lageraktier

English translation: 'lageraktier' (explanation)

03:58 Apr 28, 2005
Swedish to English translations [PRO]
Bus/Financial - Accounting
Swedish term or phrase: lageraktier
Listed in a consolidated income statement under "Varulager"
shewid
Sweden
English translation:'lageraktier' (explanation)
Explanation:
Treat as proper noun, surround with inverted commas and provide explanation within brackets or in footnote.

From reference: 'Skattemässigt kan aktier betraktas antingen som en lagertillgång eller som en mer ordinär tillgång. Lageraktie föreligger dels då ett företag bedriver värdepappersrörlse, dels för byggsmittade aktier, d.v.s. byggföretags aktieinnehav i fastighetsförvaltande bolag. Någon definition på värdepappersrörelse föreligger inte i inkomstskattelagen utan kraven som ställs har utvecklats i praxis.121 Av RÅ 1988 ref. 45 anses värdepappersrörelse föreligga om verksamheten bedrivs yrkesmässigt. För att uppfylla kravet på yrkesmässighet skall verksamheten vara varaktig och ha en viss omfattning samt vara självständig och bedrivas i vinstsyfte122. Lageraktier regleras skattemässigt av reglerna för lager, vilka återfinns i 17 kap. IL. Övriga aktier, d.v.s. de som inte utgör lager, följer de generella reglerna i 14 kap. IL med hänvisning till kapitalvinstreglerna gällande den löpande hanteringen av värdepappret.'
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Thanks for the explanation.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5'lageraktier' (explanation)
Sven Petersson
4 -1treasury shares
Charlesp


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
treasury shares


Explanation:
-

Charlesp
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: English
PRO pts in category: 22

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: Bror skämtar?
31 mins

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
'lageraktier' (explanation)


Explanation:
Treat as proper noun, surround with inverted commas and provide explanation within brackets or in footnote.

From reference: 'Skattemässigt kan aktier betraktas antingen som en lagertillgång eller som en mer ordinär tillgång. Lageraktie föreligger dels då ett företag bedriver värdepappersrörlse, dels för byggsmittade aktier, d.v.s. byggföretags aktieinnehav i fastighetsförvaltande bolag. Någon definition på värdepappersrörelse föreligger inte i inkomstskattelagen utan kraven som ställs har utvecklats i praxis.121 Av RÅ 1988 ref. 45 anses värdepappersrörelse föreligga om verksamheten bedrivs yrkesmässigt. För att uppfylla kravet på yrkesmässighet skall verksamheten vara varaktig och ha en viss omfattning samt vara självständig och bedrivas i vinstsyfte122. Lageraktier regleras skattemässigt av reglerna för lager, vilka återfinns i 17 kap. IL. Övriga aktier, d.v.s. de som inte utgör lager, följer de generella reglerna i 14 kap. IL med hänvisning till kapitalvinstreglerna gällande den löpande hanteringen av värdepappret.'


    Reference: http://www.busilaw.lu.se/downloads/har162/uppsatser/Verkliga...
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 263
Grading comment
Thanks for the explanation.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search