KudoZ home » Polish » Other

krowa

Polish translation: jalowica


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:jalowka
Polish translation:jalowica
Entered by: Uwe Kirmse

16:44 Nov 6, 2003
Polish to Polish translations [PRO]
/ rolnictwo
Polish term or phrase: krowa
Czy ktos z Was potrafi wyjasnic mi roznice miedzy jalowka a jalowica? Mam tekst, w ktorym wystepuja oba pojecia. W internecie wprawdzie znalazlem tyle ofert, ze moglbym kupic sobie cale stado jalowe i jalowic, ale zadnego wyjasnienia nie ma.
Uwe Kirmse
niżej
Explanation:
nie ma różnicy jałówka - młoda krowa nie posiadająca potomstwa = jałowica (wygląda na starszą formę)
Selected response from:

Maciej Andrzejczak
Poland
Grading comment
Trudno, przyznalem juz punkty wszystkim, ale niestety odpowiedzi zostaly "ungradowane", jak pisze Magda na forum. Wiec: Byles pierwszy, masz punkty :-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1niżej
Maciej Andrzejczak
3 +2być że to synonim
Magda Dziadosz
4żeby nie było wątpliwości
leff


Discussion entries: 2





  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
niżej


Explanation:
nie ma różnicy jałówka - młoda krowa nie posiadająca potomstwa = jałowica (wygląda na starszą formę)

Maciej Andrzejczak
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 24
Grading comment
Trudno, przyznalem juz punkty wszystkim, ale niestety odpowiedzi zostaly "ungradowane", jak pisze Magda na forum. Wiec: Byles pierwszy, masz punkty :-)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  leff
36 mins

9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
być że to synonim


Explanation:
eg słownika języka polskiego:
jałowica = jałówka w znaczeniu 1. A znaczenie 1. to 'młoda krowa nie mająca jeszcze potomstwa; jałowica'

Wygląda na synonim, ALE:
jak nazywa się jałówka, która jeszcze nie MA potomstwa, ale została pokryta?

Może tędy droga?
HTH
Magda

--------------------------------------------------
Note added at 10 mins (2003-11-06 16:55:32 GMT)
--------------------------------------------------

miało być \'być może to synonim\', kurczę...

Magda Dziadosz
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 95
Grading comment
4 punkty za wyjasnienia.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  bartek: ten słowniczek w ogóle jednak nie działa. Z kopii otwiera się tylko A i P. Strasznie humorzasty :-)
28 mins
  -> ten z http://www.proz.com/?sp=h&id=564361 ? No właśnie mi się z kopii tylko P otworzyło...:(

agree  leff
32 mins

47 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
żeby nie było wątpliwości


Explanation:
w odniesieniu do krów, a w zasadzie do bydła domowego, jałówka i jałowica to synonimy. Natomiast ogólniej określenie 'jałowica' odnosi się tylko do krów, natomias 'jałówka' to każda samica ssaków lub ptaków nie majaca jeszcze potomstwa. Czyli 'jałówka' jest określeniem ogólnym, a 'jałowica' odnosi się konkretnie do krów.

źródło:
Słownik Języka Polskiego pod red. Doroszewskiego

leff
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 176
Grading comment
4 punkty za znaczenie w jezyku mysliwskim. Nie ma juz watpliwosci :-)