skråytor

English translation: slanting surfaces

13:52 May 24, 2009
Swedish to English translations [PRO]
Law/Patents - Law: Patents, Trademarks, Copyright
Swedish term or phrase: skråytor
En på hävarmen anordnad klack med glidytor eller två eller flera motstående skråytor, som delvis omsluter och tangerar ett avsnitt av dragfjäderns mantelyta upptill och nedtill, kan sedan påverka fjädern att flörflyttas och stänga fällan när betet och beteshållaren berörs och trycks ner eller lyfts uppåt eller dras rakt utåt av djuret.
Inger Brandt
English translation:slanting surfaces
Explanation:
"Skrå" kan betyda många saker, se http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ och sök på "skrå". En av de träffar som nämns där är "skrå" som adjektiv ("SKRÅ.adj"), i betydelsen "sned; lutande; sluttande; ställd l. satt på sned l. i lutande l. sluttande ställning".

Fast jag gissar bara.

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2009-05-24 18:14:23 GMT)
--------------------------------------------------

Jfr bilderna på http://images.google.com.ar/images?hl=en&um=1&q="på skrå" oc... (fast många är danska).
Selected response from:

Thomas Johansson
Peru
Grading comment
Thank you
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
1 +2slanting surfaces
Thomas Johansson
2guild surfaces
De Novi


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
guild surfaces


Explanation:
My option - hope it helps! ; )

Example sentence(s):
  • slip surfaces, or two or more opposing guild surfaces, which partially surrounds
De Novi
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

4 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +2
slanting surfaces


Explanation:
"Skrå" kan betyda många saker, se http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ och sök på "skrå". En av de träffar som nämns där är "skrå" som adjektiv ("SKRÅ.adj"), i betydelsen "sned; lutande; sluttande; ställd l. satt på sned l. i lutande l. sluttande ställning".

Fast jag gissar bara.

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2009-05-24 18:14:23 GMT)
--------------------------------------------------

Jfr bilderna på http://images.google.com.ar/images?hl=en&um=1&q="på skrå" oc... (fast många är danska).

Thomas Johansson
Peru
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Thank you

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Nils Andersson: Yup. "Skrå" in Swedish means "inclined" or "at an angle, not a right angle". Probably related to Eng. "Skew". Sorry, i initially posted this to the wrong answer.
5 hrs

agree  Stefan A. M. Adamek: Agree - även om jag personligen har en kännsla att skråytor är ett hemsnickrat ord, kanske något att skicka in till Svenska Akademin?
6 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search