Förkortning av Storbritannien

Swedish translation: GB

11:16 Apr 27, 2005
Swedish to Swedish translations [PRO]
Geography
Swedish term or phrase: Förkortning av Storbritannien
Finns det någon förkortning för Storbritannien på svenska (förutom det uppenbara, men engelska UK.)? Utrymmet på en förpackning är begränsat och hela ordet "Storbritannien" får inte plats. Idéer?
EKM
Sweden
Swedish translation:GB
Explanation:
Storbritt.

GB = Storbritannien
Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
Tack så mycket! :-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +5GB
Mats Wiman
4GB
Vibekke Henriksen
3Stbr/Storbr./UK
Kristina Thorne


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Förkortning av Storbritannien
Stbr/Storbr./UK


Explanation:
Stbr om sammanhanget är klart. Tror inte att det finns nån vedertagen förkortning utom UK.

Kristina Thorne
France
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish

8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
Förkortning av Storbritannien
GB


Explanation:
Storbritt.

GB = Storbritannien

Mats Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack så mycket! :-)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Kristina Thorne: Håller annars med, men GB är en förkortning som britterna själva inte är särskilt pigga på längre (pga referenserna till Empire osv).
5 mins

agree  Renassans LS
8 mins

agree  Erik Hansson: Det enda rätta
9 mins

agree  cologne: standard
11 mins

agree  Sven Petersson
15 mins

agree  Anette Herbert: se svensk lista på http://www.scb.se/templates/Standard____20155.asp
46 mins

13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Förkortning av Storbritannien
GB


Explanation:
Enligt statistiska centralbyrån finns en ISO standard och det är GB precis som det står på bilarna. Om du har lite plats föreslår jag att du skriver "GB (Storbritannien)" första gången och resten bara GB. Hoppas det hjälper.

Vibekke Henriksen
Sweden
Native speaker of: Swedish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search