KudoZ home » Russian to Ukrainian » Tech/Engineering

усталостная прочность

Ukrainian translation: утомна міцність


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Russian term or phrase:усталостная прочность
Ukrainian translation:утомна міцність
Entered by: Jarema

05:12 Nov 4, 2003
Russian to Ukrainian translations [PRO]
Tech/Engineering
Russian term or phrase: усталостная прочность
Дальнейшие исследования работы аэродромных покрытий в условиях повышенной влажности, определение времени разрушения структурных искусственных оснований с учетом их усталостной прочности и, следовательно, обоснованное прогнозирование срока их службы остается актуальной задачей современного аэродромостроения.

утомна міцність
Explanation:
прочность усталостная / мiцність утoмна

> усталостный / утoмний
| ~ая теория / утoмна теoрія
| ~ая трещина / утoмна трiщина
| ~ое разрушение / (дія) утoмне руйнувaння; місце) утoмне зруйнoвання
| у. излом / утoмний злам



РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКИЙ СЛОВНИК НАУКОВОЇ І ТЕХНІЧНОЇ МОВИ (1997).

Олександр Войналович, Виталь Моргунюк

http://dict.linux.org.ua/




--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 24 mins (2003-11-04 06:37:39 GMT)
--------------------------------------------------

За цією адресою потрібно перейти до розділу
Інші корисні словники:
http://dict.linux.org.ua/dict/other/index.html.
Там й знаходиться електронна версія вказаного вище словника наукової і технічної мови.
Selected response from:

Jarema
Ukraine
Grading comment
Спасибо за работу и беспокойство.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +4утомна міцність
Jarema
5міцність від утомиAYP
4противтомністьVassyl Trylis


  

Answers


29 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
міцність від утоми


Explanation:
-

AYP
Native speaker of: Native in RussianRussian
PRO pts in pair: 2

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jarema: А джерело?
53 mins

neutral  Vassyl Trylis: Двозначність (як "захист від держави"). Некоректність: міцність буває від доброго сніданку, а від утоми тільки помилки.
1 day2 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +4
усталостная прочность
утомна міцність


Explanation:
прочность усталостная / мiцність утoмна

> усталостный / утoмний
| ~ая теория / утoмна теoрія
| ~ая трещина / утoмна трiщина
| ~ое разрушение / (дія) утoмне руйнувaння; місце) утoмне зруйнoвання
| у. излом / утoмний злам



РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКИЙ СЛОВНИК НАУКОВОЇ І ТЕХНІЧНОЇ МОВИ (1997).

Олександр Войналович, Виталь Моргунюк

http://dict.linux.org.ua/




--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 24 mins (2003-11-04 06:37:39 GMT)
--------------------------------------------------

За цією адресою потрібно перейти до розділу
Інші корисні словники:
http://dict.linux.org.ua/dict/other/index.html.
Там й знаходиться електронна версія вказаного вище словника наукової і технічної мови.


    Reference: http://dict.linux.org.ua/
Jarema
Ukraine
Native speaker of: Native in RussianRussian, Native in UkrainianUkrainian
PRO pts in pair: 325
Grading comment
Спасибо за работу и беспокойство.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Uliana Didych: точних джерел не наведу, але спеціалісти користуються саме цим терміном
2 hrs
  -> Дякую!

agree  Anna Levchuk
2 hrs

agree  Vassyl Trylis: Вже тому, що хоча б звучить по-людськи. Бо таки не на всякий словник тепер покладешся.
1 day1 hr

agree  Ludwig Chekhovtsov: А таки так, або ще й "втомна" міцність
1 day5 hrs

1 day3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
усталостная прочность
противтомність


Explanation:
Навряд чи таке знайдеться в якому словнику. В тім-то й річ: нашу технічну мову так кури загребли, що її й не чути за жалюгідними кальками з російського есперанто.
Чому ми молимося на "усталостную прочность"? По-перше, це російською важко сказати "противоусталостность", а українською он яке гарне й зрозуміле слово. По-друге, чи правильно взагалі тут говорити про "прочность" (яка має свої одиниці виміру), а не про "стойкость" (доречі, в Гуглі хоч і менше, а таки є "усталостная стойкость")? По-третє, чом не пошукати слова, яке не оглядається на "унормовані конструкції", а просто передає суть?

Чи маємо ми право так діяти, тобто пропонувати якісь новотвори, коли вже є нормативні словники? Маємо, бо: 1)словники ті не тільки суперечать один одному, а й виявляють мовну безпомічність авторів, звичку до калькування, і то з російської (бо інших мов автори часто й не знають); 2) укр. технічна мова перебуває в стані становлення, і її неприпустимо загнуздувати в нормативну упряж; це саме час пошуку, і САМЕ НАМ належить його здійснювати. А вченим лінгвістам - відслідковувати й узаконювати найкращі пропозиції.

Я не кажу, що пропоную щось геніальне. Будуть ще пропозиції, буде тривала практика, і не скоро ще з"ясується, що краще. Може, "невтомність". А може, навпаки, "втомність". Може "противтомна міць". Покищо перекладач (чи інженер) вибирає те, що найкраще служить - передає суть, не калічить артикуляційні органи, не вводить у двозначність і т. ін. Але ще ніхто не знає, який термін насправді приживеться.
Не слід боятись. Новий термін небезпечний тоді, коли він незрозумілий.

Vassyl Trylis
Native speaker of: Native in UkrainianUkrainian, Native in RussianRussian
PRO pts in pair: 123