KudoZ home » Polish to Ukrainian » Idioms / Maxims / Sayings

Spiskowa teoria dziejów

Ukrainian translation: Теорія змови


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:Spiskowa teoria dziejów
Ukrainian translation:Теорія змови
Entered by: Anna Korzeniowska-Bihun

14:33 Feb 18, 2009
Polish to Ukrainian translations [PRO]
Art/Literary - Idioms / Maxims / Sayings
Polish term or phrase: Spiskowa teoria dziejów
Przekonanie, że od pewnego momentu światem rządzi spisek jednej tajnej grupy. Spiskowa teoria dziejów to także zwrot retoryczny, określający poglądy oponenta jako oderwane od rzeczywistości
Anna Korzeniowska-Bihun
Теорія змови
Explanation:
Wlasnie to jest tłumaczenie dla "Spiskowa teoria" ale nie rozumiem różnic dla "Spiskowa teoria" i Spiskowa teoria dziejów. Myślę ze to jest coś bardzo podobnie

http://uk.wikipedia.org/wiki/Теорія_змови
Selected response from:

Alexander Onishko
Grading comment
дуже дякую!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Теорія змови
Feinstein
3Теорія змови
Alexander Onishko


  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Теорія змови


Explanation:
Wlasnie to jest tłumaczenie dla "Spiskowa teoria" ale nie rozumiem różnic dla "Spiskowa teoria" i Spiskowa teoria dziejów. Myślę ze to jest coś bardzo podobnie

http://uk.wikipedia.org/wiki/Теорія_змови

Alexander Onishko
Native speaker of: Native in RussianRussian, Native in UkrainianUkrainian
PRO pts in category: 4
Grading comment
дуже дякую!

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Теорія змови


Explanation:
Teoria spiskowa
[edytuj]
Z Wikipedii
Skocz do: nawigacji, szukaj

Teoria spiskowa – hipoteza postulująca, że grupa ludzi działa świadomie i w utajnieniu spiskuje na szkodę innych grup na przykład:

* w celu dominacji ekonomicznej lub politycznej,
* przejęcie władzy nad światem, danym społeczeństwem czy grupą społeczną.

Wspólną cechą większości teorii (w scisłym znaczniu hipotez) spiskowych jest ich nikła falsyfikowalność. Falsyfikowalność powiększa się z czasem z ilością zebranych faktów. W potocznym mniemaniu argumenty przeciwko teorii spiskowej mogą być tłumaczone przez nią jako przejaw działań spiskowców.

Szczególnym przykładem teorii spiskowej jest spiskowa teoria dziejów. Spiski spisane przechodzą do teorii dziejów. Cechy hipotez spiskowych mają też niektóre miejskie legendy.

Przykłady teorii spiskowych

На тий ж сторінці можна перейти на російську, німецьку чи іншу мову та прочитати приблизно те саме.

Feinstein
Germany
Native speaker of: Native in RussianRussian, Native in UkrainianUkrainian