KudoZ home » Polish to English » Education / Pedagogy

dyslalia obwodowa

English translation: peripheral dislalia


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:dyslalia obwodowa
English translation:peripheral dislalia
Entered by: Jolo

16:06 Dec 27, 2010
Polish to English translations [PRO]
Education / Pedagogy / Filologia polska, specjalność: nauczycielska i logopedyczna
Polish term or phrase: dyslalia obwodowa
Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora(Pułtusk)
zaświadczenie( o przebiegu studiów, dyplomie, uprawnieniach)

nazwa przedmiotu: Dyslalia obwodowa

inne przedmioty: ,historia literatury polskiej- Romantyzm,kultura języka polskiego,łacina,pedagogika, psychologia, wiedza o kulturze, dyslalia obwodowa, dyzartia, transkrypcja
Jolo
peripheral dislalia
Explanation:
Na zasadzie wolnych skojarzeń.

--------------------------------------------------
Note added at 2 dni  16 godz. (2010-12-30 08:44:07 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Dziękuję:)
Selected response from:

Joanna Wons
Poland
Grading comment
Dziękuję
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4organic/mechanical dyslalia
Karol Kawczyński
2peripheral dislalia
Joanna Wons


  

Answers


58 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
organic/mechanical dyslalia


Explanation:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Dyslalia_pochodzenia_obwodowego

Dyslalia pochodzenia obwodowego - zaburzenie mowy, odmiana dyslalii wyodrębniona ze względu na przyczyny, jakie ją powodują.

Powstaje w wyniku nieprawidłowej budowy receptora słuchowego lub obwodowego narządu artykulacyjnego.

http://books.google.pl/books?id=X0oXV0xrU5sC&pg=PA400&lpg=PA...

http://www.archive.org/stream/intelligenceoffe00bine/intelli...

...often a child is incapable of pronouncing certain consonants for months and even for years; he either suppresses them or replaces them by others; some authors call this difficulty of articulation lisping while others prefer to designate it by the name of natural dyslalia. It is essential to come to an understanding about the nature of these difficulties of speech. They must not be confounded with mechanical dyslalia which results from a malformation of the organs of articulation, nor with the dyslalia accompanying a nervous temperament; to distinguish these latter is important and the error which one would commit in confounding them would be as great as if one confounded the awkwardness of a gesture with paralysis, the contraction or the convulsion of a member.

http://www.gutenberg.org/files/19549/19549-8.txt

Here belongs all so-called mechanical dyslalia, caused by defects of the peripheral speech-apparatus.

http://dihana.cps.unizar.es/~oscar/data/Tesis_Oscar_Saz.pdf

1.3 Oral Communication Disorders

Organic dyslalia, which is caused by alterations in any of the physiological elements involved in the articulation of phonemes.

http://www.forensicscience.pl/pfs/53_rzeszotarski.pdf

Organic speech impediments include [10]:
–organic dyslalia, connected, e.g. with defects of occlusion, the lips, and tongue



Karol Kawczyński
Poland
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 32
Notes to answerer
Asker: Dziękuję za zaangażowanie ale dyslalia obwodowa i organiczna/mechaniczna jak wynika z poniższego podziału to nie to samo. III. Podział dyslalii ze względu na przyczyny ją wywołujące a) Dyslalia funkcjonalna (syn. bełkotanie czynnościowe, dyslalia, czynnościowa, dyslalia ekspresywna, dyslalia środowiskowa)- wadliwa wymowa głosek przy braku uszkodzeń organicznych w budowie aparatu artykulacyjnego; b) Dyslalia organiczna (syn. dyslalia dentalna, dyslalia mechaniczna) uwarunkowana odwodowymi uszkodzeniami: niedosłuchem, anomaliami jamy ustnej i uzębienia, a także anomaliami języka i podniebienia; przyczyna zaburzenia są defekty anatomiczne peryferyjnego narządu artykulacyjnego c) Dyslalia motoryczna – powstająca w wyniku zaburzeń przewodnictwa odśrodkowego, tj. od kory mózgowej do nerwów obwodowych, zaliczana do dyslalii ekspresywnej d) Dyslalia sensoryczna (syn. dyslalia audiogenna), wywołana przez zaburzenia przewodnictwa wstępującego – od obwodu do kory mózgowej; zalicza się ją do dyslalii impresywnej; e) Dyslalia pochodzenia ośrodkowego –wynikająca z nieprawidłowego funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego); f) Dyslalia pochodzenia obwodowego - powstająca w wyniku nieprawidłowej budowy receptora słuchowego lub obwodowego narządu artykulacyjnego (J. Surowaniec, 1993r.)


32 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
peripheral dislalia


Explanation:
Na zasadzie wolnych skojarzeń.

--------------------------------------------------
Note added at 2 dni  16 godz. (2010-12-30 08:44:07 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Dziękuję:)


    Reference: http://ultra.ap.krakow.pl/~sksurowa/artykuly/logopedic_termi...
Joanna Wons
Poland
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Dziękuję