Mariaskåp

Danish translation: Mariatavle

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Swedish term or phrase:Mariaskåp
Danish translation:Mariatavle
Entered by: Bodil Little

08:08 Dec 12, 2002
Swedish to Danish translations [PRO]
Art/Literary - Tourism & Travel / Tourism
Swedish term or phrase: Mariaskåp
Church
Bodil Little
Denmark
Relief af Jomfru Maria
Explanation:
et 'skåp' kan også være en kasse eller en perspektivkasse. De billeder, der findes på nettet at et 'Mariaskåp' kunne minde om relieffer. Jeg tror derfor der er tale om et relief af jomfru Maria.

Håber det hjælper!
Selected response from:

Christina Clark
Denmark
Grading comment
Mange tak for hjælpen. Jeg er stadig en smule i tvivl om den helt rigtige term, men valgte at kalde det en "Mariatavle", som jo ikke er flad, men også et relief...
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4alteropsats (m. Mariafigur)
Trine A
3 +1Relief af Jomfru Maria
Christina Clark


  

Answers


22 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
Relief af Jomfru Maria


Explanation:
et 'skåp' kan også være en kasse eller en perspektivkasse. De billeder, der findes på nettet at et 'Mariaskåp' kunne minde om relieffer. Jeg tror derfor der er tale om et relief af jomfru Maria.

Håber det hjælper!

Christina Clark
Denmark
Native speaker of: Danish
PRO pts in category: 6
Grading comment
Mange tak for hjælpen. Jeg er stadig en smule i tvivl om den helt rigtige term, men valgte at kalde det en "Mariatavle", som jo ikke er flad, men også et relief...

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Trine A: lyder også rigtigt - begge vores forslag går jo på det samme
1 day 3 hrs

35 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
alteropsats (m. Mariafigur)


Explanation:
Ved søgning på Google findes flere svenske eksempler, hvor termen tilsyndeladende er synonym med "alterskåp", som i samme tekst gengives på engelsk som "altar screen". Dette er på dansk alteropsats (iflg. gyldendals store røde).

Her http://www.svenskakyrkan.se/uppsalastift/kyrkor/kb_arentuna....
ses et billede fra en svensk kirke og her http://www.lojtskole.dk/altertavler/VisAltertavle.asp?NR=87 fra en dansk kirke.

Der er altså tale om et figurrelief i træ, som er placeret ved alteret i en slags "indramning" eller skab. Sandsynligvis kalder man det "Mariaskåp" hvis den afbillede figur forstiller Maria.



Trine A




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search