KudoZ home » Swedish » Art/Literary

översida, ovansida

Swedish translation: språklig ålder kanske


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Swedish term or phrase:översida, ovansida
Swedish translation:språklig ålder kanske
Entered by: Eva Linderoth

18:19 Dec 27, 2002
Swedish to Swedish translations [PRO]
Art/Literary
Swedish term or phrase: översida, ovansida
Vad är det för skillnad egentligen? De känns ju inte helt utbytbara, tycker jag.
Paul Svensson
språklig ålder kanske
Explanation:
Båda orden finns i Akademins ordlista, naturligtvis utan förklaring. För mig känns det som om ovansida är det naturliga, därför tror jag det var vanligare förr. Översida kan jag också tänka mig att använda, men det kanske beror på sammanhanget. Hittar tyvärr inga belägg, eftersom Akademins ordbok inte har kommit till Ö än.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-12-27 22:58:15 (GMT)
--------------------------------------------------

På Google får ovansidan 4 610 träffar och översidan 1 150 träffar. Kan det säga något? undrar Eva
Selected response from:

Eva Linderoth
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1ovansida = översida
Mats Wiman
4språklig ålder kanske
Eva Linderoth
1ganska likaHans-Bertil Karlsson


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
ganska lika


Explanation:
Jag försöker komma på någon skillnad och det enda som kommer spontant är följande situation.

Du har en låda som alltid ska stå på ett visst sätt "denna sida upp". Som jag ser det är det då mycket tydligt vad som är lådans ovansida. I korrekt läge så är det också översidan.

Men om du välter lådan, så är ovansidan fortfarande den som normalt ska vara upp, men översidan är den som just då pekar uppåt. Eller ??

Folk blandar och ger!! En sökning på Googele med dessa bägge som sökord, visar att dessa två ord används parallellt för att beskriva exakt samma sak!! Vingens ovansida/översida på ett flygplan t.ex.

Men det var direkt inga språksidor som de 50 träffarna gav :-(

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 54

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
språklig ålder kanske


Explanation:
Båda orden finns i Akademins ordlista, naturligtvis utan förklaring. För mig känns det som om ovansida är det naturliga, därför tror jag det var vanligare förr. Översida kan jag också tänka mig att använda, men det kanske beror på sammanhanget. Hittar tyvärr inga belägg, eftersom Akademins ordbok inte har kommit till Ö än.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-12-27 22:58:15 (GMT)
--------------------------------------------------

På Google får ovansidan 4 610 träffar och översidan 1 150 träffar. Kan det säga något? undrar Eva

Eva Linderoth
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 74

11 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
ovansida = översida


Explanation:
NEO:
ovansida [å`-] subst. ;n ovansidor
Ordled: ovan–sid-an
3 översida
Konstr.: ;n (av el. på ngt)
Hist.: sedan 1727

ö`versida subst. ;n översidor
Ordled: över–sid-an
3 uppåtvänd sida på ett föremål: bordsskivans repade ;
Bet.nyans: om den sida hos ett föremål som normalt är vänd uppåt: svällande ådror på handens ;
Hist.: sedan 1820

NE (exempel):
palmtrastar, Du_lidae, familj tättingar med en art, palmtrast (Du_lus domi_nicus), i Västindien. Den är 18 cm lång och har grönbrun ovansida och vitaktig undersida med kraftiga, bruna längsstreck

Jfr även:
ovanbords
ovandel
ovanför
ovanjordisk
ovanläder
ovanjordisk
ovanpå
ovantill



    NEO (NationalEncyklopedins Orbok)+MW
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 48

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anette Herbert: de används synonymt, för mig används ovansida för att marginalt betona att det är detta som avses. Kan nog vara regionalt också.
4 hrs