KudoZ home » Polish to English » Psychology

przerzutność uwagi

English translation: set-shifting


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:przerzutność uwagi
English translation:set-shifting
Entered by: Jerry Dean

11:06 Dec 16, 2010
Polish to English translations [PRO]
Social Sciences - Psychology
Polish term or phrase: przerzutność uwagi
Przerzutność uwagi w wymiarze wewnętrznym i zewnętrznym.
Jerry Dean
United States
set-shifting
Explanation:
http://www.proz.com/kudoz/english_to_polish/psychology/21026...


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2010-12-16 12:06:36 GMT)
--------------------------------------------------

"attentional set shifting"
Selected response from:

adamgajlewicz
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2alternating attention
Hanna Burdon
2response orientation
geopiet
3 -1set-shifting
adamgajlewicz


Discussion entries: 5





  

Answers


55 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
set-shifting


Explanation:
http://www.proz.com/kudoz/english_to_polish/psychology/21026...


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2010-12-16 12:06:36 GMT)
--------------------------------------------------

"attentional set shifting"


    Reference: http://www.proz.com/kudoz/english_to_polish/psychology/21026...
adamgajlewicz
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Polangmar: WCST allows the clinician to assess the following "frontal" lobe functions: strategic planning, organized searching, utilizing environmental feedback to shift cognitive sets, directing behavior toward achieving a goal, and modulating... http://je.pl/9gg7
6 hrs
  -> Thanks a lot. It is the approved glossary entry, no invention of mine... Calls the reliabililty of the proz.com glossary into question. Parenthetically speaking, before you disagree, read the discussion entries first....

14 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
response orientation


Explanation:
Response Orientation — The ability to choose quickly between two or more movements in response to two or more different signals (lights, sounds, pictures). It includes the speed with which the correct response is started with the hand, foot, or other body part. - http://online.onetcenter.org/find/descriptor/browse/Abilitie...

-----------

if "response orientation" doesn't ring the bell, there's more to choose from where that one came from ..... ;)

geopiet
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 8

14 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
alternating attention


Explanation:
O ile można ufać Wikipedii:

Uwaga dowolna (ang. top-down attention) - jest uruchamiana przez organizm, wiąże się z podjęciem aktywności celowej, wolicjonalnej (przynajmniej w zakresie uwagi) i opisuje się ją poprzez następujące charakterystyki, traktowane niekiedy jako odrębne procesy (odrębne systemy uwagi):

selektywność uwagi (ang. focused/selective attention) - dotyczy selekcji informacji dostępnych w otoczeniu, zdolności do skupienia uwagi na jakimś jednym, wybranym aspekcie otoczenia, tj. nakierowania kanału uwagowego na selekcjonowanie konkretnych informacji. Niekiedy opisuje się to terminem nakierowania pola uwagi, czy zogniskowania (ang. focus) uwagi na bodźcu. Selektywność uwagi nie dotyczy wyłącznie percepcji, ale także złożonych procesów poznawczych. Selekcji podlegają nie tylko dane zmysłowe, ale również operacje myślenia.

przedłużona koncentracja (ang. sustained attention) - dotyczy zdolności do utrzymywania uwagi (w sensie uwagi selektywnej) przez dłuższy czas na tym samym aspekcie otoczenia

podzielność uwagi (ang. divided attention) - dotyczy możliwości nakierowania uwagi (w sensie uwagi selektywnej) na dwa aspekty otoczenia równocześnie, selekcjonowania informacji dwoma kanałami przetwarzania informacji w tej samej chwili (układ nerwowy przetwarza informacje w sposób równoległy, jednak to zagadnienie nie jest to tożsame z podzielnością uwagi)

przerzutność uwagi (ang. alternating attention) - dotyczy zdolności przełączania uwagi (w sensie uwagi selektywnej) pomiędzy dwa aspekty otoczenia z jednego na drugi, kierując kanał uwagowy (czy też ogniskując uwagę) raz na jednym, raz na drugim. Zakłada się tutaj, że podzielność uwagi polegająca na faktycznym selekcjonowaniu przez więcej niż jeden kanał uwagowy, nie jest możliwa. Zagadnienie to obejmuje także szczególną sytuację, kiedy to uwaga musi być przełączana co chwila z jednego aspektu otoczenia na drugi i ponownie na ten pierwszy, czym można wytłumaczyć alternatywnie zagadnienia podzielności uwagi.

czujność (ang. vigilance) - dotyczy oczekiwania na pojawienie się określonej informacji i ignorowania pozostałych informacji. Dane, na które podmiot oczekuje można określić mianem sygnału, zaś dane ignorowane - jako szum.

przeszukiwanie (ang. search) - dotyczy aktywnego poszukiwania określonej informacji pośród zbioru różnych informacji, zdolności do celowego i aktywnego wyselekcjonowania z otoczenia konkretnych danych. Podobnie jak w przypadku czujności, dane oczekiwane, poszukiwane, można określić jako sygnał, jednakże pozostałe, ignorowane dane określa się mianem dystraktorów - informacji przeszkadzających, czy też uturdniających odnalezienie sygnału.


--------------------------------------------------
Note added at 14 hrs (2010-12-17 01:58:03 GMT)
--------------------------------------------------


Focused attention: The ability to respond discretely to specific visual, auditory or tactile stimuli.

Sustained attention (vigilance): The ability to maintain a consistent behavioral response during continuous and repetitive activity.

Selective attention: The ability to maintain a behavioral or cognitive set in the face of distracting or competing stimuli. Therefore it incorporates the notion of "freedom from distractibility."

Alternating attention: The ability of mental flexibility that allows individuals to shift their focus of attention and move between tasks having different cognitive requirements.

Divided attention: This is the highest level of attention and it refers to the ability to respond simultaneously to multiple tasks or multiple task demands.

http://en.wikipedia.org/wiki/Attention


    Reference: http://pl.wikipedia.org/wiki/Procesy_poznawcze
Hanna Burdon
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  adamgajlewicz
1 day 7 hrs

agree  Polangmar: Lub "attention switching".
3 days 14 hrs