funkcjonalny rezonans magnetyczny

Polish translation: fMRI

16:48 Jan 23, 2003
Polish to Polish translations [PRO]
Medical
Polish term or phrase: funkcjonalny rezonans magnetyczny
Czy to nazwa urządzenia?
Jeżeli nie, to jak się nazywa urządzenie do tego?
Adam Zakrzewski
Poland
Polish translation:fMRI
Explanation:
"Do pomiaru aktywności mózgu badacze wykorzystali fMRI - funkcjonalny rezonans magnetyczny
- urządzenie służące do nieinwazyjnego obrazowania pracy mózgu "

"FUNKCJONALNY REZONANS MAGNETYCZNY (fMRI)"

"MRI - rezonans magnetyczny. fMRI – funkcjonalny rezonans magnetyczny"
[http://www.swps.edu.pl/DOWNLOAD/wyzsze/od_wykladowcow/Mackie...]

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-23 19:09:10 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Wbrew wypowiedzi Uwego, sprzęt nie jest dokładnie taki sam jak przy MRI - musi być odpowiednio szybki. Czyli każdy skaner fMRI może służyć jako skaner MRI, ale odwrotnie już nie. :-)

\"FUNKCJONALNY REZONANS MAGNETYCZNY (fMRI)
Przez skrócenie czasu analizy pojedynczego skanu rezonansowego do poniżej 1 s uzyskano możliwość oceny chwilowego przepływu krwi przez wybrane struktury mózgu.\"
Selected response from:

leff
Grading comment
Dziękuję wszystkim. Przypominam, że pytałem o nazwę urządzenia. Doszedłem do wniosku, że urządzenie nazywa się "tomograf fMRI"
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5tomograf NMR
Uwe Kirmse
5Przypominam, że pytałem o nazwę urządzenia. ????
Uwe Kirmse
3 +1skaner MRI
lim0nka
4 -1fMRI
leff


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
tomograf NMR


Explanation:
Urzadzenie to tomograf NMR, przy czym skrot jest z angielskiego (jadrowy resonans magnetyczny).


    Reference: http://wiem.onet.pl/wiem/004e03.html
Uwe Kirmse
Native speaker of: Native in GermanGerman
PRO pts in pair: 16

21 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
skaner MRI


Explanation:
znalazłam jeszcze coś takiego...

Rezonans Magnetyczny w Szpitalu
W dniu 09 wrzesnia 1998r. uruchomiono jedyny w makroregionie lubelskim - magnetyczny rezonans jadrowy firmy PICKER (USA), który został zakupiony przez MZiOS z funduszy tzw. zakupów centralnych.
Glównym zadaniem Skanera MRI zainstalowanego w Zakładzie Radiologii Zabiegowej i Neuroradiologii, jest monitorowanie i róznicowanie schorzeń ciała ludzkiego . Zastosowane tu pole magnetyczne i fala elektromagnetyczna sa całkowicie bezpieczne dla pacjentów i personelu medycznego pracujacego w bliskim otoczeniu rezonansu.

Podstawowe badania obejmuja:
osrodkowy układ nerwowy (stwardnienie rozsiane, nowotwory mózgu, guzy kanału kręgowego, choroby otępienne);
działania czynników na ustrój ludzki;
zmiany anatomopatologiczne (zawał, zator, udar mózgu, martwica)
obrazowanie układu stawowego oraz obszaru miednicy (gruczoł krokowy u mężczyzn, narzady rodne u kobiet).

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-23 17:11:07 (GMT)
--------------------------------------------------

skleroza nie boli :(
jeszcze link:
http://asklepios.am.lublin.pl/rm.htm

lim0nka
United Kingdom
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 184

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Uwe Kirmse: Tak, to jest to samo. Ale chyba czesciej stosuje sie NMR. http://medtech.eti.pg.gda.pl/pakiet14/pkt_14_3.html
58 mins
  -> dlatego właśnie dałam większą "niepewność" odpowiedzi... znalazłam informację, że tak to się nazywa, to podałam, może się przyda

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
fMRI


Explanation:
"Do pomiaru aktywności mózgu badacze wykorzystali fMRI - funkcjonalny rezonans magnetyczny
- urządzenie służące do nieinwazyjnego obrazowania pracy mózgu "

"FUNKCJONALNY REZONANS MAGNETYCZNY (fMRI)"

"MRI - rezonans magnetyczny. fMRI – funkcjonalny rezonans magnetyczny"
[http://www.swps.edu.pl/DOWNLOAD/wyzsze/od_wykladowcow/Mackie...]

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-23 19:09:10 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Wbrew wypowiedzi Uwego, sprzęt nie jest dokładnie taki sam jak przy MRI - musi być odpowiednio szybki. Czyli każdy skaner fMRI może służyć jako skaner MRI, ale odwrotnie już nie. :-)

\"FUNKCJONALNY REZONANS MAGNETYCZNY (fMRI)
Przez skrócenie czasu analizy pojedynczego skanu rezonansowego do poniżej 1 s uzyskano możliwość oceny chwilowego przepływu krwi przez wybrane struktury mózgu.\"


    Reference: http://www.psychologia.apl.pl/archiwum_news.htm
    Reference: http://www.psyche.pl/Docs/diagnostyka.htm
leff
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 176
Grading comment
Dziękuję wszystkim. Przypominam, że pytałem o nazwę urządzenia. Doszedłem do wniosku, że urządzenie nazywa się "tomograf fMRI"

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Uwe Kirmse: patrz uwaga na dole
19 mins
  -> patrz moje uzupełnienie

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
Przypominam, że pytałem o nazwę urządzenia. ????


Explanation:
A po co to przypominanie? Oprocz jednej pomylkowej odpowiedzi wszystkie odnosza sie do nazwy urzadzenia, wiec ta uwaga jest przynajmniej nie ma miejscu.

Zupelnie inna sprawa jest to, ze za tlumaczenie odpowiadasz Ty, wiec masz pelne prawo wybrac niewlasciwa odpowiedz. Sprzet do fMRI jest dokladnie ten sam jak do MRI, tyle ze pokazuje funkcje mozgu.

fMRI is a relatively new procedure that uses MRI to measure the quick, tiny metabolic changes that take place in an active part of the brain.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-23 19:42:42 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Chyba po wyjasnieniu leffa wycofam wypowiedz o niewlasciwej odpowiedzi.
Podtrzymuje natomiast wstepna uwage.


    Reference: http://www.radiologyinfo.org/content/functional_mr.htm
Uwe Kirmse
Native speaker of: Native in GermanGerman
PRO pts in pair: 16




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search