ST-lege

Norwegian translation: Lege i spesialisering (LIS)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Swedish term or phrase:ST-lege
Norwegian translation:Lege i spesialisering (LIS)
Entered by: Sigrid Thorbjørnsrud

13:51 Oct 30, 2008
Swedish to Norwegian translations [PRO]
Medical - Medical (general)
Swedish term or phrase: ST-lege
Det dreier seg om et firma som leier ut leger:

Därutöver tillkommer ett stort antal ST-läkare inom varje specialitet.

Jeg får mange treff på nettet, men er likevel usikker på hva en ST-lege egentlig er.
Sigrid Thorbjørnsrud
Lege i spesialisering (LIS)
Explanation:
Etter å ha søkt en stund så tror jeg at dette må være den riktige tittelen. Får ikke så mange treff på LIS-lege (ikke på langt nær så mange som ST-läkare), men Lege i spesialisering kommer opp mye. Også i jobbannonser.
Selected response from:

Solfrid Lokslid
United States
Grading comment
Takk skal du ha.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4spesiallege
Per Bergvall
3Lege i spesialisering (LIS)
Solfrid Lokslid
2ST-lege
Lars Finsen


  

Answers


28 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
spesiallege


Explanation:
Evt. spesialist.
"De flesta läkare väljer efter att fått sin legitimation att specialisera sig inom ett visst område. De kan då söka specialisttjänstgöring och kallas under den tiden ST-läkare. Tjänstgöringen omfattar fem år och syftar till att förvärva nödvändiga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt för specialiteten; därefter erhålls specialistkompetens. Vissa specialiteter kräver en redan uppnådd kompetens i annan specialitet (t.ex. neonatologi som kräver specialistkompetens inom barn- och ungdomsmedicin). "




    Reference: http://susning.nu/L%E4kare
Per Bergvall
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 12

37 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
ST-läkare
ST-lege


Explanation:
ST-läkare er en specialiseringstjänstgörande lege, d.v.s. en lege som er i turnus under spesialistutdannelsen.
Se f.eks.: http://www4.lthalland.se/dynamaster/file_archive/070124/bd57...

Om dette finnes på norsk er jeg ikke klar over, men det søkes iallfall etter en ST-lege her: http://www.absentia.no/legevisitten/oppdrag.asp?id=425
Kanskje de kan opplyse om det er det samme?

Lars Finsen
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Lege i spesialisering (LIS)


Explanation:
Etter å ha søkt en stund så tror jeg at dette må være den riktige tittelen. Får ikke så mange treff på LIS-lege (ikke på langt nær så mange som ST-läkare), men Lege i spesialisering kommer opp mye. Også i jobbannonser.

Example sentence(s):
  • Lege i spesialisering (LIS) må i løpet av utdanningstiden erverve kunnskaper om alle vanlige akutte og kroniske sykdommer i øyet
  • Leger i spesialisering som for å bli godkjent spesialist må ha annen tjeneste enn det vedkommendes tjenestested kan gi, gis etter søknad permisjon for å skaffe seg slik tjeneste.

    Reference: http://www.legeforeningen.no/index.gan?id=1580&subid=0
    Reference: http://medisinstudent.no/index.gan?id=15016
Solfrid Lokslid
United States
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Takk skal du ha.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search