Visitador General de los Tribunales

Polish translation: Główny Wizytator Sądowy

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Spanish term or phrase:Visitador General de los Tribunales
Polish translation:Główny Wizytator Sądowy
Entered by: Kasia Platkowska

13:22 Jun 30, 2009
Spanish to Polish translations [PRO]
History
Spanish term or phrase: Visitador General de los Tribunales
Chodzi o stanowisko w XVII wieku w Ameryce.

El rey le había confiado, además, otros cargos importantes del gobierno de Nueva España, como el de Visitador General de los Tribunales y juez de los dos virreyes anteriores.
AgaWrońska
patrz: ponizej
Explanation:
Pamietam ze studiów z zajec z historii Ameryki Pol. i Lacinskiej, ze pojecie to tlumaczylo sie jako "Wizytator", a w nawiasie zamieszczalo sie jego hiszpanski odpowiednik (Visitador), jako ze chodzilo tu o konkretny urzad obowiazujacy w tamtej epoce. Mozna to przetlumaczyc jako "Wizytator", ale jesli chce sie uscislic, to ja bym proponowala:

Generalny (wzglednie "Krolewski", jako ze chodzilo tutaj o takie wlasnie stanowisko) Wizytator Sadowy, a nastepnie zamiescila w nawiasie hiszpanska nazwe, czyli Generalny (Królewski) Wizytator Sadowy (Visitador General de los Tribunales).

A co na to net?

Przyklady:

Bitwa pod Pucacasa – starcie zbrojne Indian z Hiszpanami 23 marca 1781 r. w trakcie powstania Tupaca Amaru II 1780–1783.

W marcu 1781 r. powstanie antyhiszpańskie rozszerzyło się na całe Górne Peru. Pomimo nieudanego oblężenia Cuzco w ręce powstańców wpadały kolejne prowincje. Ruch powstańczy ogarnął m.in. ziemie pomiędzy Cuzco a Arequipą. Siły hiszpańskie zostały wkrótce wzmocnione kolejnymi oddziałami, a do Cuzco przybył wizytator Jose Antonio de Areche oraz marszałek Jose del Valle. Hiszpanów poparł również Kościół, który rzucił klątwę na powstańców, z których większość stanowili wierzący katolicy. 5 marca Tupak Amaru zaproponował wizytatorowi negocjacje. Areche odrzucił jednak propozycję, wysyłając przeciwko Tupacowi wojsko (...)

http://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_pod_Pucacasa

Ze spisu tresci publikacji pt. POWSTANIE TUPAKA AMARU:

Wstęp

1. "Śmierć tak wyszukana i wymagająca nie lada wysiłku"

2. Imperium kolonialne Hiszpanii w Ameryce

2.1. Podbój Ameryki

2.2. Hiszpański porządek kolonialny

2.3. Krótka historia oporu w koloniach hiszpańskich w Ameryce

3. Powstanie Tupaka Amaru

3.1. Wicekrólestwo Peru przed powstaniem Tupaka Amaru

3.2. Królewski wizytator José Antonio de Areche

3.3. José Gabriel Condorcanqui

3.4. Wybuch rebelii Tupaka Amaru

3.5. Sangarará

3.6. Oblężenie Cuzco

3.7. Imperium kontratakuje

3.7. Upadek Tupaka Amaru

3.8. Nowy Inka z Azangaro

4. Rebelia tupakamatystowska w Górnym Peru

4.1. Bunt Tomasa Katari

4.2. "Wybawiciel ludu Ajmara"

4.3. Żałosny koniec Tupaka Katari

5. Ostatnie walki powstańcze

6. Bilans ruchu tupakamarystowskiego

I wreszcie tekst hiszpanski:

SENTENCIA PRONUNCIADA EN EL CUZCO POR EL VISITADOR D. JOSÉ ANTONIO DE ARECHE, CONTRA JOSÉ GABRIEL TUPAC-AMARO, SU MUJER, HIJOS Y DEMÁS REOS PRINCIPALES DE LA SUBLEVACIÓN (...)

Dio y pronunció la anterior sentencia el muy Ilustre Sr. D. José Antonio de Areche, Caballero de la real y distinguida orden española de Carlos III, del Consejo de SM, en el Real y Supremo de Indias, Visitador General de los tribunales de justicia y Real Hacienda de este reino, Superintendente de ella, Intendente del Ejército, Subdelegado de la real renta de tabacos, Comisionado con todas las facultades del Excmo (...)








--------------------------------------------------
Note added at 1 hora (2009-06-30 15:02:55 GMT)
--------------------------------------------------

Mysle, ze tak moze zostac, bo byl to, w istocie, urzad najwyszej (w tym przypadku królewskiej) rangi. Oczywiscie Wizytator musi byc w tym kontekscie pisany wielka litera. Trzeba bylo od razu mówic, ze mowa o filmie ;-), to bym nie pisala o nawiasach, choc w tym przypadku nawiasik by sie przydal
:-).
Selected response from:

Kasia Platkowska
Spain
Grading comment
Dziękuję za zaangażowanie.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1Wizytator lub inspektor
Paulistano
4 +1patrz: ponizej
Kasia Platkowska


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Wizytator lub inspektor


Explanation:
definicja po portugalsku: "que ou aquele que é encarregado de fazer visitas de inspeção (a repartição, instituição religiosa, escola etc.); inspetor"


Paulistano
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish, Native in PortuguesePortuguese

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Maria Schneider
18 hrs
  -> Obrigado :)

39 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
patrz: ponizej


Explanation:
Pamietam ze studiów z zajec z historii Ameryki Pol. i Lacinskiej, ze pojecie to tlumaczylo sie jako "Wizytator", a w nawiasie zamieszczalo sie jego hiszpanski odpowiednik (Visitador), jako ze chodzilo tu o konkretny urzad obowiazujacy w tamtej epoce. Mozna to przetlumaczyc jako "Wizytator", ale jesli chce sie uscislic, to ja bym proponowala:

Generalny (wzglednie "Krolewski", jako ze chodzilo tutaj o takie wlasnie stanowisko) Wizytator Sadowy, a nastepnie zamiescila w nawiasie hiszpanska nazwe, czyli Generalny (Królewski) Wizytator Sadowy (Visitador General de los Tribunales).

A co na to net?

Przyklady:

Bitwa pod Pucacasa – starcie zbrojne Indian z Hiszpanami 23 marca 1781 r. w trakcie powstania Tupaca Amaru II 1780–1783.

W marcu 1781 r. powstanie antyhiszpańskie rozszerzyło się na całe Górne Peru. Pomimo nieudanego oblężenia Cuzco w ręce powstańców wpadały kolejne prowincje. Ruch powstańczy ogarnął m.in. ziemie pomiędzy Cuzco a Arequipą. Siły hiszpańskie zostały wkrótce wzmocnione kolejnymi oddziałami, a do Cuzco przybył wizytator Jose Antonio de Areche oraz marszałek Jose del Valle. Hiszpanów poparł również Kościół, który rzucił klątwę na powstańców, z których większość stanowili wierzący katolicy. 5 marca Tupak Amaru zaproponował wizytatorowi negocjacje. Areche odrzucił jednak propozycję, wysyłając przeciwko Tupacowi wojsko (...)

http://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_pod_Pucacasa

Ze spisu tresci publikacji pt. POWSTANIE TUPAKA AMARU:

Wstęp

1. "Śmierć tak wyszukana i wymagająca nie lada wysiłku"

2. Imperium kolonialne Hiszpanii w Ameryce

2.1. Podbój Ameryki

2.2. Hiszpański porządek kolonialny

2.3. Krótka historia oporu w koloniach hiszpańskich w Ameryce

3. Powstanie Tupaka Amaru

3.1. Wicekrólestwo Peru przed powstaniem Tupaka Amaru

3.2. Królewski wizytator José Antonio de Areche

3.3. José Gabriel Condorcanqui

3.4. Wybuch rebelii Tupaka Amaru

3.5. Sangarará

3.6. Oblężenie Cuzco

3.7. Imperium kontratakuje

3.7. Upadek Tupaka Amaru

3.8. Nowy Inka z Azangaro

4. Rebelia tupakamatystowska w Górnym Peru

4.1. Bunt Tomasa Katari

4.2. "Wybawiciel ludu Ajmara"

4.3. Żałosny koniec Tupaka Katari

5. Ostatnie walki powstańcze

6. Bilans ruchu tupakamarystowskiego

I wreszcie tekst hiszpanski:

SENTENCIA PRONUNCIADA EN EL CUZCO POR EL VISITADOR D. JOSÉ ANTONIO DE ARECHE, CONTRA JOSÉ GABRIEL TUPAC-AMARO, SU MUJER, HIJOS Y DEMÁS REOS PRINCIPALES DE LA SUBLEVACIÓN (...)

Dio y pronunció la anterior sentencia el muy Ilustre Sr. D. José Antonio de Areche, Caballero de la real y distinguida orden española de Carlos III, del Consejo de SM, en el Real y Supremo de Indias, Visitador General de los tribunales de justicia y Real Hacienda de este reino, Superintendente de ella, Intendente del Ejército, Subdelegado de la real renta de tabacos, Comisionado con todas las facultades del Excmo (...)








--------------------------------------------------
Note added at 1 hora (2009-06-30 15:02:55 GMT)
--------------------------------------------------

Mysle, ze tak moze zostac, bo byl to, w istocie, urzad najwyszej (w tym przypadku królewskiej) rangi. Oczywiscie Wizytator musi byc w tym kontekscie pisany wielka litera. Trzeba bylo od razu mówic, ze mowa o filmie ;-), to bym nie pisala o nawiasach, choc w tym przypadku nawiasik by sie przydal
:-).

Kasia Platkowska
Spain
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 12
Grading comment
Dziękuję za zaangażowanie.
Notes to answerer
Asker: Nawias odpada, bo to film :) Napisałam Najwyższy wizytator Sądowy ale nie jestem pewna czy tak mozna to zostawić


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Maria Schneider
17 hrs
  -> Dzieki.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search