KudoZ home » Polish to English » Law (general)

normy celowe

English translation: goal-oriented norms

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:normy celowe
English translation:goal-oriented norms
Entered by: Angren

12:27 Mar 6, 2018
Polish to English translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
Polish term or phrase: normy celowe
Kreowanie podstaw prawnych ustalania, konkretyzacji i wdrażania określonego rodzaju polityki publicznej wymaga sięgnięcia do specyficznych struktur normatywnych, które mają z jednej strony wyznaczać wiążące cele, kierunki i uwarunkowania działań organów władzy publicznej, z drugiej zaś – zapewnić niezbędny zakres swobody konkretyzacyjnej, szczególnie w zakresie kształtowania treści aktów realizacji polityki państwa, w tym aktów o charakterze planistycznym lub programistycznym. W sferze regulacji administracyjnoprawnej tego rodzaju struktury normatywne są określane mianem „norm celowych sensu largo”.

Czy ktoś może wie jak w tym kontekście przetłumaczyć sformułowanie 'normy celowe'?
Angren
goal-oriented norms
Explanation:
Observe that the Polish author here used "purposeful", which means oriented toward a specific purpose, hence a goal.:

title Administracyjnoprawne normy celowe w prawie ochrony środowiska
alternative title
Purposeful norms of administrative law in the environmental law
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/47091

--------------------------------------------------
Note added at 26 mins (2018-03-06 12:53:45 GMT)
--------------------------------------------------

cccccccccccccccccccccc

Inna wersja: goal-directed norms

--------------------------------------------------
Note added at 16 days (2018-03-23 09:41:12 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

cccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccc
Sustainability considered as a legal concept is an example of a goal-oriented norm, bringing some form of uncertainty into the legal framework and at the same time highlighting the importance of possibilities to appeal.
http://www.irbnet.de/daten/iconda/CIB1855.pdf
Selected response from:

Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Grading comment
Serdecznie dziękuję za pomoc. Wybrałam tę wersję, pozostałe propozycje też brzmią dobrze, jednak żadnej nie udało mi się znaleźć w Google.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3goal-oriented norms
Frank Szmulowicz, Ph. D.
3object oriented provisions
Stanislaw Semczuk
3target norms
Dariusz Saczuk


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
target norms


Explanation:
Imo

Dariusz Saczuk
United States
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 827
Notes to answerer
Asker: Dziękuję za propozycję.


7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
object oriented provisions


Explanation:
aż przejrzałem Black's.
"Goal" w ogóle nie występuje tam jako hasło ani początek.
"Norm" nie jest zbyt chętnie używanym słowem i ma znaczenie szersze niż 'normy prawne' o jakich pisze autor. Angielski raczej używa terminu 'provision'
Natomiast istnieją 'Object orieted rights.' Więc per analogiam powinno być OK


Stanislaw Semczuk
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Dziękuję za propozycję.


17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
goal-oriented norms


Explanation:
Observe that the Polish author here used "purposeful", which means oriented toward a specific purpose, hence a goal.:

title Administracyjnoprawne normy celowe w prawie ochrony środowiska
alternative title
Purposeful norms of administrative law in the environmental law
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/47091

--------------------------------------------------
Note added at 26 mins (2018-03-06 12:53:45 GMT)
--------------------------------------------------

cccccccccccccccccccccc

Inna wersja: goal-directed norms

--------------------------------------------------
Note added at 16 days (2018-03-23 09:41:12 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

cccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccc
Sustainability considered as a legal concept is an example of a goal-oriented norm, bringing some form of uncertainty into the legal framework and at the same time highlighting the importance of possibilities to appeal.
http://www.irbnet.de/daten/iconda/CIB1855.pdf


Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 792
Grading comment
Serdecznie dziękuję za pomoc. Wybrałam tę wersję, pozostałe propozycje też brzmią dobrze, jednak żadnej nie udało mi się znaleźć w Google.