rechazo

Dutch translation: heiweerstand

Spanish term or phrase:rechazo
Dutch translation:heiweerstand
Entered by: Evelyne Daniline - Pleckanoff

11:39 Feb 24, 2018
Spanish to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Construction / Civil Engineering
Spanish term or phrase: rechazo
Hoi iedereen,

ik vind de juiste term maar niet voor 'rechazo' in de volgende context (heien):

Posibilidad de establecer un criterio preliminar de control del *rechazo* (golpes necesarios para hincar los últimos 25 cm con una determinada energía/altura de caída), de modo paralelo a la posible aplicación de fórmulas de hinca.

Se realizará también una estimación del *rechazo* máximo admisible/golpeo mínimo admisible compatible con la carga que recibirá el pilote, tanto con la ecuación de onda (bearing graph/inspector’s chart), como con la fórmula holandesa y con la fórmula de Gates según la referencia.

Por lo tanto, estos pilotes a ensayar se hincarán sólo hasta la longitud proyectada, no se exigirá el cumplimiento del *rechazo* máximo admisible (conteo mínimo), pero se registrará para poder correlacionar con los ensayos posteriores.

De uitleg die ik van een Spaanse vriend (architect) heb gekregen is als volgt: el rechazo digamos que es lo que se va hundiendo por cada golpe, por ejemplo 25cm, entonces en el momento que el rechazo (lo que baja el pilote con el golpe) es menor de esos 25cm pues se para.

Maar hij is ook niet 100% zeker en ik weet niet hoe dit te vertalen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Evelyne Daniline - Pleckanoff
Spain
heiweerstand
Explanation:
Ik ben er niet 100% zeker van of dit de juiste term is, maar jouw toelichting en de Nederlandse uitleg in onderstaande paragraaf (6.3.4 Controle
Kalendering), lijken aardig overeen te komen.

In dit stuk staan waarschijnlijk meerdere termen in het Nederlands die nuttig zouden kunnen zijn.
Selected response from:

Stieneke Hulshof
Netherlands
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3heiweerstand
Stieneke Hulshof
3Plunjer
Marjon Pijl


  

Answers


31 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Plunjer


Explanation:
Misschien is dit de term die je zoekt?

Marjon Pijl
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Hoi Marjon, bedankt voor je hulp, maar het gaat hier helaas niet om een plunjer :)


32 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
heiweerstand


Explanation:
Ik ben er niet 100% zeker van of dit de juiste term is, maar jouw toelichting en de Nederlandse uitleg in onderstaande paragraaf (6.3.4 Controle
Kalendering), lijken aardig overeen te komen.

In dit stuk staan waarschijnlijk meerdere termen in het Nederlands die nuttig zouden kunnen zijn.


Example sentence(s):
  • 6.3.4 Controle Kalendering. Om de heiweerstand te bepalen, maakt men gebruik van een in feite eenvoudig hulpmiddel: men telt het aantal heislagen dat nodig is om de paalvoet over een zekere afstand te laten zakken.

    Reference: http://betonplaza.nl/Documenten/PBTO-hoofdstuk-06.pdf
Stieneke Hulshof
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt!
Notes to answerer
Asker: Hoi Stieneke, het heeft allemaal wel met elkaar te maken, maar heiweerstand is 'resistencia a la hinca', dus ik denk dat er toch nog een andere term voor moet bestaan. Ik had jouw referentiedocument al gevonden, maar ik heb het nog niet helemaal uitgepluisd, zal ik nu even doen. Bedankt!

Asker: Zou 'kalendering' eigenlijk niet de juiste vertaling zijn? :)

Asker: Ik denk dat je toch gelijk hebt en dat het gewoon een ander woord voor 'heiweerstand' is...