KudoZ home » Polish to English » Tourism & Travel

zjeżdzalnia grawitacyjna

English translation: roller coaster


05:52 Nov 12, 2013
Polish to English translations [PRO]
Tourism & Travel
Polish term or phrase: zjeżdzalnia grawitacyjna
http://www.szklarskaporeba.info.pl/zjezdzalnia.php
xxxAlex Sonnenb
Poland
English translation:roller coaster
Explanation:
Patrząc na ilustracje widzę, że spokojnie można użyć tego określenia.
To są wózki przymocowane do prowadnic, nie mają możliwości odsunięcia się od toru. Prowadnice umieszczone są na konstrukcji wsporczej nad poziomem gruntu. Typowy roller coaster.

Dla odróżnienia "toboggan run" może być wózkiem (w lecie) albo sankami (w zimie). Jeżeli jest wózkiem, to nie jest przymocowany. Porusza się w metalowej albo betonowej rynnie. Utrzymuje go tylko grawitacja i siły wynikające z ruchu po łuku (o ile tor zawiera łuki, bo nie musi - wtedy kierunek ruchu w sensie geograficznym pozostaje stały, zmienia się tylko kąt nachylenia).

Przy okazji "toboggan" z definicji oznacza rodzaj sań, a nie wózka.

Przy okazji wyraz "ślizgawka" na samym początku opisu tej konstrukcji (link podany przez pytacza) wprowadza w błąd. Wózki jeżdżą na kołach/rolkach, a nie ślizgają się.

--------------------------------------------------
Note added at   7 godz. (2013-11-12 13:27:03 GMT)
--------------------------------------------------

BTW na http://www.szklarskaporeba.pl/en/about-szklarska/attractions... autor użył określenia "Alpine Coaster", ale zaraz potem kilkakrotnie używa wyrazu "slide", moim zdaniem bez sensu.
Selected response from:

Andrzej Mierzejewski
Poland
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +5roller coaster
Andrzej Mierzejewski
4 -1toboggan run
whole grain
3 -1gravitational slidejarekab


Discussion entries: 4





  

Answers


37 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
gravitational slide


Explanation:
takie tłumaczenie przyjęto dotychczas


    Reference: http://www.szklarskaporeba.pl/en/about-szklarska/attractions...
    Reference: http://www.parkesplanada.pl/index.php?option=com_content&vie...
jarekab
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Andrzej Mierzejewski: Raczej nie. Wyjaśnienie w mojej odpowiedzi.
6 hrs

disagree  Polangmar: To kalka z polskiego - "gravitational slide" googluje się w tym znaczeniu tylko w odniesieniu do Szklarskiej Poręby.
16 hrs

neutral  Bubz: Rowniez odnosze wrazenie, ze wychodzi nieprawda (bo jak wozek ma kolka, to nie ma prawa byc 'slide')
1 day13 hrs

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
toboggan run


Explanation:
dużo trafień na site:uk, poza tym wyszukiwanie w grafice google potwierdza

whole grain
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Andrzej Mierzejewski: Raczej nie. Wyjaśnienie w mojej odpowiedzi.
2 hrs
  -> proszę porównać zdjęcia z linku Pytającego ze zdjęciami z wyszukiwarki grafiki, identyczne. poza tym na Palenicy (Szczawnica) też jest takie cudo, i w wersji ang. użyto właśnie określenia toboggan (choć nie pamiętam czy run)

disagree  xxxGeorge BuLah: Konstrukcja - na podstawie kontekstu - nie jest technologicznie konstrukcją nazywaną po ang. "toboggan run"
10 hrs

neutral  Bubz: Prawda, prawda, tu najwyrazniej mamy wozki z kolkami (dobrze, ze Andrzej je wypatrzyl), wiec to typowy 'coaster' (a czy 'roller' czy 'family'- to juz kwestia gustu/wyboru)
1 day9 hrs

7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
zjeżdżalnia grawitacyjna
roller coaster


Explanation:
Patrząc na ilustracje widzę, że spokojnie można użyć tego określenia.
To są wózki przymocowane do prowadnic, nie mają możliwości odsunięcia się od toru. Prowadnice umieszczone są na konstrukcji wsporczej nad poziomem gruntu. Typowy roller coaster.

Dla odróżnienia "toboggan run" może być wózkiem (w lecie) albo sankami (w zimie). Jeżeli jest wózkiem, to nie jest przymocowany. Porusza się w metalowej albo betonowej rynnie. Utrzymuje go tylko grawitacja i siły wynikające z ruchu po łuku (o ile tor zawiera łuki, bo nie musi - wtedy kierunek ruchu w sensie geograficznym pozostaje stały, zmienia się tylko kąt nachylenia).

Przy okazji "toboggan" z definicji oznacza rodzaj sań, a nie wózka.

Przy okazji wyraz "ślizgawka" na samym początku opisu tej konstrukcji (link podany przez pytacza) wprowadza w błąd. Wózki jeżdżą na kołach/rolkach, a nie ślizgają się.

--------------------------------------------------
Note added at   7 godz. (2013-11-12 13:27:03 GMT)
--------------------------------------------------

BTW na http://www.szklarskaporeba.pl/en/about-szklarska/attractions... autor użył określenia "Alpine Coaster", ale zaraz potem kilkakrotnie używa wyrazu "slide", moim zdaniem bez sensu.

Andrzej Mierzejewski
Poland
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 19
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  whole grain: z całym szacunkiem dla Pana wiedzy, roller coaster to jednak coś zupełnie innego
47 mins
  -> OK, pozostajemy przy odmiennych zdaniach.

agree  xxxGeorge BuLah: IMO - to ze zdjęcia z kontekstu wygląda bardziej jak roller-coaster (a nie - toboggan run), taki mini, ale R-C; może to nazwać "roller-coaster - like facility" ?
1 hr
  -> Zdjęcia toru, szczególnie ostatnie zdjęcie, mówią mi, to jest roller coaster. Różnica jest może taka, że wózki są dwuosobowe i jeżdżą pojedynczo, a nie całym zestawem na kilkadziesiąt osób. :-)

agree  LilianNekipelov: It looks like a roller-coaster on the picture. They come in different shapes.
5 hrs
  -> :-)

agree  Serenadele: Dziękuję. Dobrze, że jest Pan czujny. :)
5 hrs
  -> :-)

agree  Polangmar
10 hrs
  -> :-)

agree  Bubz: ewentualnie mozna dodac 'family' - family roller cosater, co sugerowaloby, ze jest lagodny; a alpine raczej nie, bo nie widze gory, to nie jest "zjazd" z gory w dol, tylko, z tego co widac, w te i z powrotem na stelarzu przy ulicy :-)
17 hrs
  -> :-) Wózki jeżdzą po torze zamkniętym w pętlę, nie cofają się - taka jest zasada roller coastera, bo inaczej trzeba byłoby wózki odczepiać na końcu toru i w jakiś sposób transportować na początek.