Republica Literelor

German translation: Welt der Gelehrten

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Romanian term or phrase:Republica Literelor
German translation:Welt der Gelehrten
Entered by: Hans-Juergen Fauland

18:53 Jan 30, 2012
Romanian to German translations [PRO]
Art/Literary - History
Romanian term or phrase: Republica Literelor
Im Kontext geht es um die Aufklärung in Europa und die Rolle Transsilvaniens während dieser Zeit. Es heißt: "Transilvania se afla în a doua jumătate a secolului al XVIII-lea la graniţa dintre două imperii, între tradiţie şi modernitate, orient şi occident. Capitala Transilvaniei era la Hermannstadt/Sibiu, un oraş conservator în numeroase privinţe, dar care optase totuşi, pentru un destin european. Europa Luminilor marca pe harta sa un nou loc eligibil în Republica Literelor."

Zwar habe ich die wörtlichen Übersetzung "Republik der Buchstaben" in ein paar Texten gefunden, doch denke ich, dass es im Deutschen eine bessere Variante geben müsste. "Litere" kann ja auch mit "Literaturwissenschaft" übersetzt werden...

Hat jemand eine bessere Idee?
Hans-Juergen Fauland
Welt der Gelehrten
Explanation:
republique des lettres = Welt der Gelehrten (Pons DE/ FR)

--------------------------------------------------
Note added at 29 minute (2012-01-30 19:23:41 GMT)
--------------------------------------------------

"republique des lettres"
Ungefähr 903.000 Ergebnisse


"Welt der Gelehrten"
Ungefähr 5.940 Ergebnisse




--------------------------------------------------
Note added at 1 oră (2012-01-30 20:12:59 GMT)
--------------------------------------------------

Auch:
Res publica literaria
Varianten der Zusammenschreibung von respublica, die „Republik der Gelehrten“, „Gelehrtenrepublik“ oder „gelehrte Republik“, war bis in das 18. …

--------------------------------------------------
Note added at 1 oră (2012-01-30 20:31:50 GMT)
--------------------------------------------------

http://de.wikipedia.org/wiki/Gelehrtenrepublik
Selected response from:

Bernd Müller (X)
Germany
Grading comment
Vielen Dank, Herr Müller! Das ist eine großartige Übersetzung!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2Welt der Gelehrten
Bernd Müller (X)
5Republik der Schönen Künste
Mandau


  

Answers


26 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
Welt der Gelehrten


Explanation:
republique des lettres = Welt der Gelehrten (Pons DE/ FR)

--------------------------------------------------
Note added at 29 minute (2012-01-30 19:23:41 GMT)
--------------------------------------------------

"republique des lettres"
Ungefähr 903.000 Ergebnisse


"Welt der Gelehrten"
Ungefähr 5.940 Ergebnisse




--------------------------------------------------
Note added at 1 oră (2012-01-30 20:12:59 GMT)
--------------------------------------------------

Auch:
Res publica literaria
Varianten der Zusammenschreibung von respublica, die „Republik der Gelehrten“, „Gelehrtenrepublik“ oder „gelehrte Republik“, war bis in das 18. …

--------------------------------------------------
Note added at 1 oră (2012-01-30 20:31:50 GMT)
--------------------------------------------------

http://de.wikipedia.org/wiki/Gelehrtenrepublik

Bernd Müller (X)
Germany
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 8
Grading comment
Vielen Dank, Herr Müller! Das ist eine großartige Übersetzung!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ovidiu Martin Jurj
2 hrs

agree  Helga Kugler
10 hrs

76 days   confidence: Answerer confidence 5/5
Republik der Schönen Künste


Explanation:
Citat din Republica mondială a literelor; Autor: Pascale Casanova; Colecţia: În afara colecţiilor
Titlu original: La République mondiale des Lettres; Anul apariţiei: 2007; Număr pagini: 456 / Format: 14×20,5 cm; ISBN: 978-973-669-298-7

"Obiectul de analiză al REPUBLICII MONDIALE A LITERELOR nu este descrierea lumii literare în totalitatea ei, nici pretenţia, imposibilă, de a face o recenzie exhaustivă a literaturii mondiale".

In Romania exista facultati de litere
ex Universitatea Bucuresti - Facultatea de Litere cu specializari in domeniile:
filozofie, filologie clasică, filologie modernă, istorie, geografie, istorie-geografie.

Suna frumos "Welt der Gelehrten"

dar In http://www.archeus.ro/lingvistica/CautareDex?query=REPUBLICA
gasim:
Ion Luca Caragiale - Gheorghe Baronzi
Ion Luca Caragiale - Gheorghe Baronzi Gheorghe Baronzi de Ion Luca Caragiale Alaltăieri a încetat din viață, în etate de 83 de ani, Gheorghe Baronzi, cunoscutul veteran al literelor române. În lunga lui carieră, publicist neobosit, a scris de toate, atât originale, cât și traducții: poezii de toate genurile și proză asemenea, de la epigramă până la poemă și de la articol trecător până la dramă. În această arenă vastă a republicii literelor române, răposatul veteran a luptat cu toate armele, cu o egală bărbăție și cu o egală consecuență la jurământul ce-l făcuse muzelor, păsându-i puțin de lipsa succesului personal. Nici un mare succes îndeosebi, afară de urmarea cu credință nestrămutată a datoriei și legământului. Și câți, oare, dintre cei târâți în falangele unui Alexandru Machedon sau în cohortele unui Cesar pot să se înscrie anume în istoria strălucitelor isprăvi ale acestor cuceritori? G. Baronzi n-a fost unul dintre marii eroi ai republicii literelor române, e adevărat; ci unul dintre neobosiții legionari, și poate nu unul dintre cei mai puțin îndrăzneți; o dovadă e poezia de mai la vale, Cățelul pământului, al cărei refren ..

Aber im folgenden Kontext: von Wikipedia
Seit der Aufklärung versteht man unter Kunst vor allem die Ausdrucksformen der Schönen Künste[1]:

Bildende Kunst mit den klassischen Gattungen Malerei und Grafik, Bildhauerei, Architektur und etlichen Kleinformen sowie seit dem 19. Jahrhundert dem Kunstgewerbe oder Angewandte Kunst genannten Grenzbereich zum Kunsthandwerk
Musik mit den Hauptsparten Komposition und Interpretation in Vokal- und Instrumentalmusik
Literatur mit den Hauptgattungen Epik, Dramatik, Lyrik und Essayistik
Darstellende Kunst mit den Hauptsparten Theater, Tanz und Film
Oper als Verbindung aller Künste: Musik, Darstellende Kunst (Schauspielerei), Bildende Kunst (Bühnenbild), Literatur (Poesie)

ist es sehr nahe den Begriff al "Republik der Schönen Künste" zu benützen, was alles einschliesst was sich in dem Zeitalter im Land der Siebenbürger entwickelte. Es können Gehlerte auch dabei gewesen sein aber nicht nur.


schöne Künste = Sammelbegriff für alle Kunstformen, bei denen es nicht um die rein gewerbliche Ausübung sondern um den idealistischen Gedanken von Schönheit und Anmut geht


    Reference: http://www.curteaveche.ro/Republica_mondiala_a_literelor-3-5...
    Reference: /http://de.wikipedia.org/wiki/Sch%C3%B6ne_K%C3%BCnste
Mandau
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in RomanianRomanian




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search