KudoZ home » Spanish to Dutch » Other

rector magnífico

Dutch translation: rector


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Spanish term or phrase:rector magnífico
Dutch translation:rector
Entered by: Kathleen Ferny

14:27 Mar 21, 2002
Spanish to Dutch translations [PRO]
Spanish term or phrase: rector magnífico
Is dit een gewone 'rector' of een 'ererector' of nog iets anders?

gracias!
Kathleen Ferny
Belgium
Dit is een 'gewone rector' in Spanje
Explanation:
vid. ref.
Espero tque te ayuden las referencias.
Cordialmente,

Selected response from:

Egmont
Spain
Grading comment
Gracias!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2rector magnificus
Hans Hereijgers
4 -2Dit is een 'gewone rector' in Spanje
Egmont


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -2
Dit is een 'gewone rector' in Spanje


Explanation:
vid. ref.
Espero tque te ayuden las referencias.
Cordialmente,




    Reference: http://www.crue.org
    Reference: http://yourdictionary.com
Egmont
Spain
Native speaker of: Native in SpanishSpanish
PRO pts in pair: 39
Grading comment
Gracias!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Martijn Naarding: Dit is het hoofd van een universiteit en dus geen gewone rector
3 mins
  -> Gracia por tu nota aclaratoria. EN España se le denomina Rector Magnífico al Rector de una Universidad...

disagree  Leo van Zanten: Lo siento Alberto, pero no es un 'gewone rector' en holandés, es un 'rector magnificus' (solamente uno por cada universidad)
21 days

7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
rector magnificus


Explanation:
Volgens Van Dale vertalend woordenboek (onder magnífico)...
4000+ Nederlandse hits in Google.


[...]Wat is een Rector Magnificus?
De Rector Magnificus is het hoofd van de universiteit. Hij zorgt ervoor dat het onderwijs en onderzoek goed geregeld zijn. Over honderden medewerkers, waaronder 400 professoren, is hij de baas. Rector Magnificus is al een heel oud beroep. In 1614 was Ubbo Emmius de eerste Rector Magnificus van de Groningse universiteit. Een rector moet veel vergaderen over onderwijs en onderzoek. Dan ontmoet hij interessante mensen, zoals collega's in binnen- en buitenland, maar ook ministers en ambassadeurs. Soms zelfs onze Koningin! Het is een mooi en boeiend beroep. [...]


http://www.rug.nl/cis/versefeiten/151.htm

HTH.

Hans Hereijgers
Native speaker of: Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 30

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Martijn Naarding
1 min

agree  Leo van Zanten
21 days