KudoZ home » Polish to English » Linguistics

formuliczność

English translation: formulaic discourse


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:formuliczność
English translation:formulaic discourse
Entered by: Bubz

21:29 Apr 8, 2008
Polish to English translations [PRO]
Art/Literary - Linguistics
Polish term or phrase: formuliczność
Uważa natomiast, że język dyplomatyczny charakteryzuje się ogólnikowością i formulicznością, czyli ,,operowaniem gotowymi, każdorazowo tylko odtwarzanymi (reprodukowanymi) formułami o charakterze swoistych eufemizmów, niedopowiedzeń, metafor, peryfraz, stereotypów, neosemantyzmów, co
jest skutkiem swoistego tabu językowego, a nieraz też przejawem propagandowej nowomowy lub częścią wulgarnego, nawet ordynarnego języka, rzekomo
«ludowego», wreszcie bywa przejawem ekstremalizacji ocen’’

nie ma tego słowa nawet w słowniku języka polskiego...
warsaw_guy
formulaic discourse
Explanation:
Formuliczny=formulaic
Jednak rzeczownik po angielsku brzmi dziwnie
moze jeszcze
formulaic speech

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-04-08 23:11:52 GMT)
--------------------------------------------------

Tak jak proponuje Michal lub 'the discourse of diplomatic language is general and formulaic'

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-04-08 23:16:02 GMT)
--------------------------------------------------

formulaic style
Selected response from:

Bubz
Grading comment
dzięki :)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2formulaic discourseBubz
2 +1formulaicity
Miroslawa Jodlowiec
2waffling
Stanislaw Czech, MCIL


Discussion entries: 1





  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
formulaicity


Explanation:
Zastanawialam sie nad formulaicity, tylko czy to o to chodzi? Hmmm...

Pinning down formulaicity

Contextualisation, formulaicity, and situation-bound routines in Alzheimer Talk

--------------------------------------------------
Note added at 19 mins (2008-04-08 21:49:06 GMT)
--------------------------------------------------

Storytelling in Everyday Talk Formulaicity in storytelling

Formulaic speech

books.google.co.uk/books?isbn=9027237107


    Reference: http://www.ling.ohio-state.edu/NWAV/Abstracts/Paper27.pdf
    www.cambridge.org/catalogue/catalogue.asp?isbn=9780521773096 - 12k -
Miroslawa Jodlowiec
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Michał Janowski: Generalnie zgadzam się, choć moim zdaniem zamiast kurczowo trzymać się rzeczowników, zręczniej będzie użyć w tłumaczeniu przymiotników -- "the language... is general... and formulaic... in nature, in that it uses..." i tak dalej
58 mins

57 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
waffling


Explanation:
Nie jest to do końca to i niestety nie jest to neologizm, ale w znacznej mierze oddaje sens.

Miłego wieczoru.

Stanislaw Czech, MCIL
United Kingdom
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 2

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
formulaic discourse


Explanation:
Formuliczny=formulaic
Jednak rzeczownik po angielsku brzmi dziwnie
moze jeszcze
formulaic speech

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-04-08 23:11:52 GMT)
--------------------------------------------------

Tak jak proponuje Michal lub 'the discourse of diplomatic language is general and formulaic'

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-04-08 23:16:02 GMT)
--------------------------------------------------

formulaic style


    Reference: http://www.google.co.nz/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&r...
Bubz
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 24
Grading comment
dzięki :)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jerzy Matwiejczuk: Jestem za "formulaic speech", a może nawet "formulaic speak", przez analogię do "new-speak".
9 hrs
  -> Co prawda sama dorzucilam 'speech', ale obawiam sie, ze to moze nie obejmowac np pism dyplomatycznych. Asker zadecyduje. Dziekuje za wsparcie i rozwiniecie tematu :)

agree  Dariusz Saczuk
12 hrs
  -> Dziekuje :)