KudoZ home » Polish to English » Law (general)

gospodarka komunalna

English translation: municipal services / municipal services management


21:17 May 19, 2002
Polish to English translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
Polish term or phrase: gospodarka komunalna
public utilities management? (chodzi o tytuł ustawy)
Portable
English translation:municipal services / municipal services management
Explanation:
Ustawa o gospodarce komunalnej określa, w jakich formach organizacyjnych gminy mogą prowadzić gospodarkę komunalną. Przez gospodarkę komunalnę rozumie się tu realizację tzw. zadań własnych określonych w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie terytorialnym. Oto ten fragment ustawy"

<cytat>Art. 7. 1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
1) ładu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony środowiska,
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną,
4) lokalnego transportu zbiorowego,
5) ochrony zdrowia,
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
7) komunalnego budownictwa mieszkaniowego,
8) oświaty, w tym szkół podstawowych, przedszkoli i innych placówek oświatowo-wychowawczych,
9) kultury, w tym bibliotek komunalnych i innych placówek upowszechniania kultury,
10) kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
11) targowisk i hal targowych,
12) zieleni komunalnej i zadrzewień,
13) cmentarzy komunalnych,
14) porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
16) zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej.</cytat>

Jest to zakres szerszy niż public utilities. Dlatego proponuję "municipal services". Do tego można faktycznie dodać "management" w świetle zawartości ustawy, o której tytuł chodzi.
Selected response from:

Andrzej Glazek
Poland
Grading comment
Dziękuję bardzo.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +6municipal services / municipal services management
Andrzej Glazek
4(why not:) public utilities managementJacek Krankowski
2municipal administration
Michał Szewczyk


  

Answers


25 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
(why not:) public utilities management


Explanation:
w swietle definicji:
http://www.proz.com/?sp=h&eid_c=679&id=186242&keyword=komuna...

+276 stron w Google, np.:
PUBLIC UTILITIES MANAGEMENT (Policies/procedures relating to the operation and maintenance of utilities and public transportation.) www.metrokc.gov/recelec/archives/subject.htm

Jacek Krankowski
PRO pts in category: 4

28 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
municipal administration


Explanation:
moze tak?

Michał Szewczyk
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4

45 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +6
municipal services / municipal services management


Explanation:
Ustawa o gospodarce komunalnej określa, w jakich formach organizacyjnych gminy mogą prowadzić gospodarkę komunalną. Przez gospodarkę komunalnę rozumie się tu realizację tzw. zadań własnych określonych w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie terytorialnym. Oto ten fragment ustawy"

<cytat>Art. 7. 1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
1) ładu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony środowiska,
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną,
4) lokalnego transportu zbiorowego,
5) ochrony zdrowia,
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
7) komunalnego budownictwa mieszkaniowego,
8) oświaty, w tym szkół podstawowych, przedszkoli i innych placówek oświatowo-wychowawczych,
9) kultury, w tym bibliotek komunalnych i innych placówek upowszechniania kultury,
10) kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
11) targowisk i hal targowych,
12) zieleni komunalnej i zadrzewień,
13) cmentarzy komunalnych,
14) porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
16) zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej.</cytat>

Jest to zakres szerszy niż public utilities. Dlatego proponuję "municipal services". Do tego można faktycznie dodać "management" w świetle zawartości ustawy, o której tytuł chodzi.



    Reference: http://ks.sejm.gov.pl:8009/proc2/ustawy/235_u.htm
    Reference: http://ebib.oss.wroc.pl/prawo/d90_16.html
Andrzej Glazek
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 20
Grading comment
Dziękuję bardzo.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lota
1 hr

agree  pidzej
1 hr

agree  Piotr Kurek
6 hrs

agree  bartek
6 hrs

agree  tunturi
10 hrs

agree  slavist
13 hrs