KudoZ home » Polish » Linguistics

2 sekundy, 5 sekund

Polish translation: bo tak!


20:30 Oct 26, 2005
Polish to Polish translations [PRO]
Linguistics
Polish term or phrase: 2 sekundy, 5 sekund
Nie wiem, za co mnie los tak karze, ale co i rusz muszę się tłumaczyć z faktu, że w j.polskim mamy deklinację. Z moich kontaktów z Dalekim Wschodem wynika, że deklinacja to jest coś nie do pojęcia w tamtym rejonie...
Tym razem poproszono mnie o wyjaśnienie, dlaczego u licha przy liczbie "2" są sekundy, a przy liczbie "5" jest "sekund".
Problem polega na tym, że ja się polskim posługuję, ale polskiego nie znam ;)
Jak można im wytłumaczyć tę zagadkę przyrody? Będę wdzięczna za wszelkie sugestie.
Himawari
Poland
Polish translation:bo tak!
Explanation:
Takie są zasady polskiej gramatyki, a konkretnie składni.

http://grzegorj.w.interia.pl/gram/isopl/liczeb.html#sklad

Z zasadami gramatycznymi się nie dyskutuje, trzeba ich przestrzegać. Analogicznie mogłabyś ze zdziwieniem zapytać Japończyków, dlaczego u nich NIE MA deklinacji...
Selected response from:

Adam Zakrzewski
Poland
Grading comment
Dziękuję, a szczególnie za świetny link. Posłałam im wersję angielską tego linku i niech teraz oni się męczą czytając.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +8bo tak!
Adam Zakrzewski
4 +7kwestia przypadków, którymi rządzą liczebniki
lim0nka


Discussion entries: 5





  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +7
kwestia przypadków, którymi rządzą liczebniki


Explanation:
Liczebnik dwa, dwaj, dwie oraz liczebniki złożone z tymi składnikami na końcu łączą się z podmiotem w mianowniki, a liczebniki takie jak pięć, pięciu łączą się z podmiotem w dopełniaczu.
Ot, tyle.

na podstawie Słownika poprawnej polszczyzny


lim0nka
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  allp: no tak. ale DLACZEGO one się w ten sposób ł±cz±? ;D
12 mins
  -> tu już musiałby się wypowiedzieć jakiś historyk języka... pewnie i tak powiedziałby: bo ktoś tak wymyślił i tak zostało ;)

agree  bartek
32 mins

agree  Grzegorz Kurek
1 hr

agree  Barbara Gadomska
10 hrs

agree  Marek Daroszewski (MrMarDar): za wyjaśnienie
10 hrs

agree  vladex: to chyba jakiś relikt liczby podwójnej odmiennej od liczby mnogiej
11 hrs
  -> i tu zapewne padłoby pytanie: a po co wam liczba podwójna? mnoga nie wystarczy? ;)

agree  bezowski
11 hrs

neutral  Adam Zakrzewski: do vladexa: chyba jednak nie liczba podwójna, bo 3 i 4 tak samo łączy się z rzeczownikami jak 2
17 hrs

16 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +8
bo tak!


Explanation:
Takie są zasady polskiej gramatyki, a konkretnie składni.

http://grzegorj.w.interia.pl/gram/isopl/liczeb.html#sklad

Z zasadami gramatycznymi się nie dyskutuje, trzeba ich przestrzegać. Analogicznie mogłabyś ze zdziwieniem zapytać Japończyków, dlaczego u nich NIE MA deklinacji...

Adam Zakrzewski
Poland
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 16
Grading comment
Dziękuję, a szczególnie za świetny link. Posłałam im wersję angielską tego linku i niech teraz oni się męczą czytając.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  allp: :)))
1 min
  -> dzięki:)

agree  bartek
29 mins
  -> dzięki

agree  Grzegorz Kurek
58 mins

agree  leff: rzecz jasna :-)
1 hr

agree  Barbara Gadomska
10 hrs

agree  PAS: zwróćcie też uwagę, że na tej stronie jest PL-EN słowniczek terminologii
10 hrs

agree  Marek Daroszewski (MrMarDar): za fajny link
10 hrs

agree  bezowski
11 hrs