa się z najlepszych elementów, m.in. TAKICH, jak X, Y, Z”. S±dzę, że przecinek powinien pojawić się bezpo¶rednio po wyrazie akcentowanym (wyróżnionym wersalikami).
— Mirosław Bańko

--------------------------------------------------
Note added at 16 mins (2005-04-22 08:32:09 GMT)
--------------------------------------------------

wygl±da na to, że poloni¶ci dopuszczaj± dowolno¶ć (przynajmniej pan Bańko :-) )

taki jak

Czy i kiedy nalezy postawić przecinek przed wyrażeniem takie jak? Podaję dwa przykłady zdań. Czy s± one prawidłowe i dlaczego s± lub nie?
1. W lesie rosn± drzewa takie jak sosny.
2. W lesie rosn± drzewa, takie jak sosny, buki, modrzewie.

Przepisy dotycz±ce interpunkcji w konstrukcjach porównawczych nie s± do¶ć precyzyjne. Według Kieszonkowego słowniczka interpunkcyjnego PWN (Jerzy Podracki, Alina Gał±zka) przed wyrażeniem taki jak wprowadzaj±cym porównanie nie stawia się przecinka, co autorzy ilustruj± przykładem: \"Uczniom takim jak Zbyszek trudno przychodzi nauka\". Natomiast według Nowego słownika ortograficznego PWN (red. nauk. Edward Polański) \"w porównaniach paralelnych (o konstrukcji tak, jak; taki, jaki; tyle, co; ten, co) możemy postawić przecinek\", ale nie musimy, gdyż zależy to od przerwy oddechowej oraz tego, jak silnie chcemy przeciwstawić sobie człony porównania {par. [381]). Bior±c to wszystko pod uwagę, s±dzimy, że przecinki w obu przytoczonych przez pani± zdaniach zostały postawione poprawnie. W pierwszym zdaniu można by oddzielić przecinkiem słowa takie jak sosny, co uczyniłoby z nich rodzaj względnie samodzielnego uzupełnienia, poprzedzanego w mowie pauz±. W drugim zdaniu nie rezygnowaliby¶my z przecinka, gdyż dłuższe wyliczenie wymaga pauzy i dobrze, je¶li przecinek na to wskazuje.
— Mirosław Bańko

A_Lex
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 8




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search