KudoZ home » Polish to English » Law/Patents

zarzad komisaryczny

English translation: receivership (Am)/compulsory administration (UK)


11:26 Nov 10, 2001
Polish to English translations [PRO]
Law/Patents
Polish term or phrase: zarzad komisaryczny
see above
Astro Jaroslaw Rutkowski
English translation:receivership (Am)/compulsory administration (UK)
Explanation:
pod hasłem "zarząd przymusowy"
Słownik term prawn i ekonom. J.H. Jaślan

Słownik zrządzania i finansów
podaje "Administration" (UK).
Powodzenia



Selected response from:

makary
Grading comment
I think I'll stick to this one.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5zarzad komisaryczny nie ma nic wspolnego z upadlosciaJacek Krankowski
4here: JUDGE COMMISSIONER is appointed in respect of ...Jacek Krankowski
4receivership (Am)/compulsory administration (UK)makary


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
receivership (Am)/compulsory administration (UK)


Explanation:
pod hasłem "zarząd przymusowy"
Słownik term prawn i ekonom. J.H. Jaślan

Słownik zrządzania i finansów
podaje "Administration" (UK).
Powodzenia





makary
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 160
Grading comment
I think I'll stick to this one.

19 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
here: JUDGE COMMISSIONER is appointed in respect of ...


Explanation:
Hope to see more discussion about this.

Wydaje mi sie (please correct me if I am wrong), ze w zarzadzie komisarycznym chodzi o powolanie sedziego komisarza, ktory jest instytucja wspolna dla postepowania upadlosciowego oraz ukladowego, ktore sa uregulowane w dwoch odrebnych aktach:

ROZPORZĄDZENIE
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
z dnia 24 października 1934 r.
Prawo upadłościowe.

Art. 14. § 1. Uwzględniając wniosek o ogłoszenie upadłości, sąd wyda postanowienie, w którym:
1) wymieni imię i nazwisko, firmę, miejsce zamieszkania lub siedzibę upadłego,
2) wezwie wierzycieli upadłego, aby zgłosili swe wierzytelności w oznaczonym terminie,
3) wyznaczy sędziego-komisarza oraz syndyka upadłości.

oraz

ROZPORZĄDZENIE
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
z dnia 24 października 1934 r.
Prawo o postępowaniu układowem.
(Dz. U. z dnia 27 października 1934 r.)

Art. 1. (1) Przedsiębiorca, który wskutek wyjątkowych i niezależnych od niego okoliczności zaprzestał płacenia długów lub przewiduje w najbliższej przyszłości zaprzestanie ich płacenia, może żądać otwarcia postępowania celem zawarcia układu z wierzycielami.

Art. 25. § 1. W postanowieniu o otwarciu postępowania układowego sąd wyznaczy sędziego-komisarza, nadzorcę sądowego oraz terminy sprawdzenia wierzytelności.

(NIE NALEZY MYLIC POSTEPOWANIA UKLADOWEGO Z UGODOWYM, KTORE REGULUJE

USTAWA
z dnia 3 lutego 1993 r.
o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków oraz o zmianie niektórych ustaw.*
(Dz. U. z dnia 4 marca 1993 r.)

Art. 5. Na wniosek dłużnika, który zaprzestał spłacania długu wobec banku lub nie będzie w stanie spłacać długu w przyszłości - bank, z zastrzeżeniem art. 7, 8 i art. 37, może wszcząć bankowe postępowanie ugodowe w celu doprowadzenia do ugody między dłużnikiem i wierzycielami.)

Pare sugestii jezykowych na powyzszy temat padlo juz wczesniej:
http://www.proz.com/glossary/101154?bs=1&eid_c=679&keyword=t...

Nie bardzo podoba mi sie zwalanie wszystkich funkcji na "receivera", ktory to termin jest zwyczajowo zarezerwowany dla "syndyka". (Poprzednio, w przypadku "trustee in reorganisation" wprawdzie poparlem w pierwszej chwili utozsamienie i jego z syndykiem, ale potem chcialem sie z tego wycofac, jednak system nie pozwala na zamieszczenie dwoch komentarzy do tej samej odpowiedzi.)

JK



Jacek Krankowski
PRO pts in pair: 1633

333 days   confidence: Answerer confidence 5/5
zarzad komisaryczny nie ma nic wspolnego z upadloscia


Explanation:
Ustawa z dnia 6 lutego 1997 r. O POWSZECHNYM UBEZPIECZENIU ZDROWOTNYM, Dz.U.97.28.153

Art. 151b.
2. Urząd Nadzoru może ustanowić zarząd komisaryczny kasy chorych w każdym przypadku rażącego naruszenia przepisów prawa i nieusunięcia nieprawidłowości w wyznaczonym terminie oraz niewywiązywania się z zadań ustawowych w zakresie zapewniania ubezpieczonym należnych świadczeń.


USTAWA
z dnia 25 września 1981 r.
o przedsiębiorstwach państwowych.

Art. 65. 1. Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność ze stratą, organ założycielski w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych może wszcząć postępowanie naprawcze, ustanawiając nad przedsiębiorstwem zarząd komisaryczny.



Jacek Krankowski
PRO pts in pair: 1633