объярь / English: obyar

Polish translation: mora

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Russian term or phrase:объярь / English: obyar
Polish translation:mora
Entered by: Frank Szmulowicz, Ph. D.

09:39 Jun 24, 2015
Russian to Polish translations [PRO]
Archaeology / Renowacja tkanin zabytkow
Russian term or phrase: объярь / English: obyar
The context is in English and refers to an 18th-century Russian textile. Do anyone know if there is a Polish equivalent?
Or how one can transcribe the word in Polish?

(...)dress from crimson OBYAR (the fabric contains large number of golden threads), trimmed with gold-silver lace after pretreatment was stored (...)
piotrowskak
mora
Explanation:
According to a Russian dictionary
http://dic.academic.ru/dic.nsf/efremova/201311/Объярь
, the synonim for Объярь
Синонимы:
муар, ткань

муар is moire


ccccccccccc

ОБЪЯРЬ

- старинная шелковая ткань ручного производства различной выработки - с поперечными рубчиками и волнистым отливом, чисто шелковая гладкая, ткань с узором (парчевая О.), затканная золотой и серебряной нитями. Позднее ткани с волнообразным, переливающимся рисунком стали называть муаром, или муаре. Муар с более крупными разводами называли муар-антик. Он был очень моден в XIX в. Ткани парчовые, особо дорогие, называли еще аксамитами.

(Источник: Терминологический словарь одежды. Орленко Л.В., 1996)
ОБЪЯРЬ

или ОБЪЯРИНА - муар с золотым или серебряным узором, ткань, модная в 15-17 вв. в Московской Руси. Зачастую название употреблялось для обозначения обычного муара, без золота.

cccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccc

In textiles, a moire (/ˈmwɑr/ or /ˈmɔr/), less often moiré, is a fabric with a wavy (watered) appearance produced mainly from silk, but also wool, cotton and rayon.
https://en.wikipedia.org/wiki/Moire_(fabric)


In Polish,
Mora - tkanina, najczęściej jedwabna, w której odpowiednie sploty wątku i osnowy dają deseń prążków mory podobny do słojów drzewa; zwykle jednobarwna, czasem z wytłoczonym deseniem. Stosowana w uroczystych kreacjach jako wykończenie klap, mankietów, kołnierzy itp. lub na szaty liturgiczne. Dziś jako materiał, z którego są szyte piuski, mankiety i pas sutanny papieża, kardynałów i legatów papieskich. Z mory wykonuje się także wstęgi do orderów i odznaczeń.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Mora_(tkanina)
Selected response from:

Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Grading comment
Bardzo dziękuję. Choć zapewne każda z tych tkanin w jakiś sposób przypomina tę, o którą pytałam, "mora" jest najbliższa oryginałowi.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3mora
Frank Szmulowicz, Ph. D.
3adamaszek
Andrzej Grzegrzółka
3atlas
Dimitar Dimitrov


Discussion entries: 2





  

Answers


37 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
atlas


Explanation:
Najbliżej, moim zdaniem.

Dimitar Dimitrov
Bulgaria
Works in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
adamaszek


Explanation:
Объярь (стар.) — плотная шелковая ткань, с золотыми и серебряными струями и разными узорами. О. была лазорева, ала, по червчатой земле, по серебряной земле и по белой земле. Из нее делались платна, кафтаны, кожухи, опашни, зипуны, ферези, летники и др.

Adamaszek – tkanina żakardowa, dwustronna, najczęściej jedwabna, zwykle jednobarwna, z wzorem matowym na błyszczącym tle (lub odwrotnie), uzyskiwanym przez odpowiednie dobranie splotów tkackich, najczęściej atłasowych i skośnych. Adamaszków jedwabnych używano na kosztowne ubiory, paramenty kościelne oraz do obijania ścian i mebli; adamaszków lnianych na bieliznę pościelową i stołową.

Andrzej Grzegrzółka
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish

12 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
mora


Explanation:
According to a Russian dictionary
http://dic.academic.ru/dic.nsf/efremova/201311/Объярь
, the synonim for Объярь
Синонимы:
муар, ткань

муар is moire


ccccccccccc

ОБЪЯРЬ

- старинная шелковая ткань ручного производства различной выработки - с поперечными рубчиками и волнистым отливом, чисто шелковая гладкая, ткань с узором (парчевая О.), затканная золотой и серебряной нитями. Позднее ткани с волнообразным, переливающимся рисунком стали называть муаром, или муаре. Муар с более крупными разводами называли муар-антик. Он был очень моден в XIX в. Ткани парчовые, особо дорогие, называли еще аксамитами.

(Источник: Терминологический словарь одежды. Орленко Л.В., 1996)
ОБЪЯРЬ

или ОБЪЯРИНА - муар с золотым или серебряным узором, ткань, модная в 15-17 вв. в Московской Руси. Зачастую название употреблялось для обозначения обычного муара, без золота.

cccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccc

In textiles, a moire (/ˈmwɑr/ or /ˈmɔr/), less often moiré, is a fabric with a wavy (watered) appearance produced mainly from silk, but also wool, cotton and rayon.
https://en.wikipedia.org/wiki/Moire_(fabric)


In Polish,
Mora - tkanina, najczęściej jedwabna, w której odpowiednie sploty wątku i osnowy dają deseń prążków mory podobny do słojów drzewa; zwykle jednobarwna, czasem z wytłoczonym deseniem. Stosowana w uroczystych kreacjach jako wykończenie klap, mankietów, kołnierzy itp. lub na szaty liturgiczne. Dziś jako materiał, z którego są szyte piuski, mankiety i pas sutanny papieża, kardynałów i legatów papieskich. Z mory wykonuje się także wstęgi do orderów i odznaczeń.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Mora_(tkanina)


Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bardzo dziękuję. Choć zapewne każda z tych tkanin w jakiś sposób przypomina tę, o którą pytałam, "mora" jest najbliższa oryginałowi.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search