KudoZ home » Polish to English » Construction / Civil Engineering

Budowa domu systemem gospodarczym

English translation: the \'build-it-yourself\' house construction

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:Budowa domu systemem gospodarczym
English translation:the \'build-it-yourself\' house construction
Entered by: Piotr Łazorko

11:34 Feb 8, 2018
Polish to English translations [PRO]
Tech/Engineering - Construction / Civil Engineering / budowanie
Polish term or phrase: Budowa domu systemem gospodarczym
Budowa systemem gospodarczym to forma budowy domu polegająca na samodzielnym przeprowadzaniu prac budowlanych i zatrudnianiu zewnętrznych wykonawców tylko w przypadku pojedynczych etapów prac. Budowa systemem gospodarczym jest metodą przeciwstawną do zatrudnienia jednego generalnego wykonawcy, odpowiedzialnego za cały proces budowlany.

źródło: https://www.comperia.pl/budowa-systemem-gospodarczym.html

System gospodarczy – inwestor sam nabywa potrzebne materiały, zatrudnia podwykonawców i kierownika budowy. Łatwiejsze prace budowlane wykonuje samodzielnie, co pozwala na poczynienie dodatkowych oszczędności. Budowa domu systemem gospodarczym przeważnie trwa dwa-trzy lata. Jest bardzo czasochłonna, wymaga dużej wiedzy oraz zaangażowania. Jednak jej największym atutem jest stosunkowo niski koszt budowy. Szacuje się, że dom wybudowany systemem gospodarczym może być o kilka bądź kilkanaście procent tańszy niż jego odpowiedniki wykonywane systemami alternatywnymi. Przy wyborze podwykonawców warto porównać oferty przynajmniej kilku firm – można je otrzymać bezpłatnie.

https://dom.wp.pl/szybka-budowa-domu-systemem-gospodarczym-c...
Piotr Łazorko
Poland
the 'build-it-yourself' house construction
Explanation:
Propozycja. Uzasadnienie w dyskusji.

--------------------------------------------------
Note added at   21 godz. (2018-02-09 09:05:30 GMT)
--------------------------------------------------

Uwaga: napisałem 'build', nie 'do'.
Selected response from:

Andrzej Mierzejewski
Poland
Grading comment
Dziękuję bardzo za pomoc i przykłady!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4the 'build-it-yourself' house construction
Andrzej Mierzejewski
3self-build
magdadh
3building a house as one's own general contractor
Frank Szmulowicz, Ph. D.
2building your own home/house yourself
geopiet


Discussion entries: 10





  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
building a house as one's own general contractor


Explanation:
I have been my own general contractor, and we built a large house. Its tough work. The thing about going with a gc is that they get their own subcontractors, at a faster and cheaper rate. With anything else, you would have to pick your own subs, which becomes a nightmare. You also will end up paying a lot..
https://www.houzz.com/discussions/860014/has-anyone-ever-bee...
ccccccccccccccccccccc
This tutorial explains basic steps to build your own house, important information for anyone seeking to serve as their own general contractor.
https://www.thespruce.com/building-your-own-house-1821301
ccccccccc
Before you decide to be general contractor on your next remodeling project, contractors and homeowners suggest asking yourself these question
https://www.wsj.com/articles/SB126289770976720255


Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 931

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
self-build


Explanation:
Termin używany powszechnie w UK, choć może też być stosowany do budowy domu indywidualnie z wynajęciem fachowców, ale implikuje co najmniej częściowy element ''sposobu gospodarczego''.

Na przykład tu:

https://www.theguardian.com/money/2014/sep/13/self-build-dre...

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2018-02-08 14:49:09 GMT)
--------------------------------------------------

''DIY house building'' też na pewno zostanie zrozumiane, ale mówi się na to ''self-build'', przynajmniej w UK.

magdadh
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 8

12 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
building your own home/house yourself


Explanation:
System gospodarczy

System gospodarczy to jeden ze sposobów realizacji inwestycji, w której inwestor bierze na siebie większość obowiązków. Samodzielne zorganizowanie budowy w miejsce skorzystanie z usług przedsiębiorców budowlanych ma swoje wady i zalety. Plusem jest oszczędność, a minusem inwestycja czasu i zaangażowania. Jest to dobre rozwiązanie dla osób, które lubią wszystkiego dopilnować samodzielnie, począwszy od wyboru materiałów budowlanych, aż po wykonywanie prac przy zaangażowaniu rodziny i znajomych. - https://goo.gl/SuQea2

---------

If you prefer to build your own home yourself, Grossman's supplies you with the complete materials. In addition, Grossman's will provide you FREE OF CHARGE all neces- sary instructions, working plans, guidance and advice. In recent years, over 10,000 families have done most or prac- tically all of the building themselves.

Now . . . Grossman's NEW, PRE-ENGINEERED COMPONENT HOME ACTUALLY MAKES IT EVEN EASIER FOR YOU TO DO IT YOURSELF.
Obviously, this is the way you can save the most money on your home. - https://archive.org/stream/GrossmansQualityHomes0001/Grossma...

geopiet
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 715

20 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
the 'build-it-yourself' house construction


Explanation:
Propozycja. Uzasadnienie w dyskusji.

--------------------------------------------------
Note added at   21 godz. (2018-02-09 09:05:30 GMT)
--------------------------------------------------

Uwaga: napisałem 'build', nie 'do'.

Andrzej Mierzejewski
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 223
Grading comment
Dziękuję bardzo za pomoc i przykłady!