International Translation Day 2018

Join ProZ.com/TV for a FREE event September 25-26th celebrating International Translation Day! 50+ hours of content, Chat, Live Q&A & more. Join 1,000's of linguists from around the globe as ProZ.com/TV celebrates International Translation Day.

Click for Full Participation

Medflyttning.

English translation: Call forwarding

21:12 Apr 29, 2005
Swedish to English translations [PRO]
Tech/Engineering - Telecom(munications) / telecommunications
Swedish term or phrase: Medflyttning.
What is the difference between "medflyttning" and "överflyttning" as a telefon tjänst? If you stay on the line during the transfer, isn't that a "konferenssamtal?"
David Rumsey
Canada
English translation:Call forwarding
Explanation:
Medflyttning betyder att samtalet omedelbart, eller eventuellt
efter en ENDA ringsignal, kopplas till något annat nummer,
som i sin tur kan vara en faktisk telefon eller t.ex. en
hänvisning eller röstposttjänst. Detta i motsats till t.ex.
"vidarekoppling" som vanligen betyder att den ursprungliga telefonen
först ringer, typiskt t.ex. fyra till sex gånger, och SEDAN
om inget svar, kopplar till ett annat nummer enligt ovan.

Om det vidarekopplade numret är en telefon (inte röstpost)
så kallas detta "delayed call forwarding" och är
aningen ovanligt i varje fall i USA. Notera f.ö. att koppling
till hänvisning av typen "direktör Bigshot är på
tjänsteärende och kommer tillbaka klockan fem" är direkt udda
i varje fall i USA, men vanliga i Sverige. Normalt får man
bara veta att Bigshot är "out of the office".

Nils


--------------------------------------------------
Note added at 2 days 5 mins (2005-05-01 21:18:07 GMT)
--------------------------------------------------

Röstbrevlåda = voicemail box
A-nummer presentation = A-number presentation (a certain type of OneNumber system) HETER VANLIGEN CALLER ID,
EuroText = a type of SMS service (?) ?????
Förfrågan om pendling = ? INQUERY ABOUT CALL SWITCHING?
Samtal väntar = Call-waiting YES
Parkering = Call-parking YES?
Medflyttning = CALL FORWARDING
Vidarekoppling = Call-forwarding DELAYED CALL FORWARDING SEE ABOVE
Konferens = Conference-calling USUALLY WITHOUT HYPHEN
Spärrtjänst = Call-blocking YES
Överflyttning = Call transfer (?) YES
Selected response from:

Nils Andersson
United States
Grading comment
Direct call forwarding.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5Medflyttning
CPTrans
4Call forwarding
Nils Andersson


Discussion entries: 1





  

Answers


39 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
Medflyttning


Explanation:
Vidarekoppling/Medflyttning
Vidarekoppling innebär att du har ett förutbestämt internt nummer som samtal kopplas till när du inte svarar. Ditt individuella svarsställe kan till exempel vara din röstbrevlåda.

Överflyttning av samtal
Ett pågående samtal, internt eller externt, kan du själv flytta över till en annan anknytning


    Reference: http://www.banverket.se/templates/StandardTtH____8900.asp
    Reference: http://www.uniserv.liu.se/vaxeln/index.php?openpage=242
CPTrans
United States
PRO pts in category: 3

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Call forwarding


Explanation:
Medflyttning betyder att samtalet omedelbart, eller eventuellt
efter en ENDA ringsignal, kopplas till något annat nummer,
som i sin tur kan vara en faktisk telefon eller t.ex. en
hänvisning eller röstposttjänst. Detta i motsats till t.ex.
"vidarekoppling" som vanligen betyder att den ursprungliga telefonen
först ringer, typiskt t.ex. fyra till sex gånger, och SEDAN
om inget svar, kopplar till ett annat nummer enligt ovan.

Om det vidarekopplade numret är en telefon (inte röstpost)
så kallas detta "delayed call forwarding" och är
aningen ovanligt i varje fall i USA. Notera f.ö. att koppling
till hänvisning av typen "direktör Bigshot är på
tjänsteärende och kommer tillbaka klockan fem" är direkt udda
i varje fall i USA, men vanliga i Sverige. Normalt får man
bara veta att Bigshot är "out of the office".

Nils


--------------------------------------------------
Note added at 2 days 5 mins (2005-05-01 21:18:07 GMT)
--------------------------------------------------

Röstbrevlåda = voicemail box
A-nummer presentation = A-number presentation (a certain type of OneNumber system) HETER VANLIGEN CALLER ID,
EuroText = a type of SMS service (?) ?????
Förfrågan om pendling = ? INQUERY ABOUT CALL SWITCHING?
Samtal väntar = Call-waiting YES
Parkering = Call-parking YES?
Medflyttning = CALL FORWARDING
Vidarekoppling = Call-forwarding DELAYED CALL FORWARDING SEE ABOVE
Konferens = Conference-calling USUALLY WITHOUT HYPHEN
Spärrtjänst = Call-blocking YES
Överflyttning = Call transfer (?) YES

Nils Andersson
United States
PRO pts in category: 4
Grading comment
Direct call forwarding.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search