KudoZ home » Polish to English » Other

film obyczajowy i dramat filmowy

English translation: drama (z roznymi odcieniami)


11:23 Jan 24, 2002
Polish to English translations [PRO]
Polish term or phrase: film obyczajowy i dramat filmowy
bez kontekstu - jak ma sie jedno do drugiego? I czy fakrycznie istenija takie kategorie, czy tez to jest w stocie jedno i to samo - "drama"?
Jakub Szacki
Poland
English translation:drama (z roznymi odcieniami)
Explanation:
Gatunek filmowy, zespół cech charakteryzujący struktury i dramaturgię utworu w obrębie rodzaju filmowego. Wyznacznikami gatunku są: temat, fabuła, stylizacja postaci, scenografia, sposób prowadzenia narracji, oświetlenia itp. W obrębie gatunku wyróżnia się podział na odmiany.

Najczęściej wyróżnianymi gatunkami w obrębie filmu fabularnego są: DRAMAT(OBYCZAJOWY, historyczny, sensacyjny, przygodowy, kryminalny i inne), komedia (obyczajowa, muzyczna, błazeńska i inne), horror, musical, western, film science-fiction. Wyróżniki gatunkowe są elastyczne, płynne. Nie sposób ująć ich w schematyczne reguły klasyfikacji.
http://wiem.onet.pl/wiem/0105f1.html


Obyczajowy film, utwór, którego wiodącym tematem są formy zachowań jednostek, grup społecznych lub środowiskowych, wynikające z tradycji, mentalności, przyjętych bądź odrzucanych norm bycia. Formy te posiadają charakter mniej lub bardziej obiektywnej relacji, poddawane są nierzadko krytycznej analizie i interpretacji w dramatycznym bądź komediowo-satyrycznym ujęciu.

Przykładem są filmy: Błękitny anioł (1930) J. von Sternberga, Wszystko o Ewie (1950) J.L. Mankiewicza, Wieczór kuglarzy (1953) I. Bergmana, Miłość i gniew (1959) T. Richardsona, Słodkie życie (1960) F. Felliniego, Matka Joanna od Aniołów (1961) J. Kawalerowicza, Barwy ochronne (1976) K. Zanussiego, Dzień weselny (1978) R. Altmana, Samowolka (1993) F. Falka, Uprowadzenie Agaty (1993) M. Piwowskiego i in.
http://wiem.onet.pl/wiem/00efd7.html

Dramat filmowy, utwór filmowy o charakterze fabularnym (rzadziej dokumentalnym), w którym akcja skupia się wokół głównego konfliktu, a jego struktura ma za zadanie poruszyć emocje widza. W zależności od problematyki występują różne odmiany gatunku charakteryzujące się swoistą poetyką.

Dramat filmowy psychologiczny – konflikt w nim ma charakter wewnętrzny – rozgrywa się w psychice bohatera, osoby często psychicznie niezrównoważonej. W zakresie poetyki cechują go: duża liczba zbliżeń, wolny rytm narracji, wzrastające napięcie dramaturgiczne, szczególna rola muzyki i tzw. efektów dźwiękowych, np. Milczenie i Persona I. Bergmana, Lokator R. Polańskiego, Trzy kobiety R. Altmana. Odmianą dramatu psychologicznego jest thriller psychologiczny, np. Wstręt J.Polańskiego.

Dramat filmowy obyczajowy – jego tematem są konflikty obyczajowe, np. opozycja: zbuntowana jednostka – społeczeństwo (Na nabrzeżach E. Kazana, Buntownik bez powodu N. Raya), konflikt artysty i społeczeństwa (Lenny B. Fosse’a), robienie kariery (Wszystko o Ewie J. Mankiewicza) czy brak ambicji i dążeń (Pięć łatwych utworów B. Rafelsona).

Dramat filmowy społeczny – fabularny lub dokumentalny (paradokumentalny) utwór, którego tematem są problemy społeczne, np. Nietolerancja D.W. Griffitha, Grona gniewu J. Forda, Złodzieje rowerów V. de Sici, Na wylot G. Królikiewicza, Perła w koronie K. Kutza, Ghandi R. Attenborougha.

Dramat filmowy sensacyjny, jego tematem są zbrodnia i przestępstwo; ma wiele odmian: dramat gangsterski – głównym bohaterem jest przestępca (gangster) lub organizacja przestępcza. Gangster jako bohater tragiczny pojawia się w latach 30. W latach 60. pojawiły się kolorowe filmy tego gatunku, np. Bonnie i Clyde A. Penna, Zbieg z Alcatraz J. Boormana; w następnej dekadzie wyjątkowy sukces odniosły 3 części Ojca chrzestnego F.F. Coppoli; filmem wykorzystującym paradygmat dramatu gangsterskiego z jego ikonografią, bohaterami, motywami tematycznymi, muzyką i rozwiązaniami formalnymi jest Dawno temu w Ameryce S. Leone; gatunek ten doczekał się również licznych parodii, np. Honor Prizzich J. Hustona.

http://wiem.onet.pl/wiem/016c8f.html

--------------------------------------------------
Note added at 2002-01-24 11:45:32 (GMT)
--------------------------------------------------

I tak np., w slad za utworami literackimi, film obyczajowy nazwalbym konkretnie \"drama of manners\", np.:
... Top Artists * Top Movie Stars ... and needless tragedy converge in this excellent drama
of manners in Edwardian England, centered around a country house ...
www.cduniverse.com/search/xx/movie/pid/1181423/a/Howards En...
Selected response from:

Jacek Krankowski
Grading comment
dzieki za obszerne wyjasnienie. Troche się rozwinalem i to jest mile.
Chetnie tez bym dal cos leffowi, ale nie ma jak. Pozdrawiam - JS
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1drama (z roznymi odcieniami)Jacek Krankowski
4feature, drama
Ivona
4moral drama (comedy) & drama
leff
2feature film and drama
Romuald Pawlikowski


  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
drama (z roznymi odcieniami)


Explanation:
Gatunek filmowy, zespół cech charakteryzujący struktury i dramaturgię utworu w obrębie rodzaju filmowego. Wyznacznikami gatunku są: temat, fabuła, stylizacja postaci, scenografia, sposób prowadzenia narracji, oświetlenia itp. W obrębie gatunku wyróżnia się podział na odmiany.

Najczęściej wyróżnianymi gatunkami w obrębie filmu fabularnego są: DRAMAT(OBYCZAJOWY, historyczny, sensacyjny, przygodowy, kryminalny i inne), komedia (obyczajowa, muzyczna, błazeńska i inne), horror, musical, western, film science-fiction. Wyróżniki gatunkowe są elastyczne, płynne. Nie sposób ująć ich w schematyczne reguły klasyfikacji.
http://wiem.onet.pl/wiem/0105f1.html


Obyczajowy film, utwór, którego wiodącym tematem są formy zachowań jednostek, grup społecznych lub środowiskowych, wynikające z tradycji, mentalności, przyjętych bądź odrzucanych norm bycia. Formy te posiadają charakter mniej lub bardziej obiektywnej relacji, poddawane są nierzadko krytycznej analizie i interpretacji w dramatycznym bądź komediowo-satyrycznym ujęciu.

Przykładem są filmy: Błękitny anioł (1930) J. von Sternberga, Wszystko o Ewie (1950) J.L. Mankiewicza, Wieczór kuglarzy (1953) I. Bergmana, Miłość i gniew (1959) T. Richardsona, Słodkie życie (1960) F. Felliniego, Matka Joanna od Aniołów (1961) J. Kawalerowicza, Barwy ochronne (1976) K. Zanussiego, Dzień weselny (1978) R. Altmana, Samowolka (1993) F. Falka, Uprowadzenie Agaty (1993) M. Piwowskiego i in.
http://wiem.onet.pl/wiem/00efd7.html

Dramat filmowy, utwór filmowy o charakterze fabularnym (rzadziej dokumentalnym), w którym akcja skupia się wokół głównego konfliktu, a jego struktura ma za zadanie poruszyć emocje widza. W zależności od problematyki występują różne odmiany gatunku charakteryzujące się swoistą poetyką.

Dramat filmowy psychologiczny – konflikt w nim ma charakter wewnętrzny – rozgrywa się w psychice bohatera, osoby często psychicznie niezrównoważonej. W zakresie poetyki cechują go: duża liczba zbliżeń, wolny rytm narracji, wzrastające napięcie dramaturgiczne, szczególna rola muzyki i tzw. efektów dźwiękowych, np. Milczenie i Persona I. Bergmana, Lokator R. Polańskiego, Trzy kobiety R. Altmana. Odmianą dramatu psychologicznego jest thriller psychologiczny, np. Wstręt J.Polańskiego.

Dramat filmowy obyczajowy – jego tematem są konflikty obyczajowe, np. opozycja: zbuntowana jednostka – społeczeństwo (Na nabrzeżach E. Kazana, Buntownik bez powodu N. Raya), konflikt artysty i społeczeństwa (Lenny B. Fosse’a), robienie kariery (Wszystko o Ewie J. Mankiewicza) czy brak ambicji i dążeń (Pięć łatwych utworów B. Rafelsona).

Dramat filmowy społeczny – fabularny lub dokumentalny (paradokumentalny) utwór, którego tematem są problemy społeczne, np. Nietolerancja D.W. Griffitha, Grona gniewu J. Forda, Złodzieje rowerów V. de Sici, Na wylot G. Królikiewicza, Perła w koronie K. Kutza, Ghandi R. Attenborougha.

Dramat filmowy sensacyjny, jego tematem są zbrodnia i przestępstwo; ma wiele odmian: dramat gangsterski – głównym bohaterem jest przestępca (gangster) lub organizacja przestępcza. Gangster jako bohater tragiczny pojawia się w latach 30. W latach 60. pojawiły się kolorowe filmy tego gatunku, np. Bonnie i Clyde A. Penna, Zbieg z Alcatraz J. Boormana; w następnej dekadzie wyjątkowy sukces odniosły 3 części Ojca chrzestnego F.F. Coppoli; filmem wykorzystującym paradygmat dramatu gangsterskiego z jego ikonografią, bohaterami, motywami tematycznymi, muzyką i rozwiązaniami formalnymi jest Dawno temu w Ameryce S. Leone; gatunek ten doczekał się również licznych parodii, np. Honor Prizzich J. Hustona.

http://wiem.onet.pl/wiem/016c8f.html

--------------------------------------------------
Note added at 2002-01-24 11:45:32 (GMT)
--------------------------------------------------

I tak np., w slad za utworami literackimi, film obyczajowy nazwalbym konkretnie \"drama of manners\", np.:
... Top Artists * Top Movie Stars ... and needless tragedy converge in this excellent drama
of manners in Edwardian England, centered around a country house ...
www.cduniverse.com/search/xx/movie/pid/1181423/a/Howards En...

Jacek Krankowski
PRO pts in pair: 1633
Grading comment
dzieki za obszerne wyjasnienie. Troche się rozwinalem i to jest mile.
Chetnie tez bym dal cos leffowi, ale nie ma jak. Pozdrawiam - JS

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lota: I think it fits the reality of how films are classified in the Anglo-Saxon world. The Polish word "dramat" has very little to do with the meaning here.
8 hrs

23 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
moral drama (comedy) & drama


Explanation:
podział na gatunki i podgatunki filmowe jest dość swobodny, ale jeśli już ktoś chce wyróżnić film obyczajowy to używa przymiotnika 'moral'


    Reference: http://ofcs.rottentomatoes.com/author-21/?letter=N
leff
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 3239

24 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
feature film and drama


Explanation:
Bardzo interesujace pytanie. Nie wydaje mi sie, ze znaczenia polskiego 'film obyczajowy' i 'dramat filmowy' az tak sie pokrywaja by mozna je ujac angielskim 'drama'.

'drama' pasuje mi do 'dramat filmowy', a film obyczajowy, hm, może 'feature film' (szerokosc znaczenia 'feature film' jest znacznie wieksza niz to co rozumiemy przez 'obyczajowy'). Hm...

Romuald Pawlikowski
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 346

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Lota: indeed, feature film refers more to length in the world of cinematography. For example "a feature film tonight is As It Happens" - a film based on W.S's comedy (he was a dramaturg in Polish, yes?)
8 hrs
  -> yes, but I call him simply - "a genius" :-)

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
feature, drama


Explanation:
feature is film pelnometrazowy
documentary is film dokumentalny
drama is a genre of the feature as comedy, melodrama, or suspense would be.

Ivona
United States
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 106