KudoZ home » Polish to English » Government / Politics

dotacja podmiotowa

English translation: specified-user subsidy


16:20 Dec 9, 2003
Polish to English translations [PRO]
Law/Patents - Government / Politics
Polish term or phrase: dotacja podmiotowa
Na realizację zadań, o których mowa w art. 12 ust. 1, Ochotnicze Hufce Pracy otrzymują dotację podmiotową oraz dotację celową na inwestycje z budżetu państwa.
Rumpole
English translation:specified-user subsidy
Explanation:
proponuję z pewną nieśmiałością, bo tak właśnie czuję rozróżnienie podmiotowy-przedmiotowy: podmiotowa jest dotacja dla przedsiębiorstwa budowy dróg, przemiotowa jest dotacja na budowę dróg; podobnie przy dotowaniu produkcji mamy producer subsidies i product subsidies
Selected response from:

pidzej
Poland
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2earmarked subsidy
Magda Dziadosz
3 +2specified-user subsidypidzej
3 -1facility subsidy
nrabate


  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
facility subsidy


Explanation:
.

nrabate
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 18

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Andrzej Lejman: od dodatku mieszkaniowego dla ubogich po subwencję na budowę fabryki, ale nie "dotacja podmiotowa"
29 mins

44 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
specified-user subsidy


Explanation:
proponuję z pewną nieśmiałością, bo tak właśnie czuję rozróżnienie podmiotowy-przedmiotowy: podmiotowa jest dotacja dla przedsiębiorstwa budowy dróg, przemiotowa jest dotacja na budowę dróg; podobnie przy dotowaniu produkcji mamy producer subsidies i product subsidies

pidzej
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 27

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Andrzej Lejman: cos koło tego; a może "beneficiary" zamiast "user"? Może coś z "dedicated"?
10 mins

agree  anglista: może Magda też ma rację, ale Twoją wersję łatwiej zapamiętać, bo wytłumaczenie jest logiczne
4 hrs

23 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
earmarked subsidy


Explanation:
nie wiem, czy wszędzie na świecie dzieli się dotacje na przedmiotowe, podmiotowe i celowe jak w Polsce :), ale przy tłumaczeniach budżetu przyjęło się jakoś 'earmarked subsidies' to dotacje przedmiotowe, a 'specific grants' to dotacje celowe.

Podaję link do słownika samorządowego, gdzie możesz znaleźć (dość ogólne) definicje.

HTH
Magda

--------------------------------------------------
Note added at 59 mins (2003-12-09 17:19:39 GMT)
--------------------------------------------------

Słusznie Pidzej zauważył, że napisałam przedmiotowe o earmarked, a miało być oczywiście PODMIOTOWE.

W ogóle, to nie jest takie proste: w grę wchodzą jeszcze dotacje celowe oprócz przedmiotowych, a podmiotowe i tak są związane z konkretnymi celami (\"na realizację zadań, o których mowa\") Ustawodawca zawikłał, a my musimy jakoś z tego wybrnąć z godnością :))
Magda


    Reference: http://www.infoport.pl/content/?dn=5&page=2#D
Magda Dziadosz
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 178

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  bartek
9 mins

neutral  pidzej: piszesz że earmarked to przedmiotowe a proponujesz to samo na podmiotowe? mi earmarked wiele nie mówi, poza tym że nie jest to jakaś dotacja awaryjna
18 mins
  -> sorry, miało być PODMIOTOWE!

agree  Maciej Andrzejczak
4 hrs