KudoZ home » Romanian to English » Law/Patents

cenzor

English translation: internal auditor/external auditor


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Romanian term or phrase:cenzor
English translation:internal auditor/external auditor
Entered by: Mihaela Roman

03:20 Jan 15, 2004
Romanian to English translations [PRO]
Law/Patents
Romanian term or phrase: cenzor
cenzor, nu de carte, ci al unei societati comerciale; sper sa nu fie auditor, cum am gasit in unele dictionare
Mihaela Roman
Romania
internal auditor/external auditor
Explanation:
auditor=persoana sau firma sau parteneriat care asigura auditul
external-independent auditor= persoana (firma) independenta care face auditul contabil al unei companii
Gen PriceWaterhouse Coopers
internal auditor=cenzor, reprezentant al personalului care examineaza verificarile interne ale companiei
Cenzorii sunt numiti de catre directorii companiei si votati de Adunarea Generala Anuala.
Dictionar de Contabilitate, En-Ro, 2000
HTH
Selected response from:

Cristiana Coblis
Romania
Grading comment
Multumesc tuturor
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3internal auditor/external auditor
Cristiana Coblis
5 +3auditor
Cristina Moldovan do Amaral
5 +1Member of the Supervisory Board /Audit Committee
Rodica Levitchi
3censor
Mihaela Sinca


Discussion entries: 1





  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
auditor


Explanation:
to get audited
auditing commision- comisia de cenzori
Este corect, ti-o spun din proprie experienta. (cand lucram cu bani, I used to get audited de cantre contabila sefa o data pe luna)
Dictionarul lui Bantas confirma acelasi lucru.

--------------------------------------------------
Note added at 29 mins (2004-01-15 03:50:10 GMT)
--------------------------------------------------

poti sa dai doua exemple cu ambele cuvine?
au stiam ca auditor se foloseste in domeniul financiar

Cristina Moldovan do Amaral
United States
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in pair: 355

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Cristian Nicolaescu
4 hrs

agree  Oana Dorobantu
6 hrs

agree  danyce
6 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
censor


Explanation:
about a bank or a company


    Reference: http://www.bnb.be/Sg/En/Contact/3004e.htm
Mihaela Sinca
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in pair: 477

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Member of the Supervisory Board /Audit Committee


Explanation:
Vezi cateva exemple de definitii ale acestei comisii, dupa care exemple de functii ale Supervisory Board. Daca acest din urma termen ti se pare prea general in contextul tau, foloseste Audit Committee (of the Supervisory Board). In plus, eviti orice confuzie cu "auditorii", de orice fel ar fi ei.

ART. 16 COMISIA DE CENZORI - Controlul financiar al asociatiei este asigurat de catre Comisia de Cenzori. In realizarea competentei sale Comisia de cenzori:

a) Verifica modul in care este administrat patrimonial asociatiei.
b) Intocmeste Rapoarte si le prezinta Adunarii Generale.
c) Poate participa fara drept de vot la sedintele Consiliului Director.
d) Indeplineste orice alte atributii stabilite de Statut si de Adunarea Generala.

ARTICOLUL 21
Comisia de cenzori

Gestiunea societăţii comerciale este controlată de acţionari şi de comisia de cenzori, formată din 3 membri desemnaţi în mod similar cu desemnarea membrilor consiliului de administraţie.

Vor fi desemnaţi, de asemenea, 3 cenzori supleanţi. Cel puţin unul dintre cenzori trebuie să fie expert contabil sau contabil autorizat.

În condiţiile în care statul deţine mai mult de 20% din capitalul social, unul dintre cenzori va fi recomandat de către Ministerul Finanţelor.

Comisia de cenzori prezintă acţionarilor, la cererea acestora, date cu privire la activitatea societăţii comerciale, situaţia patrimoniului, a profitului şi a pierderilor, în scopul exercitării drepturilor şi obligaţiilor ce le revin. Comisia de cenzori are următoarele atribuţii principale:

a) în cursul exerciţiului financiar verifică gospodărirea mijloacelor fixe şi a mijloacelor circulante, portofoliul de efecte, casa şi registrele de evidenţă contabilă şi informează consiliul de administraţie asupra neregulilor constatate;
b) la încheierea exerciţiului financiar controlează exactitatea inventarului, a documentelor şi informaţiilor prezentate de consiliul de administraţie asupra conturilor societăţii comerciale, bilanţului şi contului de profit şi pierderi, prezentând adunării generale a acţionarilor un raport scris;
c) la lichidarea societăţii comerciale controlează operaţiunile de lichidare;
d) prezintă adunării generale a acţionarilor punctul său de vedere la propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului şi a obiectului de activitate al societăţii comerciale.

The Supervisory Board supervises and advises the Executive Board in its management of the business. The Supervisory Board discusses at regular intervals business developments, planning as well as deviations, strategy and its implementation. The Board adopts the annual planning and approves the quarterly reports, as well as the annual financial statements of the Schering AG and the Group, taking the report of the auditor into consideration.

The Supervisory Board has formed 5 commitees made up of its members: The Audit Committee prepares the Supervisory Board’s recommendation to the General Meeting regarding the election of the auditor, and checks on the latter’s impartiality; after the auditor has been appointed by the General Meeting, the Audit Committee issues the audit engagement and stipulates the main focuses of the audit. The Audit Committee approves the quarterly reports containing the auditor’s review report on the quarterly financial statements. It performs a preliminary examination of the annual financial statements of the Schering AG and the consolidated financial statements of the Group and examines the risk management system.

P.S. S-ar putea spune si "internal auditor" daca textul este mai general si vrei sa fie mai usor inteles, dar eu nu ti-as recomanda aceasta varianta, deoarece in romana se face distinctie clara intre "control financiar" (intern sau extern, vezi "controlul financiar de stat") si "audit" (intern sau extern). Termenul de "audit" a fost adoptat pentru a desemna un anumit tip de control / verificare (mai aprofundat, bazat pe tehnici specifice de sondaj, pornind de la contabilitate, cu rapoarte si implicatii juridice specifice). Astfel, poate exista "financial audit", "environmental audit", "compliance audit". In plus, auditul intern (in State, cel putin) nu poate fi efectuat de o persoana aleasa (cazul membrilor Comisiei de Cenzori), ci doar de un profesionist calificat in acest sens (CIA - certified internal auditor). Auditorii interni sunt subordonati direct Supervisory Board sau Audit Committee si nu contabilului-sef, anume pentru a evita orice influentare a rezultatelor lor (ei verificand contabilitatea, nu pot raporta sefului departamentului pe care il controleaza...)

Ro


Rodica Levitchi
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in pair: 24

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Maricica W.: Cred ca e utila diferentierea fata de ce reprezinta auditul in Romania. Multumesc, mi-am clarificat si eu niste nelamuriri datorita raspunsului dumneavoastra.
10 hrs

5 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
internal auditor/external auditor


Explanation:
auditor=persoana sau firma sau parteneriat care asigura auditul
external-independent auditor= persoana (firma) independenta care face auditul contabil al unei companii
Gen PriceWaterhouse Coopers
internal auditor=cenzor, reprezentant al personalului care examineaza verificarile interne ale companiei
Cenzorii sunt numiti de catre directorii companiei si votati de Adunarea Generala Anuala.
Dictionar de Contabilitate, En-Ro, 2000
HTH

Cristiana Coblis
Romania
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in pair: 284
Grading comment
Multumesc tuturor

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Nadia Farcas
2 hrs

agree  Bogdan Burghelea: si noi folosim acelasi termen si are acelasi inteles si pentur clientii americani si britanici
2 hrs

agree  Anca Nitu
8 hrs