vinst per aktie

Danish translation: resultat pr. aktie

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Swedish term or phrase:vinst per aktie
Danish translation:resultat pr. aktie
Entered by: Margit Pehrsson (X)

23:07 Apr 25, 2005
Swedish to Danish translations [PRO]
Bus/Financial - Business/Commerce (general)
Swedish term or phrase: vinst per aktie
För jämförbarhet skall vinst per aktie för 2004, 2005 och 2006 omräknas med tillämpning av samma redovisningsprinciper som används för 2007. Vid jämförelse av vinst per aktie för respektive räkenskapsår skall vidare justering ske för eventuella uppdelningar (split) eller sammanläggningar av aktier eller fondemissioner, som påverkat antalet utestående aktier så att resultatet per aktie under räkenskapsåret 2004 beräknas med tillämpning av samma genomsnittligt antal aktier som varit utestående under räkenskapsåren 2005 – 2007
Margit Pehrsson (X)
resultat pr.aktie
Explanation:
Subject Commerce - Movement of Goods (CO)
Economics (EC)




(1)
TERM vinst per aktie

Reference Lexique UEC.-Düsseldorf:IdW-Verlag,1974


Definition overskud pr. enhed af ordinaere aktier; de i beregningen indgående elementer varierer fra land til land

Reference International Accounting Lexicon(U.E.C.)-Koncernregnskaber
(1)
TERM fortjeneste pr.aktieenhed

Reference International Accounting Lexicon(U.E.C.)-Koncernregnskaber
(2)
TERM resultat pr.aktie

Reference P.Hansen & D.Clausen,Håndbog i årsregenskab 1995
(3)
ABBREV EPS

Reference P.Hansen & D.Clausen,Håndbog i årsregenskab 1995

Selected response from:

swisstell
Italy
Grading comment
Tak for hjælpen
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2resultat pr.aktie
swisstell
3udbytte pr. aktie
Barbara Østergaard


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
resultat pr.aktie


Explanation:
Subject Commerce - Movement of Goods (CO)
Economics (EC)




(1)
TERM vinst per aktie

Reference Lexique UEC.-Düsseldorf:IdW-Verlag,1974


Definition overskud pr. enhed af ordinaere aktier; de i beregningen indgående elementer varierer fra land til land

Reference International Accounting Lexicon(U.E.C.)-Koncernregnskaber
(1)
TERM fortjeneste pr.aktieenhed

Reference International Accounting Lexicon(U.E.C.)-Koncernregnskaber
(2)
TERM resultat pr.aktie

Reference P.Hansen & D.Clausen,Håndbog i årsregenskab 1995
(3)
ABBREV EPS

Reference P.Hansen & D.Clausen,Håndbog i årsregenskab 1995




    Reference: http://europa.eu.int/eurodicautom/
swisstell
Italy
Specializes in field
Native speaker of: German
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tak for hjælpen

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anne Marie Sixtensson
5 hrs
  -> thanks, Anne Marie

agree  Sven Petersson
9 hrs
  -> tak, Sven!

9 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
udbytte pr. aktie


Explanation:
Det må da næsten være det, der menes?


    Reference: http://lexin.vhostip5.isop.net.uni-c.dk/index.cgi
Barbara Østergaard
Denmark
Specializes in field
Native speaker of: Native in DanishDanish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search