KudoZ home » Polish to German » Law/Patents

audyt

German translation: Audit


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:audyt
German translation:Audit
Entered by: dudzik

19:40 Dec 9, 2003
Polish to German translations [PRO]
Law/Patents
Polish term or phrase: audyt
po tym posiedzeniu dostanę od swojego przedstawiciela informację, jak rada nadzorcza ocenia wyniki wewnętrznego audytu
dudzik
Audit
Explanation:
Ale to zale¿y od tego co badali ci audytorzy...

audyty wewnêtrzne to mo¿e byæ "interne Audits"

--------------------------------------------------
Note added at 6 mins (2003-12-09 19:47:05 GMT)
--------------------------------------------------

A z kolei Kilianowa podaje Wirtschaftsprüfung - i ma te¿ racjê, bo to z kolei do badania ksi¹g i innych papierzysk przez bieg³ych rewidentów ksiêgowych...

Audit (jak poda³em wy¿ej) stosuje siê w zakresie kontroli jakoœci...

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 18 mins (2003-12-09 21:59:06 GMT)
--------------------------------------------------

Coby siê ustosunkowaæ do tych agrijów i dizagrijów: Controlling to tak jak mówi Uwe dzia³alnoœæ ci¹g³a... Ju¿ w kilku firmach zetkn¹³em siê z dzia³ami controllingu. Te dzia³y wyrywkowo (albo i nie - tak dok³adnymi informacjami nie dysponujê) sprawdzaj¹ dzia³alnoœæ finansow¹ firmy, tworz¹ statystyki, wysuwaj¹ pomys³y usprawnieñ obiegu dokumentów itd. Podlegaj¹ zazwyczaj bezpoœrednio pod zarz¹d a nie pod dzia³ ksiêgowoœci (finanz=sowej)... Tyle z autopsji o controllingu...

A tu chodzi o jednorazow¹ kontrolê ca³oœci, wydaje mi siê, ¿e to jest coœ na kszta³t opinii bieg³ego rewidenta ksiêgowego, ale z tego co wiem to taka opinia nie jest wymagana przepisami ani kodeksami i nie musi byæ przeprowadzana przez bieg³ego rewidenta ksiêgowego, bo stanowi dokument wewnêtrzny.

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 37 mins (2003-12-09 23:17:45 GMT)
--------------------------------------------------

To ju¿ teraz nie bacz¹c na znaczenie - bardziej jako ciekawostka:
http://www.googlefight.com/cgi-bin/compare.pl?q1=innerbetrie...

--------------------------------------------------
Note added at 12 hrs 15 mins (2003-12-10 07:55:33 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

UWE: Ja to doskonale wiem i dlatego napisa³em: \"To ju¿ teraz nie bacz¹c na znaczenie - bardziej jako ciekawostka\"!! Czy Ty myœlisz, ¿e ja nie czytujê niemieckiego forum :) ??
Selected response from:

SATRO
Poland
Grading comment
bardzo dziêkujê za wszystkie odpowiedzi!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3Audit
SATRO
5 -1Controlling
Alina Brockelt
4 -1Wirtschaftsprüfung
Alina Brockelt


  

Answers


46 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
Wirtschaftsprüfung


Explanation:
IMHO u¿ywane jest znacznie czê¶ciej ni¿ "audit" ni brzmi bardziej po niemiecku, ale propozycja Staska oczywi¶cie te¿ nie jest z³a

Alina Brockelt
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 754

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  SATRO: No niby tak, ale weź pod uwagę, że to jest audyt wewnętrzny, więc nie musi być robiony przez biegłego rewidenta księgowego
27 mins
  -> ale przecież jest co¶ takiego jak "innerbetriebliche Wirtschaftsprüfung"

disagree  Uwe Kirmse: Audyt to nie Wirtschaftsprüfung, tylko badanie, czy firma spelnia rozne normy ISO. Sa to zupelnie rozne rzeczy.
1 hr

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
Controlling


Explanation:
lepiej pó¼no ni¿ wcale
Tu chodzi przecie¿ o "controlling"!!!"Controlling hat in Deutschland eine starke Verbreitung gefunden. In vielen Unternehmen wurden Controllingstellen eingerichtet, die Nachfrage nach Controllern ist groß. Ihnen werden sehr vielfältige Aufgaben zugewiesen, deren Ausgangspunkte zumeist im internen Rechnungswesen und in der Planung liegen. Aus den von Controllern übernommen Aufgaben wird jedoch kein einheitliches Merkmal erkennbar. Der Unterschied und die Abgrenzung zu traditionellen betriebswirtschaftlichen Bereichen wie dem Rechnungswesen, der Planung und der Organisation ist unklar. Es bedarf einer klaren Begriffsbestimmung und Konzeption des Controlling."




    Reference: http://www.competence-site.de/controlling.nsf/44ed936957de26...
    Reference: http://www.wiso.uni-koeln.de/controlling/
Alina Brockelt
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 754

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Uwe Kirmse: Controlling to jakas dzialalnosc ciagla, audyt to akcja, nie mowiac juz o tym, ze maja tez inny przedmiot. Przegugluj "interne Audits" i sie zorientujesz, ze to nie controlling.
2 mins
  -> Nie wydaje mi się, żeby¶ miał rację.

3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
Audit


Explanation:
Ale to zale¿y od tego co badali ci audytorzy...

audyty wewnêtrzne to mo¿e byæ "interne Audits"

--------------------------------------------------
Note added at 6 mins (2003-12-09 19:47:05 GMT)
--------------------------------------------------

A z kolei Kilianowa podaje Wirtschaftsprüfung - i ma te¿ racjê, bo to z kolei do badania ksi¹g i innych papierzysk przez bieg³ych rewidentów ksiêgowych...

Audit (jak poda³em wy¿ej) stosuje siê w zakresie kontroli jakoœci...

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 18 mins (2003-12-09 21:59:06 GMT)
--------------------------------------------------

Coby siê ustosunkowaæ do tych agrijów i dizagrijów: Controlling to tak jak mówi Uwe dzia³alnoœæ ci¹g³a... Ju¿ w kilku firmach zetkn¹³em siê z dzia³ami controllingu. Te dzia³y wyrywkowo (albo i nie - tak dok³adnymi informacjami nie dysponujê) sprawdzaj¹ dzia³alnoœæ finansow¹ firmy, tworz¹ statystyki, wysuwaj¹ pomys³y usprawnieñ obiegu dokumentów itd. Podlegaj¹ zazwyczaj bezpoœrednio pod zarz¹d a nie pod dzia³ ksiêgowoœci (finanz=sowej)... Tyle z autopsji o controllingu...

A tu chodzi o jednorazow¹ kontrolê ca³oœci, wydaje mi siê, ¿e to jest coœ na kszta³t opinii bieg³ego rewidenta ksiêgowego, ale z tego co wiem to taka opinia nie jest wymagana przepisami ani kodeksami i nie musi byæ przeprowadzana przez bieg³ego rewidenta ksiêgowego, bo stanowi dokument wewnêtrzny.

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 37 mins (2003-12-09 23:17:45 GMT)
--------------------------------------------------

To ju¿ teraz nie bacz¹c na znaczenie - bardziej jako ciekawostka:
http://www.googlefight.com/cgi-bin/compare.pl?q1=innerbetrie...

--------------------------------------------------
Note added at 12 hrs 15 mins (2003-12-10 07:55:33 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

UWE: Ja to doskonale wiem i dlatego napisa³em: \"To ju¿ teraz nie bacz¹c na znaczenie - bardziej jako ciekawostka\"!! Czy Ty myœlisz, ¿e ja nie czytujê niemieckiego forum :) ??

SATRO
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 1009
Grading comment
bardzo dziêkujê za wszystkie odpowiedzi!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jerzy Czopik: Audit durchaus, jedoch in diesem Falle hätte auch "interne Kontrolle/Prüfung" einen guten Dienst erwiesen
1 min
  -> Spasiba

agree  Uwe Kirmse: http://www.google.de/search?q="interne Audits" / a propos gugielfajt: Stanisław vs. Uwe = 309000:1530000. The winner is UWE! Tylko co Ci to daje? Nie chodzi o to, czego jest więcej, tylko co odpowiada danemu znaczeniu.
1 hr
  -> Promocja - AŻ 15% zniżki na fińskie dziękuję: kiitos

agree  Ewunia
20 hrs
  -> To "tak" przy odtatnim twoim egriju nie znaczyło wcale "tak" tylko "dziękuję", które w języku rdzennych Duńczyków brzmi "tak" :)