tas tillvara

Danish translation: opsamles/indsamles

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Swedish term or phrase:tas tillvara
Danish translation:opsamles/indsamles
Entered by: Idiomatic

07:23 Oct 4, 2006
Swedish to Danish translations [PRO]
Marketing - Business/Commerce (general) / Sales letter
Swedish term or phrase: tas tillvara
"Idéer och behov från marknader i hela världen tas tillvara och omsätts i utvecklingsprojekt vid vårt forskningscentrum ..."

Kan "tas tillvara" her oversættes med "iagttages"? Det giver i hvert fald ikke mening med "varetages" i denne kontekst.
Idiomatic
Denmark
opsamles/indsamles
Explanation:
Tillvarataga kan betyde flere ting jvf. Gyldendahls røde ordbøger SVensk-Dansk. Jeg synes at opsamle eller indsamle passer fint i denne sammenhæng.
Selected response from:

Randi Kristensen
Denmark
Grading comment
Jeg valgte "opsamle" i denne sammenhæng. Jeg er dog ikke 100 % tilfreds med løsningen, men kunne ikke finde på en bedre selv. Problemet er at det går fint med at "opsamle/indsamle ideer", men at "opsamle/indsamle BEHOV" lyder lidt mærkeligt. Men "opsamle" går an, fordi det godt kan betyde at "lægge mærke til/iagttage/holde øje med og notere sig".
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5indhentes
Pernille Chapman
5opsamles/indsamles
Randi Kristensen


  

Answers


35 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
opsamles/indsamles


Explanation:
Tillvarataga kan betyde flere ting jvf. Gyldendahls røde ordbøger SVensk-Dansk. Jeg synes at opsamle eller indsamle passer fint i denne sammenhæng.

Randi Kristensen
Denmark
Specializes in field
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 3
Grading comment
Jeg valgte "opsamle" i denne sammenhæng. Jeg er dog ikke 100 % tilfreds med løsningen, men kunne ikke finde på en bedre selv. Problemet er at det går fint med at "opsamle/indsamle ideer", men at "opsamle/indsamle BEHOV" lyder lidt mærkeligt. Men "opsamle" går an, fordi det godt kan betyde at "lægge mærke til/iagttage/holde øje med og notere sig".

1 day 5 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
indhentes


Explanation:
Kan f.eks. betyde "finde" ifølge Norstedts, så i denne sammenhæng vil jeg mene, det kan bruges. Muligvis med en omskrivning: Vi indhenter...og omsætter dem osv.

Pernille Chapman
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Native in DanishDanish
Notes to answerer
Asker: Se også kommentar til det valgte svar: Problemet er at det går fint med at "indhente ideer", men at "indhente BEHOV" lyder lidt mærkeligt. Men måske kunne jeg have sagt "Vi indhenter OPLYSNINGER om ideer og behov ..."





The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search