KudoZ home » Russian to Dutch » Law (general)

постановление следователя

Dutch translation: beslissing van de onderzoeksambtenaar


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Russian term or phrase:постановление следователя
Dutch translation:beslissing van de onderzoeksambtenaar
Entered by: Ad Winnubst

20:44 Sep 30, 2011
Russian to Dutch translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
Russian term or phrase: постановление следователя
Речь идет об уголовном деле.

Постановление о получении образцов для сравнительного исследования
Следователь по особо важным делам... установил: ...
На основании вышеизложенного постановил:...

Как здесь лучше перевести: besluit of beschikking?
Спасибо.
Natalia Kharitonova
Netherlands
beslissing van de onderzoeksambtenaar
Explanation:
In het strafrecht wordt over het algemeen gesproken over "beslissingen" van rechters en rechter-commissarissen. In het civiel recht wordt meestal gesproken over "besluiten". Aangezien het een strafzaak betreft zou ik hier zeker voor "beslissing" kiezen.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day12 hrs (2011-10-02 09:18:08 GMT)
--------------------------------------------------

Aanvulling: indien het over de inbeslagneming van de documenten gaat, dan is deze link wellicht nuttig:
http://www.om.nl/organisatie/beleidsregels/overzicht/beslag/...
Hier wordt ook steevast over "beslissing" en "beslagbeslissing" gesproken.
Selected response from:

Ad Winnubst
Netherlands
Grading comment
Bedankt, Ad!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4beslissing van de onderzoeksambtenaar
Ad Winnubst
4zie onderHalyna Smakal


  

Answers


22 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
zie onder


Explanation:

Beschikkingen
Besluiten (zie besluiten) die zich richten op een concreet geval en gericht een bepaalde met name genoemde geadresseerde of op een met name genoemde groep van geadresseerden

Besluit (bestuursrecht)
Een bestuursrechterlijke beslissing, schriftelijk genomen door een bestuursorgaan dat rechtsgevolgen met zich meebrengt.

Besluiten van algemene strekking
Besluiten (zie besluiten) die een algemeen karakter hebben en zijn gericht op een ruime kring van geadresseerden. Een voorbeeld hiervan zijn algemeen verbindende voorschriften (zie algemeen verbindende voorschriften)


zie ook


http://www.rechtspraak.nl/Organisatie/Publicaties-En-Brochur...

Beschikking 1. Een beslissing van een overheidsorgaan in een
concreet geval, bijvoorbeeld het verlenen van
een bouwvergunning.
2. In het civiele recht: een rechterlijke uitspraak in
een procedure die begint met een verzoekschrift.
Een uitspraak in een procedure die
begint met een dagvaarding, heet een vonnis.

--------------------------------------------------
Note added at 22 hrs (2011-10-01 19:07:42 GMT)
--------------------------------------------------

Algemeen verbindende voorschriften
Besluiten van algemene strekking (zie besluiten van algemene strekking) inhoudende een verbods-, gebods- of bevoegdheidgevende algemene regeling




    Reference: http://www.rechtspraak.nl/Organisatie/Publicaties-En-Brochur...
Halyna Smakal
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in UkrainianUkrainian, Native in RussianRussian

23 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
beslissing van de onderzoeksambtenaar


Explanation:
In het strafrecht wordt over het algemeen gesproken over "beslissingen" van rechters en rechter-commissarissen. In het civiel recht wordt meestal gesproken over "besluiten". Aangezien het een strafzaak betreft zou ik hier zeker voor "beslissing" kiezen.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day12 hrs (2011-10-02 09:18:08 GMT)
--------------------------------------------------

Aanvulling: indien het over de inbeslagneming van de documenten gaat, dan is deze link wellicht nuttig:
http://www.om.nl/organisatie/beleidsregels/overzicht/beslag/...
Hier wordt ook steevast over "beslissing" en "beslagbeslissing" gesproken.


Ad Winnubst
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt, Ad!