KudoZ home » Polish to English » Geology

młodoglacjalna

English translation: young glacial


17:37 Sep 18, 2011
Polish to English translations [PRO]
Science - Geology / ice age
Polish term or phrase: młodoglacjalna
Od północno-wschodniej strony Lidzbarka rozciąga się Welski Park Krajobrazowy, obejmujący również samo miasto. Park ma powierzchnię 24 237 ha. Charakterystyczna dla niego jest bardzo różnorodna rzeźba młodoglacjalna z licznymi jeziorami rynnowymi i wzgórzami morenowymi.

No więc "rzeźba glacjalna" to "glacial landforms". w tym przypadku rzeźba młodoglacjalna została utworzona w późnym Pleistocenie. czy mozna zatem użyć "Late Pleistocene glacial landforms"? nigdzie nie znalazłam terminu typu: "early glacial landforms". zawsze jest to "early Holocene" czy "late Pleistocene", itp.
Natalia Nieć
Canada
English translation:young glacial
Explanation:
Za klasykiem, "dałbym dosłownie".
P. Douglas Clark (Western Washington University ) pisze nawet o very young glacial landfroms

...Fieldwork along the western Haiyuan fault, where it cuts young glacial landforms in the Leng Long Ling range (Qinghai, northeastern Tibet), yields new constraints on its long-term left-slip rate. ...

http://www.michigan.gov/documents/deq/wb-nps-e-sanilac-wmp_3...

http://pl.wikipedia.org/wiki/Obszar_młodoglacjalny
Obszar młodoglacjalny (rzeźba, krajobraz młodoglacjalny) - określenie krajobrazu polodowcowego, w którym formy pozostawione przez lądolód są świeże i czytelne w terenie.
Selected response from:

M.A.B.
Netherlands
Grading comment
Thanks to both of you: Ewa & M.A.B.!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5lower-glacialKatie_M
3 +1young glacial
M.A.B.
Summary of reference entries provided
krajobraz młodoglacjalny
M.A.B.

Discussion entries: 16





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
young glacial


Explanation:
Za klasykiem, "dałbym dosłownie".
P. Douglas Clark (Western Washington University ) pisze nawet o very young glacial landfroms

...Fieldwork along the western Haiyuan fault, where it cuts young glacial landforms in the Leng Long Ling range (Qinghai, northeastern Tibet), yields new constraints on its long-term left-slip rate. ...

http://www.michigan.gov/documents/deq/wb-nps-e-sanilac-wmp_3...

http://pl.wikipedia.org/wiki/Obszar_młodoglacjalny
Obszar młodoglacjalny (rzeźba, krajobraz młodoglacjalny) - określenie krajobrazu polodowcowego, w którym formy pozostawione przez lądolód są świeże i czytelne w terenie.

Example sentence(s):
  • What it has left behind is a beautifully preserved set of very young glacial landforms that can be clearly linked to the flow of the glacier itself, and the processes associated with its retreat.
  • Sheet flow coming from the melting glacier formed an outwash plain of sandy loam. Typical of young glacial landforms, the Watershed is characterized by unstable drainage networks. Today the drainage patterns in the Watershed generally flow from the Port H

    Reference: http://serc.carleton.edu/vignettes/collection/25466.html
    Reference: http://www.agu.org/pubs/crossref/2002/2000JB000060.shtml
M.A.B.
Netherlands
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 20
Grading comment
Thanks to both of you: Ewa & M.A.B.!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Evonymus (Ewa Kazmierczak): y.g. relief, ew. late y.g. relief (uparcie i skrycie :)
23 mins
  -> Dzięki - może i tak. Tego już nie guglałem.

18 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
lower-glacial


Explanation:
jako geolog odradzam young and old, częściej spotykałam się z upper (górny - czyli starszy) i lower (dolny-młodszy). dlatego lower glacial a nie young. no "older' starsze nie byłoby w tym kontekscie tym czym chcemy, starsze w znaczeniu brat:D ale nie w paleogeologii

Katie_M
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
Notes to answerer
Asker: dziękuję za input, wezmę pod uwagę Pani uwagi jesli w przyszłości będę miała styczność z tematyką geologiczną. W tym tekście jednak skorzystałam z pomocy kolegów i użyłam terminu "late-glacial" który jak się zorientowałam jest bardzo popularny w literaturze tematu.





Reference comments


55 mins
Reference: krajobraz młodoglacjalny

Reference information:
Było podobne 5 lat temu, przedyskutuj z Ewą i Marceliną


    Reference: http://www.proz.com/kudoz/polish_to_english/geography/159634...
M.A.B.
Netherlands
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 20