KudoZ home » Polish to English » Law/Patents

zaopatrzenie emerytalne

English translation: pension


15:39 Dec 9, 2003
Polish to English translations [PRO]
Law/Patents
Polish term or phrase: zaopatrzenie emerytalne
...nie podjęła pozarolniczej działalności od dnia wskazanego w zgłoszeniu do ewidencji do dnia wyrejestrowania tej działalności albo nie podlega na podstawie odrębnych przepisów obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, z wyjątkiem ubezpieczenia społecznego rolników, lub zaopatrzenia emerytalnego,
Rumpole
English translation:pension
Explanation:
po prostu jako emerytura, to zaopatrzenie emetrytalne to IMHO nowomowa

is entitled to draw/receive a pension - ma prawo do emerytury, tak wynika z kontekstu
Selected response from:

Maciej Andrzejczak
Poland
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2retirement benefit
nrabate
4 -1pension insurancekingusia
3pension
Maciej Andrzejczak


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
pension


Explanation:
po prostu jako emerytura, to zaopatrzenie emetrytalne to IMHO nowomowa

is entitled to draw/receive a pension - ma prawo do emerytury, tak wynika z kontekstu

Maciej Andrzejczak
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 3231

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Andrzej Lejman: To nie jest nowomowa, bo termin występuje w aktach prawnych; dotyczy przede wszystkim rolników, ale również służb mundurowych, zaopatrzenia na starość, w razie kalectwa etc. Rozróżnia sie składki na ubezp. społ. i zaopatrzenie emerytalne.
1 hr

agree  robwoj: pension (you can add some comment)
4 hrs

49 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
retirement benefit


Explanation:
The Social Security (Graduated Retirement Benefit) Amendment ...
... The Social Security (Graduated Retirement Benefit) Amendment Regulations 1995. ... The
Social Security (Graduated Retirement Benefit) Amendment Regulations 1995. ...
www.hmso.gov.uk/si/si1995/Uksi_19952606_en_1.htm - 13k - Cached - Similar pages
[ More results from www.hmso.gov.uk ]

Social Security
... benefits is age 62. Your Social Security retirement benefit is reduced
if you begin receiving them before your full retirement age. ...
www.opm.gov/benefits/correction/ faq/Social_Security.htm - 18k - Cached - Similar pages

US Office of Personnel Management (OPM), Federal Retirees - FERS ...
... Social Security Benefits,; Basic Benefit Plan, and; Thrift Savings Plan Benefits.
The first available part of the retirement benefit is Social Security. ...
www.opm.gov/retire/html/retirement/fers.html - 5k - Cached - Similar pages
[ More results from www.opm.gov ]



nrabate
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1435

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Andrzej Lejman: Dałbym sobie spokój z przykładami z USA, ale samo sformułowanie popieram
1 hr
  -> dziekuje

agree  Immo
14 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
pension insurance


Explanation:
Z rozbioru zdania wynika, że chodzi o obowiązek zaopatrzenia emerytalnego, więc nie może to być "pension", ponieważ jest to świadczenie, a nie obowiązek. Moim zdaniem chodzi o ubezpieczenie emerytalne.

kingusia
Poland
PRO pts in pair: 154

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Andrzej Lejman: nie chodzi o ubezpieczenie, tylko o przymusowy haracz
20 mins
  -> jasne, że przymusowy, co nie zmienia faktu, że jest to ubezpieczenie. Ubezpieczenia społeczne są przymusowe, trudno.