International Translation Day 2018

Join ProZ.com/TV for a FREE event September 25-26th celebrating International Translation Day! 50+ hours of content, Chat, Live Q&A & more. Join 1,000's of linguists from around the globe as ProZ.com/TV celebrates International Translation Day.

Click for Full Participation

ROL

Dutch translation: rol/rol van (te)rechtzitting/algemene rol

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Spanish term or phrase:ROL
Dutch translation:rol/rol van (te)rechtzitting/algemene rol
Entered by: Nina Breebaart

19:41 Apr 6, 2005
Spanish to Dutch translations [PRO]
Law/Patents - Law: Contract(s)
Spanish term or phrase: ROL
La lectura del rol por el Alguacil
Nina Breebaart
Netherlands
rol/rol van (te)rechtzitting/algemene rol
Explanation:
rol stemt hier waarschijnlijk overeen met het Engelse "roll": calendar of causes/(general) cause list
bron: Elsevier's legal dictionary
Google:
... NB zie ook inventaris nummer 106. 343. 1670-1679. 344. 1678-1684. 345. ...
"Rol van appèls en renvooien", lijst van op de rechtzitting te behandelen ...
www.historischcentrumoverijssel.nl/ zwolle/inventarissen/ra/zwolle2.htm - 12k

--------------------------------------------------
Note added at 18 hrs 2 mins (2005-04-07 13:43:54 GMT)
--------------------------------------------------

een rol krijgt ook altijd een nummer:
PDF] Rolnummer : 163 Arrest nr. 42/90 van 21 december 1990 ARREST ...
Bestandsformaat: PDF/Adobe Acrobat - HTML versie
Page 1. Rolnummer : 163 Arrest nr. 42/90 ... de partijen zijn verwittigd van de datum
van de te-rechtzitting bij aangetekende brieven van 5 juli 1990. Page 5. 5 ...
www.arbitrage.be/public/n/1990/1990-042n.pdf - Toegevoegde zoekresultaten

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 17 hrs 8 mins (2005-04-08 12:50:29 GMT)
--------------------------------------------------

geen probleem, hoor, Adela; we hebben het allemaal toch wel eens verkeer voor ;-)
Selected response from:

Els Thant, M.A., B.Tr. (X)
Ecuador
Grading comment
bedankt, nina
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4rol/rol van (te)rechtzitting/algemene rol
Els Thant, M.A., B.Tr. (X)
4kohier of monsterrol
Adela Van Gils


Discussion entries: 1





  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kohier of monsterrol


Explanation:
Dat staat in het Juridisch woordenboek Nederlands-Spaans Oosterveld.

--------------------------------------------------
Note added at 18 mins (2005-04-06 20:00:24 GMT)
--------------------------------------------------

Kohier of lijst:|| Lista o nómina: no pudo pasar porque no estaba en el rol de personal autorizado.
© Espasa Calpe, S.A.

In jouw geval dus kohier en niet monsterrol. Dat laatste is voor de scheepvaart.

--------------------------------------------------
Note added at 20 mins (2005-04-06 20:02:18 GMT)
--------------------------------------------------

Diccionario de Términos jurídicos: rol = papel que se desempeña.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 16 hrs 16 mins (2005-04-08 11:57:45 GMT)
--------------------------------------------------

rol

Sinónimos:

lista, listado, catálogo, índice, serie, relación

papel, actuación, representación, cometido.
© Espasa Calpe, S.A.

De rol is dus het juiste zoals mijn collega al aangaf.

Adela Van Gils
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 80

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Els Thant, M.A., B.Tr. (X): een kohier is een (belasting)register
17 hrs
  -> Ik kan bij jou ook een - zetten, maar vind ik weinig sportief. Dat je er dmv neutraal iets bij zet, ok. Maar je hebt niet goed gelezen.

17 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
rol/rol van (te)rechtzitting/algemene rol


Explanation:
rol stemt hier waarschijnlijk overeen met het Engelse "roll": calendar of causes/(general) cause list
bron: Elsevier's legal dictionary
Google:
... NB zie ook inventaris nummer 106. 343. 1670-1679. 344. 1678-1684. 345. ...
"Rol van appèls en renvooien", lijst van op de rechtzitting te behandelen ...
www.historischcentrumoverijssel.nl/ zwolle/inventarissen/ra/zwolle2.htm - 12k

--------------------------------------------------
Note added at 18 hrs 2 mins (2005-04-07 13:43:54 GMT)
--------------------------------------------------

een rol krijgt ook altijd een nummer:
PDF] Rolnummer : 163 Arrest nr. 42/90 van 21 december 1990 ARREST ...
Bestandsformaat: PDF/Adobe Acrobat - HTML versie
Page 1. Rolnummer : 163 Arrest nr. 42/90 ... de partijen zijn verwittigd van de datum
van de te-rechtzitting bij aangetekende brieven van 5 juli 1990. Page 5. 5 ...
www.arbitrage.be/public/n/1990/1990-042n.pdf - Toegevoegde zoekresultaten

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 17 hrs 8 mins (2005-04-08 12:50:29 GMT)
--------------------------------------------------

geen probleem, hoor, Adela; we hebben het allemaal toch wel eens verkeer voor ;-)


    www.historischcentrumoverijssel.nl/ zwolle/inventarissen/ra/zwolle2.htm - 12k
Els Thant, M.A., B.Tr. (X)
Ecuador
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 23
Grading comment
bedankt, nina

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Adela Van Gils: Note added at 20 mins (2005-04-06 20:02:18 GMT)Diccionario de Términos jurídicos: rol = papel que se desempeña. Misschien heb je mijn laatste aanvulling 17 uur vóór die van jou gemist. Je hebt helemaal gelijk.
7 mins
  -> dan hebben we het over een rol vervullen (bv. een goede of een slechte rol in een moordzaak); t.t.z. "papel" in de zin van "rol" en niet "papier" (in de richting van lijst of register)




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search