KudoZ home » Polish to English » Ships, Sailing, Maritime

węzeł rejowy z zabezpieczeniem

English translation: spar hitch


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:węzeł rejowy z zabezpieczeniem
English translation:spar hitch
Entered by: Jarosław Napierała

16:26 Apr 5, 2008
Polish to English translations [PRO]
Art/Literary - Ships, Sailing, Maritime
Polish term or phrase: węzeł rejowy z zabezpieczeniem
gugiel milczy na temat tego węzła, ale znawcy pewnie będą wiedzieć o co chodzi. kontekstu niewiele, bo tekst na zupełnie inny temat.
chodzi o to, że facet się powiesił, ale podejrzewają morderstwo, bo ręce miał związane "węzełem marynarski, tzw. rejowym z zabezpieczeniem".
Z góry dziękuję za wszelkie pomysły. :)
Magdalena Szewciów
Poland
spar hitch
Explanation:
może tak - przy okazji:

http://66.102.9.104/search?q=cache:vpabF9VBqoAJ:uk.geocities...
Selected response from:

Jarosław Napierała
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3Square Knotdotorka
3safety yard hitchPolangmar
2spar hitch
Jarosław Napierała
2 -1slipped reef knotRyszard Matuszewski


Discussion entries: 3





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
spar hitch


Explanation:
może tak - przy okazji:

http://66.102.9.104/search?q=cache:vpabF9VBqoAJ:uk.geocities...

Jarosław Napierała
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
safety yard hitch


Explanation:
Węzeł rejkowy: Do łączenia dwóch linek na krzyż
http://tinyurl.com/46f45u

The Studding-sail Halyard Bend (A Yard Hitch)
http://tinyurl.com/42qp9u

3. Make fast halyard to spar. If it is not going through the spar but round it stopped by a thumb then I have found that a clove hitch is effective though purists will use a rolling hitch; Ashley records a "Topsail Yard Hitch" but I have always found that the secret of knots is making the ones you practise often work well and no-body I know sets a topsail yard often enough to remember such esoteric stuff.
http://tinyurl.com/3nwgpt

...yard hitch, except you go through twice). Slide the lever through the loop so that you’ve got about. 3 times as much sticking out one side as the other.
http://tinyurl.com/54klmo

Polangmar
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 90

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Ryszard Matuszewski: rejkowy się nie zabardzo nadaje do ww celu. Nie mogę sobie jakoś go wyobrazić. See obrazek
1 hr

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Square Knot


Explanation:
i tak samo jest to rowniez reef knot. Problem z zabezpieczeniem, ale jak sie uda znajde


    Reference: http://images.google.fi/images?hl=fi&rls=SKPB,SKPB:2006-40,S...
dotorka
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Polangmar: To jest węzeł płaski - łatwy do rozwiązania: http://je.pl/x0k1 .
16 mins

3 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): -1
slipped reef knot


Explanation:
prawdopodobnie typo: nie ma "węzła rejowego", jest refowy (reef knot) jeżeli ma być marynarski
http://www.google.pl/search?hl=pl&q="węzeł refowy zabezpiecz...

slipped reef knot - wg słownika żeglarskiego "odmiana węzła prostego z pętlą umozliwiającą szybkie rozwiązanie"

http://www.google.pl/search?hl=pl&q="slipped reef knot"&btnG...

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2008-04-05 19:43:11 GMT)
--------------------------------------------------

Obrazki: http://images.google.pl/images?hl=pl&q="slipped reef knot"&l...

--------------------------------------------------
Note added at 16 hrs (2008-04-06 09:05:43 GMT)
--------------------------------------------------

"Backed up" dotyczy zabezpieczenia dodatkowymi węzłami, np. półsztykami.
Możliwa dodatkowa idea co do zabezpieczenia:
http://images.google.pl/imgres?imgurl=http://www.climerware....

Kościuszko podaje jako już "węzeł marynarski" : reef / square knot, ja bym dał raczej "sailing knot" (Uwaga: "sailor's knot" w Googlu oznacza konkretny rodzaj węzła
http://www.google.pl/search?hl=pl&q="sailing knots"&btnG=Szu...

Biorąc pod uwagę cały kontekst i brak danych co do rodzaju samego węzła, dałbym coś w rodzaju : "secured sailing knot" żeby podkreślić jego "marynarskość" oraz "zabezbieczenie" Sam rodzaj węzła prawdopodobnie nie jest aż tak istotny.

Ryszard Matuszewski
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Chodzi właśnie o to, że z kontekstu wynika, iż nawet gdyby mógł, ten nieboszczyk i tak nie rozwiązałby węzła, gdyż miał owe "zabezpieczenie".


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  dotorka: no ale wlasnie chodzi o to, ze jak sie zabezpiecza wezel to on nie jest latwiejszy do rozwiazania. Zgadzam sie z terminologia reef knot ( to samo co square knot)
20 mins
  -> square knot, tak. Ale zmodyfikowany

neutral  Polangmar: Węzeł refowy to węzeł prosty z zawleczką. Jest to węzeł bardzo łatwy do rozwiązania, a kontekst wskazuje raczej na odwrotny charakter zabezpieczenia (uniemożliwienie szybkiego rozwiązania).
25 mins
  -> Jeżeli facet ma związane ręce, to czym rozwiąże węzeł? Nawet łatwy? A morderca nie będzie się męczył starając się rozsupływać skomplikowany węzeł (chce upozorować samobójstwo, więc musi go rozwiązać - pewnie nie zdążył)