KudoZ home » Polish to English » Bus/Financial

KORUPCJOGENNY

English translation: Corruption-generating


19:51 Jan 12, 2002
Polish to English translations [PRO]
Bus/Financial
Polish term or phrase: KORUPCJOGENNY
Chodzi o system służby zdrowia, który jest korupcjogenny.
tomekk
English translation:Corruption-generating
Explanation:
Corruption-generating system

patrz linki

--------------------------------------------------
Note added at 2002-01-12 23:27:01 (GMT)
--------------------------------------------------

special to big_fish:
W języku polskim końcówka \'-genny\' oznacza \'rodzący, tworzący, płodzący\'

Cytuję za Słownikiem Wyrazów Obcych W. Kopalińskiego: \"-GEN- w złożeniach: rodzący, płodzący; tworzący; zrodzony; potomek; rasa; płeć; rodzaj, gatunek\".
Jak już napisałem, pomiędzy rodzeniem czy wytwarzaniem jakiegoś zjawiska, a byciem dla niego zachęcającym istnieje różnica - drobna, ale zauważalna. Można ją oczywiście pominąć w tłumaczeniu, tylko po co - jeśli istnieją osobne i dobrze brzmiące określenia na każdą z tych cech?
Selected response from:

leff
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1Corruption-generating
leff
5"corruptogenic" or 'corruptiongenic'
Vladimir Dubisskiy
4encourages / invites corruptionpidzej
4corruption proneAlex_B
4corruption generating
Romuald Pawlikowski


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Corruption-generating


Explanation:
Corruption-generating system

patrz linki

--------------------------------------------------
Note added at 2002-01-12 23:27:01 (GMT)
--------------------------------------------------

special to big_fish:
W języku polskim końcówka \'-genny\' oznacza \'rodzący, tworzący, płodzący\'

Cytuję za Słownikiem Wyrazów Obcych W. Kopalińskiego: \"-GEN- w złożeniach: rodzący, płodzący; tworzący; zrodzony; potomek; rasa; płeć; rodzaj, gatunek\".
Jak już napisałem, pomiędzy rodzeniem czy wytwarzaniem jakiegoś zjawiska, a byciem dla niego zachęcającym istnieje różnica - drobna, ale zauważalna. Można ją oczywiście pominąć w tłumaczeniu, tylko po co - jeśli istnieją osobne i dobrze brzmiące określenia na każdą z tych cech?


    Reference: http://www.mapinc.org/drugnews/v00/n930/a01.html
    Reference: http://www.msz.gov.pl/english/poland/news2000_06/fearoftakin...
leff
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 3239

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  pidzej: ależ gdy coś jest k., to wcale nie musi rodzić korupcji, wystarczy, że jej sprzyja, ułatwia, zachęca wręcz; kancerogen może ale nie musi wywoływać raka
4 hrs
  -> Toteż nie twierdzę, że musi - wystarczy że grozi rodzeniem. Kancerogen dlatego tak sie nazywa, że poważnie zagrażai spowodowaniem raka. :-)

14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
corruption generating


Explanation:
48 hits in Google search machine

--------------------------------------------------
Note added at 2002-01-12 20:07:54 (GMT)
--------------------------------------------------

got to admit that more hits are with the hyphen

Romuald Pawlikowski
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 346

59 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
corruption prone


Explanation:
or susceptible to corruption

Alex_B
United States

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lota
52 mins

disagree  leff: To jest 'skłonny do korupcji' a nie 'rodzący korupcję'. Sorry
59 mins

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
encourages / invites corruption


Explanation:
as in: The difficult legal environment and its tendency to encourage corruption; The difficult and often unhelpful donor ...
www.10iacc.org/workshops/w30.html
or:
... and societal attitudes toward formal political processes. Institutional attributes
that encourage corruption include wide authority of the state, which offers ...
www.nobribes.org/rc_understanding.shtm
+853 more Google finds

--------------------------------------------------
Note added at 2002-01-13 00:27:30 (GMT)
--------------------------------------------------

of course I meant to DISagree that corruption-generating is dobrze brzmiące; noun-gerund combinations work fine, e.g. \"match-fixing;\" noun-participle compounds have no flair at all IMHO

pidzej
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 1733

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  leff: A to z kolei "zachęcający dla korupcji", ale nie korupcjogenny. Drobny niuans znaczeniowy.
30 mins
  -> Nie dość że niuans, to drobny? Tu hiperdokładność a tu tautologia? ;-)

agree  big_fish: to cóż znaczy korupcjogenny? Nie zgadadzam się, że co innego.
54 mins

1 day 11 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
"corruptogenic" or 'corruptiongenic'


Explanation:
By using the above 'neologism' you are saving the obvious semantic link from the original text:
'zdrovie' - pathogenic (pathogenny) - corruptogenic (korupcjogenny).


Vladimir Dubisskiy
United States
Native speaker of: Native in RussianRussian, Native in UkrainianUkrainian
PRO pts in pair: 59